Met een kano door de Thaise jungle (maar dan in De Biesbosch)

Op reis in eigen land

In mijn vorige blog kan je lezen dat het mijn doel is om mensen te inspireren om op reis te gaan in eigen land. Verre reizen worden al gauw interessant en fascinerend gevonden, maar niet iedereen kan die betalen of kan er de benodigde tijd voor vrijmaken. Ik heb het geluk dat ik al heel wat van de wereld heb mogen zien: van Europa tot Nieuw-Zeeland, van Australië tot Noord-Afrika en van Scandinavië tot Zuidoost-Azië. Ik zou niets liever willen, maar omdat ik geen Floortje Dessing ben en niet altijd op reis kan ben ik mijn geluk de laatste jaren wat dichterbij huis gaan zoeken. Aangezien in het buitenland voornamelijk de woeste wildernis me aantrekt, ben ik in ons eigen landje ook geregeld te vinden in een mooi natuurgebied. Zodra ik foto’s op Facebook zet van een nieuw wandel- of fietsavontuur krijg ik steevast verbaasde reacties van vrienden en kennissen. Was ik soms weer op vakantie geweest? Waar was het dan zo mooi? Blijkbaar zijn veel mensen niet op de hoogte van hoe schitterend en divers ons kleine kikkerlandje is. We hebben misschien geen gletsjers of vulkanen, maar wel oeroude bossen en een prachtig kust- en duingebied. Hoogste tijd dus om verslag uit te brengen van de twintig Nationale Parken die Nederland rijk is. In deze blog lees je alles over De Biesbosch.

thailand2

Kreekjes en knaagdieren

Dit Nationaal Park is het grootste zoetwatergetijdengebied van Europa. Op en neergaand zoetwater is uniek in de wereld en ondanks de Deltawerken is er in de Sliedrechtse Biesbosch nog steeds zo’n tachtig centimeter getijdenverschil. Razend nieuwsgierig geworden naar dit bijzondere natuurfenomeen trok ik de stoute (wandel)schoenen aan en stak begin juni met een vriend in het Zonnepontje het water over van het Biesboschcentrum in Dordrecht naar een klein onbewoond eilandje onder Sliedrecht. In dit deel van de Biesbosch is de getijdenwerking namelijk het grootst. Het staat er vol met oude grienden (beplanting van wilgen die gebruikt wordt om wilgentenen van te oogsten) en kreekjes (kleine watergeulen die zijn ontstaan als gevolg van een dijkdoorbraak of als restant van een ingedijkte vroegere getijdengeul). En brandnetels, heel, veel, brandnetels. Vandaar dat wij een lange broek droegen en de moord stikten in de bloedhitte. Leuk hoor, een zonnige dag in Nederland. Beetje jammer dat het dan altijd meteen zo benauwd wordt (maar ik klaag niet).

thailand 3

Tijdloze getijdenwerking

Toen wij er waren was het niet alleen bloedheet, het was ook net eb geworden. Aan de blubberige oevers konden we goed zien dat de waterstand wel bijna een meter hoger kan zijn. Met een beetje fantasie waanden we ons in een Thaise jungle en zagen we de krokodillen al op ons af komen (gelukkig ging het in dit geval om wat onschuldige drijvende boomstammen). Ook hebben we een paar beverdammen gespot. Eigenlijk was de bever tweehonderd jaar geleden al uitgestorven in Nederland, maar twintig jaar geleden zijn ze geherintroduceerd in De Biesbosch en inmiddels leven er alweer zo’n tweehonderdvijftig bevers in het wild. Dit dier behoort nu samen met de ree, het edelhert, het wilde zwijn en de zeehond tot de ‘Grote Vijf’ van de Nationale Parken in Nederland. Helaas is het best lastig om bevers te spotten vanaf de waterkant (zeker als je niet zo heel superduper veel geduld hebt, zoals wij). Als je graag wilde dieren wil zien kan je het beste een excursie boeken. De gids weet precies waar je moet kijken en wanneer je het best kan gaan (vaak worden wilde dieren actiever in de schemering).

thailand 4

Bootjes en bevers

Sowieso raad ik aan om dit natuurpark te ontdekken per boot aangezien je dan het gemakkelijkst bij alle verschillende eilandjes in het gehele park kan komen. Niet overal zijn bruggen gebouwd of staan er pontjes klaar om over te varen, waardoor wij elke keer vastliepen en steeds maar kleine stukjes van het gebied konden zien (alle bootjes waren al verhuurd). Met een grotere pont hebben we met de auto de oversteek gemaakt van de Zuid Hollandse naar de Brabantse Biesbosch. Bij het Hooge Hof en de Deeneplaat liepen we over een dijkje langs ondiepe lagunes, kreken en rietmoeras. We hadden daar best een mooi uitzicht op wild moerasachtig gebied en een ruig wilgenvloedbos, maar op de achtergrond zagen we tegelijkertijd uit Rotterdam de rook uit de industriële schoorstenen komen. Naast ons over de Waal voeren bovendien grote binnenvaartschepen voorbij, wat het verdwaald-in-de-natuur-gevoel toch een beetje verpestte. Tenslotte konden we het water niet oversteken naar de oostelijke kant van het gebied en waren we inmiddels redelijk oververhit geraakt, dus we besloten om een andere dag terug te keren en dan de boot niet te missen!

thailand 5

Kanotocht met volle maan

Begin augustus volgde poging twee en hadden we van tevoren online alvast een kano gereserveerd. Samen met de boswachter trokken we rond negen uur ’s avonds met een klein groepje per kano de jungle in. We waren precies op tijd om dat magische moment mee te maken waarbij het daglicht verdwijnt en plaatsmaakt voor de duisternis van de nacht. Vlak na de zonsondergang kwam de volle maan op, waardoor het niet écht donker werd en we zonder kunstmatig licht verder konden kanoën. De hele Biesbosch zag er veel mooier uit vanaf het water dan langs de kant. De boswachter leidde ons langs een grote beverdam en deelde vol passie al zijn kennis over dit bijzondere gebied met ons. Zo bouwen bevers in Nederland hele andere dammen dan de bevers in Polen of Canada. Die avond lieten de gigantische beesten (volwassen bevers kunnen wel ruim 1.20 meter groot worden) zich overigens wederom niet aan ons zien, al beweerde de boswachter wel geursporen te ruiken (en dat betekent dat ze in de buurt van onze kano waren). Ondanks dat we weer geen bevers hebben gespot, was het een magische ervaring om in het licht van de volle maan door de smalle kreekjes te varen! Mocht jij dit nou ook eens willen doen, kijk dan even op de website van het bezoekerscentrum. Er worden elke week leuke excursies georganiseerd (en niet alleen in de Biesbosch). Ik heb in elk geval een goede indruk gekregen van dit Nationaal Park en ben helemaal klaar voor de volgende! Keep you posted...