Winter wonderland in Tromsø, Noorwegen

Het Parijs van het noorden

Op jacht naar het noorderlicht

Bijna iedereen die ik vertelde dat ik in februari naar Noorwegen zou gaan maar niet zou gaan snowboarden, keek me aan alsof ik gek was. Want waarom zou je naar een land gaan die nog kouder is dan Nederland en niet gaan wintersporten? Wat ga je dan doen?? Dat ga ik je hier vertellen! En ik weet zeker dat jij zo enthousiast raakt dat je ook die kant op wil!

De voornaamste reden om naar het noorden af te reizen was voor ons om het noorderlicht te spotten. We wilden geen georganiseerde reis en wel naar een plek waar genoeg andere activiteiten te doen zijn. In onze zoektocht voorafgaand aan de reis las ik namelijk dat je het best met lage verwachtingen op zoek naar het Noorderlicht moet gaan. Het is namelijk maar afwachten of je dit prachtige natuurverschijnsel wel kan spotten en het best mogelijk is dat het de hele week sneeuwt! (en nee, als het sneeuwt en bewolkt is, zie je dus helemaal niks!)

Verstopt tussen de fjorden en bergen

Onze keus was al snel gevallen op Tromsø in het noorden van Noorwegen, boven de poolcirkel. De stad ligt midden tussen de fjorden, bergtoppen en zelfs op een eilandje. In theorie zou je hier van eind september tot eind maart kans hebben om het Noorderlicht te zien. Alleen, zoals het hier in Nederland al vroeg donker is in de winter wordt het in Noorwegen soms niet eens licht! Om toch ook overdag wat te kunnen doen hebben we ervoor gekozen om begin februari te gaan. Zo hadden we dagen waarbij de zon rond half 9 opkwam en rond 16 uur onderging. Dit viel ons trouwens enorm mee! Hoewel de zon laat op was, was het al wel vroeg schemerig en ook in de middag duurde het een uur voordat het echt donker was. En daarnaast, iedereen in Noorwegen is gewend dat het vroeg donker is, dus zijn hier ook echt op ingesteld (lees: zelfs de langlaufbanen in de natuur waren verlicht tot 23 uur ’s avonds!) We hebben ons dan ook zeker niet verveeld in de avond! Wij vlogen vanaf Amsterdam via Oslo naar de stad Tromsø. We hadden mazzel en vlogen op een vrijdagavond heen en de week erop, vrijdagmiddag weer terug. Ideale tijden, zodat we na thuiskomt ook thuis nog even weekend hadden. Het vliegveld ligt ook nog eens vlakbij het centrum, dus dat scheelt een hoop reistijd!

Noorwegen, uitzicht Tromsø

Uitzicht Tromsø, Noorwegen

Tromsø ontdekken

Noorwegen is allesbehalve goedkoop, dat kan ik je wel vertellen! Tenminste, als je ervan houdt om lekker uit eten te gaan en alcohol te drinken… Wij hebben ons best gedaan om toch een beetje te besparen op sommige dingen en geld uit te geven wat we echt graag wilden. Zo hadden we een leuke AirBnB gehuurd, waar we zelf hebben gekookt en de meeste avonden spelletjes hebben gespeeld. Hieronder deel ik onze leukste ontdekkingen en must see’s in Tromsø (on a budget)

Camping Storgata

Op een avond kwamen wij heel toevallig langs een grote loods, waar we gekleurde lampjes door de ramen zagen. Camping Storgata stond er boven de deur… daar moesten we natuurlijk even kijken! En, ik waarschuw je alvast dit vonden we echt de leukste ontdekking in Tromsø (want nergens over gelezen!) vonden we een indoor minigolf baan, met overal zitplekken, eettentjes, speciaal biertjes enmuziek! Wat een ontdekking!! Echt een aanrader om je een avond te vermaken.

Uitzichtspunt Fjellheisen

Als je in Tromsø bent, dan moet je natuurlijk naar dit uitzichtspunt gaan. Een optie is om met de kabelbaan te gaan. Dit duurt een paar minuten en kost 23 euro per persoon. Maar avontuurlijker is om met de Sherpa steps omhoog te klimmen. Ondanks dat er een pak sneeuw lag, vond ik dit een heerlijke wandeling en een echte uitdaging. Er loopt een pad, die je gewoon kunt volgen maar op sommige plekken sta je toch tot je knieën in de sneeuw! Maar, het uitzicht waarmee je gedurende de hele tocht beloond wordt is het zeker waard. Ik denk dat wij er zo’n drie kwartier over hebben gedaan, met flink doorlopen. Voordeel is wel dat je er wel lekker warm wordt van al dat klimmen. Maar let op; je moet fysiek wel in goede gezondheid ervoor zijn en waterdichte schoenen en spikes om je schoenen zijn een must!!

