Warsaw for the weekend

Hoge gebouwen, steppen en.. vodka

Bij een tripje naar een hoofdstad in Europa denk je vaak aan Rome, Parijs, Londen, Praag. Een vakantie Warschau, Polen komt over het algemeen niet zo gauw in dit lijstje voor. Toevallig kwamen we bij deze stad uit en besloten we, in totaal met 8 personen, een weekendje te boeken. Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten, op internet kon ik er ook niet heel erg veel over vinden. Om de een of andere reden had ik in mijn hoofd dat ik het kon vergelijken met Sofia, waar ik vorig jaar geweest ben. Nu moet ik zeggen dat ik het achteraf eigenlijk niet met elkaar te vergelijken vind. In Warschau is er eigenlijk voor ieder wat wils, zo heb je er de nodige natuur, cultuur, modern en oud.We landden op Modlin Airport, wat iets buiten de stad ligt. We besloten om met een taxi naar ons appartement te gaan. We zijn, tijdens de spits, zo’n 3 kwartier onderweg geweest. Wat meteen opvalt, is dat het contrast tussen oud en nieuw zo immens groot is in deze stad: de “oude” stad steekt af tegen de hoge gebouwen in het nieuwe gedeelte.

Nieuw vs Oud in het centrum van Warschau

Vodka museum Warschau: na Zdrowie (Proost)!

Bij een bezoek aan Warschau, Polen mag een bezoek aan het Vodka museum niet ontbreken. We gingen naar het Muzeum Poskiej Wódki, een gebouw waar vroeger ook echt vodka is gemaakt. Voor ons lag dit aan de overkant van de rivier Wisla en we besloten met het pontje naar de overkant te gaan. Dit kan gratis, we moesten wel ongeveer 15 minuten wachten. Aan de overkant van de rivier werden we afgezet op een leuk strandje. Hier kan je in de zomer lekker genieten, je hebt er een mooi uitzicht op de stad. Vanaf hier is het nog zo’n 3 km lopen naar het museum, iets wat te voet goed te doen is. Op je weg ernaar toe zul je zien dat je nog heel wat mooie gebouwen tegen komt! De Engelse rondleidingen starten elke 40 minuten over het uur, houd hier rekening mee. Het is overigens ook mogelijk online kaartjes te kopen. Een entree ticket kost zo’n €10,-. Hiervoor heb je een rondleiding van om en nabij een uur met aansluitend een vodka proeverij. De rondleiding is heel interactief, waardoor het niet aanvoelt als een typisch museum. Je leert op welke manieren de vodka gemaakt kan worden en mag tijdens de kleine proeverij ook zelf de verschillen proeven.

Vodka museum Warschau

(E-)Step into the city centre of Warschau!

Wij hebben het meeste van de stad van Warschau gewoon te voet bezocht. Voor de wat langere afstanden hebben we een elektrische step gehuurd. Dit gaat heel gemakkelijk via een app gekoppeld aan je creditcard. Je checkt de step in en kan vervolgens direct starten met steppen. Ben je op plek van bestemming, dan meld je de step weer af. Let er wel op dat je de stepjes niet overal mag parkeren. Een super systeem, je kunt op de app namelijk ook zien waar je een stepje kunt vinden en hoeveel batterij deze nog heeft. Met 8 personen was het af en toe wel even zoeken voordat we allemaal een step bemachtigd hadden, maar dit was prima te doen. Enige nadeel is wel dat er geen telefoonhouder op de step zit, dus je moet ofwel de weg weten of af en toe even stoppen om op de kaart te kijken. De stepjes gaan zo’n 25km per uur, dus als je een iets langere afstand moet overbruggen is dit ideaal! We zagen ook dat er ’s avonds heel wat stepjes werden opgehaald om op te laden, hier krijg je een vergoeding voor in de vorm van credits. Dit zorgt er voor dat je altijd een stepje mét een redelijk volle accu tot je beschikking hebt.

Warschau: hoog, hoger, hoogst

Wat me opviel is dat er vrij veel hoge gebouwen in de stad Warschau waren. Het middelpunt: paleis van wetenschap en cultuur. Dit gebouw torent overal boven uit. In het gebouw zitten diverse musea, daarnaast kun je de toren ook ‘beklimmen’ (met een lift). Ergens had ik gelezen dat het leuker is om naar de skybar van het Mariott hotel te gaan omdat je dan juist uitkijkt op deze toren. Zo gezegd, zo gedaan. We gingen met de lift naar de 40e verdieping van het Mariott hotel. Houd er wel rekening mee dat je hier wat nettere kleding aantrekt, anders zul je je nogal underdressed voelen. Bij het naar boven gaan voel je je oren dichtslaan, het uitzicht vanaf hier is mooi! De prijzen zijn daar ook hoger, we betaalden zo’n €11-12 voor een cocktail. De signature cocktails zijn wel erg lekker! Onze derde en tevens laatste avond brachten we door bij de Mediafontein waar een ‘lichtshow’ plaatsvond. Verwacht hier niet té veel van, het is wel leuk om er een kijkje te nemen. Vanuit het terras van ‘Fontanna’ kijk je op de fontein terwijl je een drankje nuttigt. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om zelf iets in de supermarkt te halen en plaats te nemen op één van de bankjes rondom de fontein of in het grasveld/parkje erachter.

Fonteinshow Warschau

Een ander park wat bij mooi weer zeker het bezoeken waard is, is Park Łazienki. Er heerst een hele relaxte sfeer in dit park. Overal stonden leuke strandstoeltjes waar je gewoon kon gaan zitten. Daarnaast heb je er een meer met hierin het paleis. Wij waren hier op vrijdag en konden daardoor het paleis gratis bezoeken.

Paleis in Park Łazienki Warschau

Hongerig? Eten in Warschau

Goed eten mag natuurlijk niet ontbreken, wanneer je de hele dag aan het ronddwalen bent en veel kilometers maakt. Er is verrassend veel aanbod en er zijn genoeg leuke eettentjes te vinden in Warschau. Wat me ook verbaasde, was dat het met een grote groep toch redelijk gemakkelijk was om aan een tafeltje te komen. Wil je voor de echte Poolse keuken gaan? Dan is ‘The Red Hog’ ofwel ‘Czerwony Wieprz’ een aanrader. Op zoek naar leuke ontbijtplekjes? Ga voor Vincent, La Lucy of zoek een plekje in de oude stad. Vooral de straatjes die iets buiten het centrale plein liggen zijn lekker betaalbaar. Als je dan toch in de buurt bent, loop dan meteen even langs de zeemeermin die op het centrale plein van de oude stad staat; hét symbool van Warschau.

Oude stad in Warschau

Tot Zloty

Met welk budget moet je rekening houden op deze trip? Je betaalt in Warschau met de Poolse Zloty. Warschau is geen dure stad, toch was het wel iets duurder dan ik had verwacht. Prijzen liggen onder de Nederlandse prijzen. Voor een ontbijt waren we zo’n €8-10,- kwijt, een drankje in een restaurant of op het terras kost zo’n €2,- en een hoofdgerecht in een restaurant zo’n €13-20,-. Het vliegticket kostte ons zo’n €40,- retour en een verblijf van 3 nachten in een tweepersoons appartement zo’n €90,-.