Met de camper richting Yosemite

(deel 2)

Psst, voordat je verder gaat... Heb je mijn vorige blog al gelezen over onze aankomst in San Francisco?

26 september, op naar Cruise America want daar staat onze camper op ons te wachten. We hebben ervoor gekozen weer met de BART te gaan. Dit is ons goed bevallen! Bekijk hier hoe je voordelig een camper kunt huren.  We doen er een klein uurtje over van Powell street naar Fremont. Vanaf hier bestellen we een Uber die ons naar Cruise America brengt. Hier zien we een heleboel campers op een rij staan en we vragen ons af welke van ons gaat zijn. We krijgen de nodige uitleg over het gebruik van de camper en het lijkt allemaal vrij simpel. Ik zie nog wat lekken onder de camper dus vraag meteen wat dit is. "It's just water from the AC!". Gelukkig, we gaan op pad en onze eerste stop is na ongeveer twee minuutjes rijden bij de plaatselijke Walmart. Wat ons meteen opvalt is dat ze geen groente- en fruitafdeling hebben. Dat halen we dan later wel. We willen flink inslaan voor de komende weken, zodat we niet al te vaak meer naar een winkel hoeven. Zoals je kunt zien is dat goed gelukt!

Walmart Verenigde Staten
Boodschappen Walmart

Op naar Patterson

Onze eerste overnachting is in Patterson. Dit is een dik uur rijden. Lekker om mee te beginnen dus. Wat rijdt zo'n camper lekker zeg! Het gaat allemaal heel soepel en je merkt niet dat je in een voertuig van 9 meter rijdt. Onderweg merken we al snel dat we de stad verlaten en meer richting de natuur gaan. Wat we ook merken is dat het verkeer hier super relaxed is. Heel anders dan in Nederland! Bumperkleven kennen ze hier niet en er zijn ook weinig auto's die echt te hard rijden. Omdat we aan het einde van de middag rijden, is het druk waardoor we soms wat korte files hebben. Uiteindelijk komen we na een kleine twee uur aan bij onze eerste camping: Kit Fox RV Park. De receptie is al dicht, maar onze naam en de plek die we hebben staan op een bord geschreven. Onder het bord hangt een plattegrond met daarop getekend hoe we bij onze plek komen. Netjes! We hebben hier full hook up (aansluiting op water, elektra en riolering) dus we kunnen mooi even testen of we alle uitleg goed hebben begrepen. We sluiten stroom en water aan en dit is zo gefixt! Dat gaat wel lukken deze vakantie. In alle rust pakken we onze koffers en de boodschappen van vanmiddag uit. Op deze camping zijn wasmachines, dus we kunnen onze kleding van de eerste dagen even lekker wassen. In de buurt zitten wat restaurantjes. We kiezen voor de Mexicaan en hier hebben we heerlijk gegeten.

Camper Verenigde Staten
De camper

Op naar Yosemite ... toch?