Noorwegen, Tromsø, Sherpa steps

Sherpa Steps, Tromsø

Het Perspektivet Museum

Helemaal aan het eind van de Storgata is dit museum gratis te bezoeken en heeft regelmatig nieuwe exposities. Ik vond dit erg leuk om te zien en zou je zeker aanraden hier een bezoekje aan te brengen.

Stadswandeling maken

Er is genoeg te zien in de stad en in de haven. Vooral leuk als het weer meezit natuurlijk, want het kan erg koud worden door de harde wind. Gelukkig zijn er genoeg leuke, knusse koffietentjes waar je even kan opwarmen! Niet te missen: Bruktbokthandel (comic winkel met spellen, boeken ed waar je uren kan dwalen), hotdogs met rendierenvlees bij de Raketten bar; the tiniest bar in the universe! Hamburgers eten bij de Burger Tent waar je ondertussen kunt gamen.

Noorwegen, uitzicht Tromsø 2

Uitzicht Tromsø, Noorwegen

Cross Country Skiing

Wij zijn wel sportief en wilden uiteraard de nationale sport uitproberen; cross country skiing! Of hoe wij het ook wel kennen, langlaufen. Ze zeggen hier dat elke Noor op de ski’s geboren is, een beetje hoe het schaatsen bij ons is! Ik vond dit echt super om te doen. Heeel lang geleden heb ik dit een keer gedaan (lees: 16 jaar geleden...) dus ik dacht dat ik geen introductie les nodig had en het zelf wel kon. Ohja, en dat ik het mijn vriend ook kon leren. De vrouw in de verhuurwinkel had geloof ik wat vraagtekens daarbij, want die gaf ons in de winkel nog wat tips mee. We konden de spullen voor 24 uur huren, en aangezien we niet zo vroeg waren konden we in de middag en de volgende ochtend nog even de baan op! Een paar uur is ook wel genoeg achter elkaar, want het is heel intensief! Maar zeker die stukken waar niet zoveel mensen zijn is het heerlijk om zo in de natuur te zijn. We hebben zelfs rendieren gespot! Mocht je wel een introductiecursus willen, bied Tromsø Outdoor goede lessen. Ook voor alle andere activiteiten zijn zij een aanrader!

Noorwegen, Tromø, CrossCountry Skiing

CrossCountry Skiing, Tromsø

Charlottenlundpark

Makkelijk om met de bus te komen, een heerlijk park om te sleeën (op zondag waren hier alleen maar gezinnen en kinderen die van de bergjes afgleden!), langlaufen of wandelen!!

Noorderlicht spots in de stad

Er zijn meer dan genoeg noorderlicht excursies te boeken, maar ook in en om de stad zijn een aantal plekken waar je je geluk kunt beproeven. Wij hadden drie verschillende apps gedownload om de kans op het Noorderlicht te voorspellen; My Aurora Forecast, Aurora Notifier en Norway Lights.

De beste spots zijn

1. Prestvannet, rondom een meertje met weids uitzicht. Makkelijk te bereiken met de bus, maar wel een stukje lopen om een goede plek te vinden.
  2. Telegrafbukta, langs de 'kustlijn' van Tromsø aan de rand van de stad midden in een park en met uitzicht over de fjorden. Hier hebben wij een avond gestaan (let op; erg koud!) en het Noorderlicht gespot!
  3. Op de top van de Fjellheisen: De kabelbaan is tot 23 uur open en heeft zelfs een restaurant bovenop de berg waar je kunt eten of even opwarmen.

Noorwegen, Tromø, kampvuur

Kampvuur, Tromsø

Onmisbare tips voor een wintervakantie in de sneeuw

I wish dat iemand mij dit had verteld voordat we weg gingen of dat ik dit ook maar ergens gelezen had

• Koop goede spikes voor onder je schoenen!! In de stad is het al handig, maar daarbuiten is het echt onmisbaar. Wij sliepen in een Airbnb op een heuvel… daar konden we echt niet komen zonder goede spikes gezien de straat zo glad was dat we anders alleen maar aan het glibberen waren!
  • Handen en voeten warmers, te koop bij bijvoorbeeld Decathlon zijn echt een must. Zeker op die avonden dat je op zoek gaat naar het Noorderlicht. Deze doe je in de schoenen en handschoenen en die blijven uren warm. Vooral omdat je steeds je handschoenen uitdoet om foto’s te maken, is het lastig om weer warm te worden.
  • Een auto huren via GoMore, eigenlijk een Deense site zoals wij hier Snapcar hebben. Dit was zoveel goedkoper dan via die grote autoverhuurbedrijven! Toevallig werden wij hierop gewezen door de mensen van onze Airbnb, nadat onze auto geannuleerd bleek te zijn. Na een paar dagen in de stad, vonden we het namelijk tijd om de omgeving te gaan verkennen!