TIP | Vlucht vertraagd of geannuleerd? Zo krijg jij jouw geld terug!

Jouw rechten bij vluchtvertraging

Vakantie? Leuk! Vertraging? Minder leuk... Tenzij je er geld mee kunt verdienen natuurlijk! Wist je dat jij als vliegtuigpassagier recht hebt op een vergoeding tot €600 per persoon wanneer je vlucht meer dan drie uur vertraging heeft? En aangezien de drukke zomerperiode voor de deur staat en de kans groot is dat ook jij met het vliegtuig op vakantie gaat, leggen wij je graag uit wat jouw rechten zijn, mocht je vlucht vertraging oplopen.

Tip: laat het regelen door EUclaim!

Vergoeding bij vertraging

Als jouw vlucht vertraging oploopt of geannuleerd wordt is de kans groot dat je een stuk later op bestemming aankomt dan gepland. De vliegtuigmaatschappij is op dit moment verantwoordelijk om jou te compenseren voor het tijdsverlies. Dit is vastgelegd in de EU Verordening 261/2004. Als je vlucht vertraagd is, heb je recht op een vergoeding van:

  • €250 bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
  • €400 bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
  • €600 bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km

Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vluchtvertraging tussen de drie en vier uur, heb je recht op 50% van de vergoeding.

Deze Europese Verordening is daarnaast alleen geldig wanneer je vliegt vanuit een EU-land of wanneer je vliegt vanuit een niet Europees land naar een EU-land met een Europese vliegtuigmaatschappij. Vlieg je dus bijvoorbeeld met KLM van New York naar Amsterdam dan geldt de Verordening wel, maar vlieg je met Delta Airlines dan geldt de Verordening weer niet.

vlucht vertraagd

Vergoeding bij annulering

Wanneer je te maken krijgt met een geannuleerde vlucht, zijn de vergoedingen hetzelfde geregeld als bij vluchtvertragingen. Het is wel van belang op welk moment je geïnformeerd bent over de annulering.

  • Ben je meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heb je helaas geen recht op een vergoeding.
  • Ben je tussen de 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd én ben je meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding.
  • Ben je 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd én ben je meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heb je ook recht op een vergoeding.

Stakingen van eigen personeel? Wél recht op vergoeding!

Is jouw vlucht vertraagd of geannuleerd vanwege een staking van het eigen personeel van de vliegtuigmaatschappij, zoals piloten of cabinepersoneel? Dan heb je als passagier recht op een vergoeding volgens Verordening 261/2004. De staking van de piloten van Transavia op 19 februari en van Vueling eind april en begin mei zijn hier voorbeelden van.

Wat als je vlucht vertraagd is vanwege een buitengewone omstandigheid?

In sommige gevallen heb je geen recht op een vergoeding als je vlucht vertraagd of geannuleerd is. We spreken dan over een ‘buitengewone omstandigheid’. De vliegtuigmaatschappij is niet verantwoordelijk voor de ontstane problemen met de vlucht en is in deze gevallen dus niet aansprakelijk voor de vertraging. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Stakingen van derden: het gaat hier om alle stakingen die niet van het personeel van de vliegtuigmaatschappij zijn. Je kunt dus denken aan de luchtverkeersleiding, beveiligingspersoneel of bagage afhandelaren.
  • Slecht weer: zoals storm, sneeuw of mist.
  • Terrorisme.
  • Noodlandingen: vanwege medische noodgevallen bijvoorbeeld.

Eten, drinken en soms ook een hotel

Ook als je vlucht vertraagd is vanwege een buitengewone omstandigheid heb je alsnog áltijd recht op verzorging. Dit houdt in dat de vliegtuigmaatschappij voor jou moet zorgen tijdens de vertraging door middel van eten en drinken en zo nodig een hotelovernachting voor je moet regelen. Dit geldt bij vertragingen vanaf 2 uur binnen Europa en vanaf 3 uur buiten Europa. Meestal krijg je dan vouchers. Gebeurt dit niet dan kun je de kosten hiervan achteraf declareren bij de vliegtuigmaatschappij. Goed de bonnetjes bewaren, dus!

vlucht vertraagd

Weet je niet zeker of je nou wel of geen recht hebt op een vergoeding, of heb je geen tijd (óf zin) om het zelf te regelen? Dan raden wij je aan om EUclaim in te schakelen. Zij kunnen alles voor je nagaan en regelen, zodat jij zelf die zorgen niet meer hebt. Want die heb je dankzij de vertraging al wel genoeg gehad... Toch?

Mis nooit meer een topdeal!