3 landen in 5 dagen

Italë, Monaco en Frankrijk (deel 1)

Lisa en Soraya, twee kaasmeisjes uit de mooiste stad van Nederland, Alkmaar. Al lange tijd vriendinnen, maar sinds kort ook reismaatjes. Afgelopen juni hebben wij voor het eerst een minireisje samen gemaakt. Dat intense geluksgevoel dat je krijgt van reizen, het is verslavend. Tijdens onze 5 uur durende treinreis zijn wij op het idee gekomen om hier meer mee te doen. Je kent het wel, brainstormen en heel groots dromen: “Laten we gaan vloggen!”, “Ja, en dat ze dan onze reizen betalen!”, “Dan kunnen we reizend geld verdienen!”. Eenmaal thuis werden we vooral hard uitgelachen. Een beetje zoals iemand die op dieet gaat, maar waarbij iedereen dan zegt “dat ga je toch niet volhouden”. Maar wij lieten ons niet uit het veld slaan en bedachten een ludieke naam, namelijk 'De Tijdreizigers'. In onze eerste trip kwamen we namelijk tot de ontdekking dat we beiden veel willen zien en ook zeker de highlights, maar absoluut niet langer dan twee minuten in de rij willen staan. Bovendien werken we beide fulltime dus tijd efficiënt indelen is wel prettig. Onze eerste trip bestond dan ook direct uit drie verschillende landen in vijf dagen.

Je zou denken dat dit onmogelijk lijkt en als het al waar is, dat je dan wel vermoeid zult zijn na zo’n reis. Maar niets is minder waar. Wij hebben in 5 dagen gereisd van Pisa, via Cinque Terre & Monaco naar Nice.
Wil je weten hoe? Daar gaan we dan!
In deze blog nemen we jullie mee naar het eerste deel van onze 5-daagse trip. We starten in Pisa en eindigen deel 1 met de Cinque Terre.

First stop: Pisa

Onze trip begon op donderdagavond op de luchthaven van Eindhoven Airport. Om 18.00 uur vertrok onze vlucht richting Pisa. We vlogen voor maar 60 euro met Ryanair, een prettige low budget vliegmaatschappij. Allereerst een tip: neem alleen handbagage mee die je niet hoeft in te checken, hiermee bespaar je zeker een uur kostbare tijd.
Om 20.00 uur waren wij al in het centrum van Pisa. En wat wil je zien als je daar dan bent, uiteraard de toren van Pisa!

We hebben snel onze spullen afgezet in het hostel waar we sliepen: Hostel Pisa. Dit is echt een aanrader, een heel gezellig en goed bereikbaar hostel wat naast het treinstation ligt en op loopafstand van de toren van Pisa en de luchthaven.
Om 21.05 uur zou de zon ondergaan, wij wilden voor die tijd bij de toren zijn voor de cliché ”Pisatower foto”. Ondanks een lichte schemering is dit ons toch gelukt! Vinkje 1 op de bucketlist, check!

Toren van Pisa Italië

Na de foto hebben we gegeten bij Restaurant l’Europeo. Dit was wel ietwat toeristisch aangezien het bijna naast de toren van Pisa lag maar voor ons op dat (hongerige) moment prima en alsnog betaalbaar. De knappe ober was de kers op de taart.
Na een heerlijke pasta, risotto en een hele fles wijn wist de knappe ober ons ook nog te vertellen waar we de avond goed konden afsluiten: we kregen de tip om naar ”the wall” te gaan. Dit is de naam die de locals gebruiken voor een hangplek bij de rivier ‘Arno’, tevens is er een heel gezellig plein. Het plein heet ‘Piazza delle Vettovaglie‘, hier komen alle studenten en locals ’s avond bij elkaar. Pisa is namelijk één van de weinige steden in de buurt waar men kan studeren en zo komt het dat het ’s avonds altijd gezellig is.
Na een prachtige after dinner wandeling door de stad, langs de universiteit van Pisa, kwamen we aan op het plein. De woorden van de ober werden waargemaakt, het was een (iets te) gezellige avond die we pas om 02.00 uur afsloten. Dit viel de volgende ochtend wel tegen gezien onze wekker al om 07.30 uur stond voor onze volgende bestemming: Cinque Terre.

Next stop: Cinque Terre

Cinque Terre, letterlijk ‘5 dorpjes’. Als je dit op Google intikt, dan moet je hier gewoon geweest zijn. Tegelijkertijd vraag je jezelf af of het echt zo mooi is als de foto’s, dat kan bijna niet! Of toch wel…

La Spezia

Na een klein katerontbijtje in het hostel liepen wij in 3 minuten naar het station van Pisa, waar we in de trein naar La Spezia stapten. Dit was een rit van een uur door het Italiaanse landschap. Eenmaal op La Spezia aangekomen moesten we even schakelen, zoveel mensen! Het was de bedoeling om hier een treinkaartje te kopen richting het eerste dorp, Riomaggiore. In La Spezia was de rij voor de ticketautomaat al bijna tot aan Pisa dus we besloten om gewoon maar in de overvolle trein te gaan zitten met de gedachte dat ze toch niet zoveel mensen kunnen controleren in 7 minuten. Achteraf bleek deze drukte ons de rest van de dag te achtervolgen.

