De westkust van Amerika

San Francisco

24 september, de dag van vertrek is aangekomen! De wekker gaat midden in de nacht en we zitten meteen rechtop in bed. Yes, we kunnen! Op naar Schiphol en dan is het eindelijk zo ver. We vliegen om 10:00uur en komen netjes om 07:00uur op Schiphol aan. We leveren onze koffers in en dan is het tijd voor een bakkie. We hebben een rechtstreekse vlucht met KLM en deze verloopt erg soepel. Het eten is heerlijk en we kunnen leuke films kijken. We landen om 11:45uur op San Francisco Airport en hebben nog een mooie dag voor de boeg. Deze beginnen we in een rij bij de douane. Zo'n 1,5uur later zijn we aan de beurt bij de douane. Na een flink vragenvuur, over wie we zijn, waarom we hier zijn, hoe lang we hier zijn, wat voor werk we doen etc. stappen we beide met een stempel the United States of America binnen.

Downtown San Francisco, dag 1

We pakken de Bart, plaatselijke metro, naar downtown San Francisco. In Powell Street stappen we uit en daar volgt direct onze eerste uitdaging. De roltrap is stuk en met drie koffers is dat even lastig. We ervaren direct de vriendelijkheid van de Amerikanen, want voor we het weten pakt een man één van de koffers en loopt met ons mee naar boven. Daar zegt hij 'Welcome to San Francisco guys, enjoy your trip'. We kijken om ons heen en wauw... we zijn er gewoon! Op een kleine tien minuutjes lopen ligt ons hotel en deze hebben we snel gevonden. Het Beresford Arms hotel, een heel gezellig hotel in Victoriaanse stijl. We frissen ons even op in de hotel kamer en gaan dan op pad om de stad te verkennen. Wat is het hier mooi en wat hangt er een fijne sfeer. Vrij snel vinden we een T-Mobile winkel en kopen we een sim kaartje. We vervolgens onze weg naar China Town, waar we heerlijke dim-sum eten. Wat is het hier allemaal stijl zeg, dit voelen we meteen in de kuitjes. In financial district komt daar ook nekpijn bij, jeetje wat zijn die gebouwen hoog. Per toeval zien we het Cable Car museum waar we even binnen lopen. Hier draaien de machines volop om de cable cars door de stad te slepen. Op Union Square genieten we van een koud biertje en we sluiten de eerste dag af met een echte Amerikaanse hamburger met crispy fries en uienringen. Moe, maar voldaan van alle eerste indrukken liggen we op tijd in bed. We kijken terug op een erg goed begin van onze reis.

Alcatraz, dag 2

Om 3:30uur zijn we beide klaarwakker, jetlag alert! Gelukkig vallen we nog even in slaap tot 7:00uur. In de ochtend hebben we onze eerste activiteit gepland staan, Alcatraz. We proberen voor het eerst Uber uit en stappen in bij Scott, een mega aardige vent die ons heel veel kan vertellen over San Francisco. Uber is echt ideaal! Je kunt precies zien waar de chauffeur rijdt en hoe lang het nog duurt voordat hij bij jou is. Je betaalt via creditcard, dus in de taxi is er ook geen gedoe met geld. Een aanrader.

San Francisco

Op de boot naar Alcatraz valt ons oog voor het eerst op de prachtige Golden Gate Bridge en als we ons omdraaien hebben we vanaf het water uitzicht op de stad. Wauw... Eenmaal op Alcatraz zeggen we niet veel. Een Nederlandse audiotour neemt je mee terug in de tijd en geeft een realistisch beeld van hoe het er aan toe ging in en om de gevangenis. Erg indrukwekkend en een must visit wanneer je in San Francisco bent.

De boot naar Alcatraz.

Pier 39, dag 2

Na Alcatraz lopen we naar de bekende Pier 39. Hier hangt een gezellige sfeer met leuke winkeltjes en restaurantjes. Wanneer we doorlopen naar de zeeleeuwen moeten we vooral lachen. Wat een komisch gezicht. Het is heet vandaag (33 graden) en we zijn ook wel jaloers op de zeeleeuwen die af en toe een verfrissende duik nemen.

Pier 39.

Golden Gate Bridge, dag 2

Op loopafstand van Pier 39 zit het bedrijfje 'Basically Free Bikes'. Een fiets verhuurbedrijf waar je twee fietsen huurt voor 69 dollar. Dit bedrag kun je vervolgens besteden bij 'Sports Basement', een mega grote sportwinkel die op de route ligt naar de Golden Gate Brigde. Het zijn goeie fietsen met veel versnellingen en die heb je nodig in het stijle San Francisco! We vragen nog even of we een helm moeten dragen, maar wanneer de medewerkster hoort dat we uit Nederland komen geeft ze aan dat dit niet hoeft omdat Nederlanders zo goed kunnen fietsen. We beginnen aan een ontspannende fietstocht van een half uurtje naar de Golden Gate Bridge. We komen steeds dichterbij en de brug wordt steeds groter, wat een ding zeg! We fietsen over de brug. Wanneer we stilstaan op de brug en prachtig uitzicht hebben op de stad hebben we toch wel even een besefmoment. We staan gewoon in San Francisco op de Golden Gate Bridge. Hoe gaaf. Op de terugweg fietsen we langs Sports Basement waar we goed slagen. We besluiten nog naar Lombard Street te fietsen, maar dat fietsen is niet helemaal gelukt. Mijn hemel wat is het stijl hier! De laatste meters moeten we toch echt afstappen, het is niet te doen op de fiets. Lombard Street is de meest bochtige straat ter wereld en erg leuk om te zien. We leveren de fietsen in, eten nog een hapje en liggen met vermoeide benen in bed.

Golden Gate Bridge.

Wat een gave dag was dit en wat hebben we morgen een spannende dag. Dan halen we onze camper van 9 meter op! Dat lezen jullie snel in mijn volgende blog.