Zuidkust IJsland | Weflycheap

Zuidkust IJsland

Na jaren dromen en plaatjes kijken op internet...

Na jaren dromen en plaatjes kijken op internet, sta ik met trillende benen op Schiphol. Het avontuur kan gaan beginnen. Onze eerste grote reis samen, waarin we zoveel mogelijk onvoorbereid laten. Na een lange tijd wachten is het zover, onwerkelijk. Ik moet mezelf even knijpen, maar het is echt. Met vlinders in mijn buik stap ik het vliegtuig in. Op naar de noordelijkste hoofdstad ter wereld. Op naar het land van vuur en ijs. IJsland.

We landen op Keflavik, waar we onze huur auto ophalen. Na een hoop papierwerk zoeken we onze rode Toyota i30 en laden onze spullen in. Onze eerste overnachting is in Reykjavik, dus we zoeken ons hostel en gaan de stad in. Het valt me direct op hoe vriendelijk de mensen zijn, hoe vrolijk. De zon gaat niet onder en dat is vreemd, maar oh zo mooi.

IJsland

Golden Circle tour

De volgende dag zit ik met een verliefd gevoel in de auto, ik kan niet wachten om meer van dit mooie land te zien. We doen de Golden Circle tour, dit was erg indrukwekkend. Een aantal highlights die deze naam ook verdienen. Geysir, Gulfoss en Thingvellir. We willen de Hekla vulkaan graag zien, deze was jammer genoeg gesloten.

Na een tijdje op de ringweg te hebben gereden kwamen we aan bij het plaatsje Skógar. Hier zag je de Skógafoss waterval van een afstandje al. Het was overweldigend om te zien hoe ze het water van 60 meter hoog naar beneden liet kletteren, waar dit vervolgens overging in een beekje. Na een flinke klim omhoog lopen we via een schapenpaadje naar een volgende waterval. De omgeving is waanzinnig en het uitzicht is oneindig.

We rijden door naar een van de plaatsen die ik het liefste wilde zien: Vik. Door de hoge concentratie as vind je hier gitzwarte stranden. Om er na al die tijd echt te staan is een onbeschrijfelijk gevoel. We overnachten naast het kerkje van Vik en worden wakker met een uitzicht waar je u tegen zegt.

IJsland

De dag erna bezoeken we Svínafellsjökull, een indrukwekkende gletsjer. Even verderop bevond zich het bekendste en grootste gletsjermeer van IJsland, Jökulsárlón. Een van de mooiste dingen die ik heb gezien tijdens onze reis. Onderweg vinden we een hot tub langs de weg, waar we voor 500 ISK per persoon gebruik van mogen maken. In de kou trek ik snel mijn bikini aan en laat me in het heerlijk warme water zakken. Wat een leven. We rijden door richting Höfn en overnachten hier in een guesthouse, heel fijn.

IJSland

Door de vertraging van de ferry richting Heimaey die dag daarna, bezoeken we eerst de Seljalandsfoss waterval. We lopen door naar de verborgen waterval Gljúfrabúi, dit is er een die je zeker niet over moet slaan. Twee waanzinnige natuurwonderen, een genot om naar te kijken.

Heimaey is leuk. Vestmannaeyjar is leuk. Tot diep in de nacht zwerven we over het eiland, op zoek naar puffins. Op zoek naar Elephant Rock, die je achteraf alleen goed vanaf zee kunt zien.

Nadat we die dag erna de ferry terugpakken, rijden we naar Dyrhólaey, het eiland met het deurgat. Dit was ontzettend gaaf om te zien. Het waaide alleen zo hard dat mijn vriend mijn autodeur open moest doen omdat ik hem zelf niet open kon duwen. Toen we daarna nog even naar het strand toe liepen, kwam ik iets te dicht bij het water en kwam het water iets te snel op me af. Er lagen allemaal stenen die erg diep wegzakten waardoor ik niet snel genoeg weg kon komen en óók nog viel. Toen belandde ik met mijn kont in Atlantische Oceaan. Het was behoorlijk koud maar zo grappig!

Hart verloren aan IJsland

Na dit avontuur pakken we het hele westen en de Westfjorden nog mee, en na 3500 kilometer te hebben gereden in de 9 dagen dat we er waren, gaan we met een voldaan gevoel naar huis. Toch heb ik nog niet genoeg gehad en heb ik heimwee naar het prachtige IJsland, het land waar ik mijn hart aan ben verloren.

Wil je meer lezen over mijn reis naar IJsland? Kijk dan op de website van Mel in the Middle!