De perfecte vakantie Zakynthos

Louis Zante & Navagio Beach

In november 2016 besloten wij als familie om een keer buiten de Benelux op vakantie te gaan. Wij komen namelijk al jaren op onze vaste campings in Luxemburg en in Nederland maar wilde graag een keer een ander gedeelte van de wereld zien. Ik wilde zelf al jaren naar Zakynthos omdat ik had gelezen dat het schip wrak strand in de top 10 mooiste stranden van de wereld stond. Na het zien van foto’s van dat strand was ik gelijk verkocht. Zakynthos stelde ik dus ook voor aan de familie en iedereen was gelijk enthousiast. Zo besloten wij ook om de eerste week van Juni in 2017 met de familie naar Zakynthos te gaan.

Op 29 juni vlogen wij 's ochtends naar Zakynthos. Boven Zakynthos aangekomen te zijn werd ik wakker van mijn vliegtuig dutje omdat we gingen landen. De landing vond ik best heftig. Het vliegveld en de landingsbaan waren namelijk best klein dus toen we gingen landen moest het vliegtuig vol op zijn rem. De zwarte remsporen stonden over heel de baan en ik zat bijna met mijn gezicht tegen te stoel voor me. Dit had ik nog nooit meegemaakt! Na het landen zijn wij gelijk met de bus naar ons hotel gegaan. Wij verbleven in Hotel Louis Zante Beach.

Louis Zante Beach

Louis Zante Beach is een prachtig all inclusieve hotel. Het hotel is gelegen direct aan het strand van Laganas. Buiten dat de ligging perfect was, was het personeel ook heel erg vriendelijk en het eten was er ook heel erg goed. Toen wij aankwamen moesten we een uurtje wachten op onze kamers. Toen de kamers klaar waren zijn we gelijk gaan omkleden en daarna zijn we lekker naar het strand gegaan. Me vader en ik zijn gelijk het water in gegaan om een stukje te gaan zwemmen. Dit verliep alleen anders dan verwacht. De eerste 20 meter moesten wij lopen omdat het heerlijk erg ondiep was. Toen het iets dieper werd konden wij dan gaan zwemmen. Tijdens het zwemmen zag ik een gigantisch grote zwarte vlek voor me in het water waarvan ik nogal schrok. Ik riep angstig naar me vader dat er iets voor me zwom maar hij geloofde me niet. Een vrouw die langs kwam in een kajak riep met heel gebrekkig Engels dat er een big fish voor ons zwom maar me vader dacht nog steeds dat het grap was totdat hij de zwarte vlek zelf zag. Na we allebei de zwarte vlek hadden gezien zijn we met een vaart terug gezwommen. Toen we weer tot ons heup in het water stonden zagen wij allemaal mensen met een snorkel naar iets kijken. Wij vroegen ons dus ook af wat het was dat we gezien hadden. We liepen er dus op af en het bleken gigantische schildpadden te zijn. Later die dag hoorde wij dat ze de eerste week van Juni eieren leggen op het strand en dat ze daardoor aan het einde van de middag met zijn alle naar de kust komen. Dit wisten we helemaal niet maar dit was echt super gaaf. Zo zwommen wij elke dag tussen deze prachtige beesten en konden we ze super mooi fotograferen. Deze schildpadden zijn mensen gewend en zijn dus niet bang als je op ze af komt. Ook word er super goed voor ze gezorgd in die speciale week. Elke avond na 21:00 mag niemand meer het strand op omdat ze dan de eieren gaan leggen en overdag worden de eieren beschermd met een soort van hutjes zodat de mensen en de roofvogels er niet aan kunnen zitten. Dit was dus echt al een super leuk begin van onze vakantie. Na genoten te hebben van onze eerste dag hebben we dag twee bij het hotel een auto gehuurd en gingen we het eiland rondrijden. Zo zijn wij bij verschillende mooie strandjes gestopt onderweg naar het schip wrak strand genaamd Navagio Beach.