Vandaag hebben we een rit van een kleine drie uur voor de boeg. Ons eerste National Park staat op de planning! De rit verloopt voorspoedig en we raken steeds meer verwijderd van de bewoonde wereld. Alleen deze route is al geweldig. We merken dat we de bergen in rijden en na elke bocht is het weer genieten! Het is nog een klein stukje naar El Portal, het begin van Yosemite National Park, maar dan gaat het helaas mis... het pijltje van de temperatuur loopt te snel, te hoog op en ook het motor lampje gaat branden. We zetten de camper stil om de motor te laten afkoelen. Er komt rook onder de motorkap vandaan en we horen het koken. We geven de camper een half uurtje rust en proberen het dan nog een stukje, maar ook nu is de temperatuur in no time weer te hoog. Daar staan we dan... in the middle of nowhere... helemaal geen bereik op onze telefoons, met andere woorden: je grootste nachtmerrie. En nu? We besluiten dat we gaan proberen om voorbijgangers te laten stoppen. Al vrij snel zijn er vier lieve Amerikanen die ons te hulp schieten. Ook zij hebben hier geen bereik. Ze noteren al onze gegevens en zullen voor ons het noodnummer van Cruise America bellen zodra er weer bereik is. Ze vertrekken niet voordat ze zeker weten dat we genoeg eten en drinken hebben, hartstikke lief! Terwijl we moeten wachten komen we achter de oorzaak. De koelvloeistof is he-le-maal leeg. Jordy ziet op de navigatie dat er ongeveer 2 mile verderop een lodge zit. Omdat we totaal geen idee hebben of de Amerikanen iemand zullen bereiken en hoelang dit dan nog duurt, besluiten we om te gaan rijden in etappes. We stoppen ongeveer elke 200 meter en wachten weer even. Uiteindelijk komen we heelhuids aan bij the Cedar Lodge en wat zijn we opgelucht, de bewoonde wereld! In the Cedar Lodge leggen we de situatie uit en mogen we gelukkig de telefoon gebruiken. We bellen met de travelers assistence van Cruise America. Hier horen we dat de Amerikanen ook al gebeld hadden en dat geeft toch wel een heel warm gevoel. Cruise America gaat proberen te regelen dat er nog iemand kan komen vandaag, maar het is vandaag wel wat druk. Omdat we gebruik maken van de telefoon in de lodge en omdat Cruise America ons op de hoogte wil houden moeten we in de buurt blijven. Wat gaat de tijd dan ontzettend langzaam als je de hele dag bij de receptie moet zitten... Elke seconde hoop je op nieuws, omdat je gewoon door wil! We willen hier helemaal niet zijn, we hadden nu in Yosemite moeten zijn! Erg frustrerend, maar we blijven erbij: safety first. In de tussentijd worden we geholpen door de medewerkers van het hotel. Jordy rijdt samen met een medewerker mee naar een tankstation verderop om koelvloeistof te halen. We vullen de tank bij, maar al snel zien we dat het er net zo hard weer uitlekt. Ik kruip onder de camper en voel een gat in de leiding. We bellen opnieuw met Cruise America om deze informatie met hen te delen. Na opnieuw veel heen en weer gebel komt aan het einde van de middag de pijnlijke conclusie: we kunnen niet verder en morgen komt er een sleepwagen om ons mee te nemen naar de dichtstbijzijnde garage. Dat is dan toch wel even slikken. Het was dus toch niet ‘just water from the AC’...

Ergens geeft dit ook een soort duidelijkheid na het lange onzekere wachten vandaag. Al met al zijn we super dankbaar dat we samen zijn en op een veilige plek, onder de mensen. We mogen van het hotel vannacht op de parkeerplaats blijven staan. Het lukt ons weer wat meer om ons heen te kijken en we komen erachter dat we eigenlijk op een geweldige plek staan hier. In de avond lopen we nog even richting het water tegenover de parkeerplaats. Hier genieten we van het uitzicht en een koud biertje, die hebben we wel verdiend!

Water Verenigde Staten
Water tegenover het hotel

Eindelijk weer onderweg naar Yosemite

Om 08:00uur in de ochtend hangen we alweer met Cruise America aan de telefoon. Er komt zo snel mogelijk iemand aan, we horen later nog hoe laat precies. We blijven weer wachten in de lobby zodat we in de buurt van de telefoon zijn en het begint weer net als gisteren te voelen. De onzekerheid slaat weer toe, maar om 10:00uur komt er dan eindelijk nieuws. We horen dat er rond 12:30 uur twee monteurs bij ons zullen zijn. Weer duidelijkheid! Dat is fijn. We genieten nog even van de omgeving en voor we het weten zijn onze helden er. Maar... huh... er zou toch een sleepwagen komen? En nu komt er een gewone auto aan? Oh nee, dit voelt niet goed! We leggen de monteurs uit wat er is gebeurd en laten ze zien wat wij in de tussen tijd al hebben ontdekt. Ze kruipen onder de camper om de situatie te bekijken en als ze er weer onderuit komen horen we de magische woorden: 'we will get you on the road today guys!' Ze kunnen het ter plekke voor ons fixen. Hiervoor moeten ze alleen eerst materialen halen bij de dichtstbijzijnde garage. En ja, dit is niet zoals in Nederland een kwartiertje rijden. In Amerika is het een uur heen en een uur terug, maar je hoort ons niet klagen! We wachten geduldig en als ze terug zijn is het probleem snel opgelost. Een deel van de pijp wordt weggesneden en er wordt een nieuw stukje opgezet. De koelvloeistof wordt bijgevuld en dan is het moment daar: we kunnen weer de weg op! De monteurs rijden nog een heel stuk achter ons aan om te checken of het allemaal goed gaat, ontzettend lief. Wat zijn we dankbaar dat we toch nog naar Yosemite kunnen! Hier hadden we al niet meer op gerekend dus het voelt als een cadeau dat het toch nog doorgaat. De muziek gaat aan en door de speaker klinkt Beautiful day van U2 en alle nare gevoelens van de afgelopen 1,5 dag glijden meteen van ons af. Let’s go!

Verenigde Staten
We rijden weer!

In mijn volgende blog lezen jullie hoe we het gehad hebben in Yosemite en vervolgen we onze weg via Lone Pine naar Las Vegas!