Cinque Terre Card

In La Spezia hebben we ons laten informeren over de bekende Cinque Terre Card, met deze kaart kun je onbeperkt reizen met de trein. Tevens kun je tussen de dorpen over de wandelpaden bewegen. De kaart was 16 euro voor 1 dag. Een losse treinticket is 4,-. Wij besloten om de kaart te nemen omdat we dan niet telkens in de rij hoefden te staan voor een kaartje. In eerste instantie hadden we ook het plan om een aantal keer lopend naar het volgende dorp te gaan.

Riomaggiore, Cinque Terre, Italië

Riomaggiore

Na het eerste dorp, Riomaggiore, hebben we die gedachte losgelaten. Wat een steile trappen zeg! Tevens hoorden we dat je tussen de dorpen minstens een uur moest wandelen, die tijd konden we beter besteden (gezien wij ‘De Tijdreizigers’ zijn). Maar oh oh, wat was het mooi. En ja, het leek wel op de foto’s, al waren we nog niet helemaal overtuigd.

Manarola

Tweede stop, Manarola. Toen waren we verkocht. Wauw, wauw, wauw! Dit dorp was een stuk minder steil, had minder trappen en trakteerde ons op een prachtig uitzicht. Later bleek dit onze favoriet van de dag. Het was 11.00 uur en ‘De Tijdreizigers’ hadden al 2 van de 5 dorpen bezocht.

Manarola, Cinque Terre, Italië

Wij hebben besloten om het derde dorp, Corniglia, over te slaan. Naar dit dorpje moest je wel weer ontelbaar veel trappen naar boven en het sprak ons het minste aan. Wij hadden zin in een uitgebreide lunch met een borrel.

Calamaris Cinque Terre, Italië
Calamaris bij Antica Osteria Il Baretto, Vernazza, Cinque Terre, Italië

Vernazza

We kozen ervoor om door te reizen naar dorp 4, Vernazza. Dit dorp zou volgens internet het mooiste, meest fotogenieke dorpje zijn. Wij delen die mening niet. Sommige gebouwen zijn wat vervallen en  Manarola had ons hart al gestolen. We hebben hier wel echt de beste vis in tijden gegeten bij Antica Osteria Il Baretto. Tip van ons: 1 portie calamaris delen, meer dan genoeg.

Na de vis wilden we nog even in het haventje kijken en met de boot door naar Monterosso al Mare. Helaas was de boot heel erg vol en vrij prijzig. We konden voor 7,- euro per persoon een enkele rit nemen naar Monterosso (letterlijk 2 minuten varen). Wij vonden dat het geld niet waard. Wil je toch graag een boottochtje doen, neem dan vanaf Riomaggiore de boot naar Monterosso. Dan vaar je langs alle dorpen en heb je een prachtig uitzicht.

De straatjes van Monterosso, Cinque Terre, Italië

Monterosso al Mare

Het vijfde en laatste dorp was Monterosso al Mare, volgens internet de minst fotogenieke en daar zijn wij het dan weer wel mee eens. Desondanks was het voor ons de perfecte afsluiting van een dag vol drukte (de hoeveelheid mensen) en de Cinque Terre. Monterosso heeft namelijk een klein strandje waar wij de dag hebben afgesloten.
De zon ging onder (achter de bergen weliswaar) en, opnieuw hongerig, kwamen we al zoekend naar een restaurantje een bijzonder mooi tunneltje tegen. Daarachter bleek het centrum van Monterosso te zijn, een aangename verassing.
Monterosso heeft dan wel niet het gevoel wat je bij de andere dorpen hebt als je uit de trein stapt maar het had wel degelijk iets speciaals. Het centrum is gevuld met schattige steegjes waar je helemaal in kunt verdwalen.
Kijk maar eens op Google Streetview en dan zul je het begrijpen. Wij hebben ons Cinque Terre avontuur afgesloten met een echte Italiaanse maaltijd, wat een dag was dit!!

Monterosso el Mare, Cinque Terre, Italië

Na het eten gingen we met de trein naar Levanto waar ons hostel was, een dorpje vrijwel direct naast de Cinque Terre. We sliepen in Ospitalia del Mare, wederom een superleuk hostel in een oud kloostergebouw. Helaas had dit hostel geen bar maar aangezien we toch erg moe waren van de hele dag gingen we lekker naar bed. De volgende dag hadden we ontbijt bij het hostel, dat was vrij basic maar veel kun je ook niet verwachten voor zo’n lage prijs. Wij betaalden rond 25 euro p.p. via booking.com en hebben gebruik gemaakt van de beloningskorting. Dit is echt een aanrader! Als een vriend via jouw link een ho(s)tel boekt, krijgt je 15 euro terug. Daardoor hebben wij hier met zijn tweeën voor 20 euro geslapen, wat echt mega goedkoop is voor de omgeving van de Cinque Terre.
Overigens is Levanto ook een heel leuk dorpje en echt mega dichtbij de Cinque Terre. Ons advies is echt om hier te verblijven en niet in de Cinque Terre zelf, je wordt gek van de drukte. Ga daarnaast ook eten in Levanto, de prijzen zijn daar de helft van de dorpen van Cinque Terre.

Hier zijn wij aan het einde gekomen van dit deel van de trip en tevens onze eerste blog voor Travelstamps.
Ben je nieuwsgierig geworden naar meer van ons? Volg ons dan op Instagram: ‘De Tijdreizigers’ of neem eens kijkje op onze website.

Binnenkort zullen we deel 2 van onze 5-daagse mini backpack met jullie delen via de website van Travelstamps.