Navagio Beach

Navagio Beach is het bekendste strand van Zakynthos. Dit is namelijk het bekende schip wrak strand. Het strand zelf is alleen te bereiken per boot. Er zijn geen wandelroutes of autowegen naar beneden. Ook kan je hier niet met een eigen bootje komen omdat je over open zee moet. Wel zijn er genoeg bootreizen die hier heen gaan. De prijzen hiervoor liggen rond de 35 euro per persoon. Wij zijn niet beneden op het strand geweest wij zijn namelijk met de auto naar het uitkijkpunt gereden. Hier parkeer je gratis je auto en loop je zo naar verschillende uitkijkpunten. Voor mij was dit een heel speciaal moment. Ik wilde hier al jaren heen en had hier al honderden mooie foto's van gezien en daarom was het voor mij echt een magisch moment toen ik er zelf in levende lijve stond en met mijn eigen ogen kon zien hoe prachtig het was. En echt waar de foto's liegen niet.

Na hier genoten te hebben van het prachtige uitzicht zijn we weer terug gereden naar het hotel. Dit keer zijn we door het binnenland gereden en ook het binnenland is heel erg mooi. Zakynthos is namelijk heel erg groen en heeft hele leuke olijfgaarden waar de bewolking leuke kraampjes neer hebben gezet. Hier kan je de olijfolie proeven en eventueel ook kopen.  Terug gekomen bij het hotel hebben wij nog lekke genoten op het strand en van de schildpadden die weer richting kust kwamen.

Aangezien we het grootste gedeelte van Zakynthos al gezien hadden hebben we de dagen erna Laganas zelf een beetje onderzocht. Zo hebben wij een waterfiets gehuurd om de schildpadden te zien zwemmen en boven zien te komen. Bij het hotel liggen ze namelijk gewoon rustig te chillen op de bodem of zwemmen ze heel rustig rondjes. Dit was ook weer erg leuk om te zien want die kopjes zijn echt super schattig. De dag erna was ik jarig en hebben we een bootje gehuurd. Met dit bootje zijn we naar de blue caves bij Laganas gevaren.

Blue caves

Blue caves vertaald naar het Nederlands is blauwe grotten en toen wij er aan kwamen zag ik dat de naam inderdaad klopte want het water was er zo helder. Deze grotten liggen aan de achterkant van een klein eilandje dat maar ietsjes van de kust van Laganas beach af ligt. Aan de achterkant van dit eiland ligt een heel klein strandje waar je je bootje onder begeleiding neer kan leggen en waar je dan kan gaan genieten van het super heldere water in maar ook buiten de grotten. Wij zijn met zijn alle de grotten in gezwommen en het eerste wat we merkte is dat het water daar heel koud was. Op zich raar aangezien het dezelfde zee is maar dit was wel lekker om af te koelen. Na de grotten gezien te hebben zijn we terug gevaren naar ons hotel waar we het bootje hadden gehuurd. Bij het hotel heb ik nog lekker genoten van een schaaltje fruit. Het fruit op Zakynthos was namelijk echt heel erg lekker zoet en rijp. Het was een heel groot verscheel met het fruit in Nederland. Dus als je van plan bent naar Zakynthos te gaan moet je dit zeker gaan uitproberen.

Die avond zijn we nog een stuk over het strand gaan wandellen. Dit is op Laganas beach ook heel erg leuk om te doen aangezien je dan in de verte de schildpadjes omhoog ziet komen en omdat vliegtuigen hier heel laag over vliegen. Het vliegveld van Zakynthos ligt namelijk net achter Laganas. Wel moet je er rekening mee houden dat je na 21:00 niet meer over het strand terug mag lopen vanwege de schildpadden die eieren gaan leggen. Daarom zijn wij ook door Kalamaki terug gelopen naar Laganas. Dit is ook een leuke route waar je verschillende leuke terrasjes tegen komt.

De laatste dagen hebben we ook nog genoten in het hotel en in de omgeving rond het hotel. Wij hadden deze vakantie geen auto dus hebben helaas niet alles kunnen zien maar wat we gezien hebben was echt super. Zelf zou ik graag nog een keer terug gaan om de andere gedeeltes van dit prachtige eiland te gaan ontdekken. Maar na wat ik al gezien heb zou ik Zakynthos zeker aan jullie allemaal aanbevelen!