Het prachtige IJsland!

Dit voorjaar was het dan zover: onze reis naar IJsland die we combineren met Noorwegen (hierover later meer!). Deze bestemmingen hebben we vooral gekozen voor de natuur, iets dat meer dan de moeite waard blijkt te zijn. Na het ophalen van de huurauto komen we aan in ons hotel in Hvolsvöllur. We hebben voor deze plaats gekozen omdat deze toch redelijk dicht bij de hoofdstad en het vliegveld ligt, maar toch iets centraler bij de meeste bezienswaardigheden.

Veel bezienswaardigheden liggen aan de “Golden Circle”. Terwijl we over het eiland rijden vallen meteen een aantal dingen op: de begroeiing (namelijk weinig struiken en bomen) en de grote variatie in het landschap ondanks het ontbreken hiervan. Veel rotsen, kleurrijke weides met gras, mos en water. Wanneer je goed oplet zie je overal prachtige vogels. Op het hele eiland waait het erg hard. We starten bij Kerio, een ondergelopen vulkaankrater van meer dan 50 meter diep. Hier kun je prachtige foto’s maken en een rondje om het kratermeer lopen. Via een trap kun je afdalen tot aan het meer.

Geweldige watervallen

Na Kerio maken we een korte stop bij de brede Faxi- of Tungufosswaterval en gaan we weer verder. In Haukadalur, een geothermaal gebied bekijken we de vele geisers (vernoemd naar de Geysir die je hier vind) en warmwaterbronnen. Om ons heen ruiken we de typische zwavelgeur. Het is erg bijzonder om al dat water om ons heen te horen borrelen en sissen. Hoogtepunt is de Stokkur, een geiser die om de paar minuten meters hoog uitbarst! Twee tips: fototoestel in de aanslag en zorg ervoor dat je aan de goede kant gaat staan (zoals ons) zodat je niet nat wordt.

De Seljalandsfosswaterval is erg bijzonder omdat je via een modderig pad aan de achterkant langs de waterval kunt lopen. Ook bekijken we de oorverdovende Gullfoss waterval die in meerdere lagen in een kloof stort. De Skógafoss is één van de grotere watervallen met een indrukwekkende hoogte van 60 meter. Ook rijden we met de huurauto tot vlakbij de Hekla vulkaan.Aan het einde van de dag gaan we uit eten, de prijzen liggen vergeleken met die in Nederland erg hoog. We betalen 80 euro voor 2 hoofdgerechten en 1 traditionele soep. En dan te bedenken dat de plaatselijke bouwvakkers aan een lange tafel naast ons zitten en zo meteen weer verder gaan met werken… Ook voor Reykjavik hebben we een dag uitgetrokken. Het is een gezellige en compacte stad die je met gemak in een dag bekijkt. Erg veel bezienswaardigheden zijn er namelijk niet. Wel is de Hallgrímskirkja (de kerk) de moeite waard. Tip: vanaf de toren heb je een mooi panorama uitzicht over de stad met zijn gekleurde huisjes.

Heerlijk ontspannen in de Blue Lagoon

In de Blue Lagoon gaan we heerlijk zwemmen in het warme lichtblauwe water terwijl we genieten van een plastic glaasje (dat dan weer wel…) witte wijn. De rotsen die het bad omgeven zijn prachtig. Je zit midden in de natuur. Het landschap doet nog het meest denken aan de maan.Na de Blue Lagoon hebben we nog een bezienswaardigheid op het programma staan: Seltún, een geothermisch veld waar houten vlonders dwars doorheen lopen. We komen hier aan net voor middernacht. Dat is inderdaad laat, maar anders zouden we de volgende dag weer 2 uur moeten rijden vanaf het hotel. Dan liever nu, als we toch in de buurt zijn. Daar hebben we geen spijt van. Het is een beetje schemerig, maar je kunt nog genoeg zien. Echt donker wordt het hier namelijk niet rond deze tijd van het jaar. De aarde is erg kleurrijk en bovendien zijn we helemaal alleen!

Op zoek naar de Puffins

De papegaaiduiker (Puffin in het Engels) is een vogel die je op veel souvenirs tegenkomt in IJsland. Wij willen er graag een spotten. Met de veerboot gaan we naar het eiland Vestmannaeyjar voor de zuidkust van IJsland. Na meerdere plekken op het eiland te hebben bekeken hebben we echter nog steeds geen Puffin gezien.

Ook het stelletje dat net van een enorme berg lang de kust komt gelopen had geen succes en raad ons aan om niet naar boven te gaan. Het is overigens niet zo raar dat je overdag weinig papegaaiduikers ziet, want dan vangen ze vooral vis op zee horen we later. Bij het Aquarium & Natural History Museum op het eiland kunnen we wel een echte Puffin bekijken (ook al is dit niet in het wild). Missie en vakantie geslaagd!