Op studiereis door Suriname

Stone Island, ziplinen & kaaimannen (deel 2)

Avondje uit in Paramaribo

Donderdag 8 november

Vandaag vertrokken we vanaf Frederiksdorp weer richting Paramaribo. We zijn aangekomen bij Eco Resort in Paramaribo. Hier hadden we 2 uurtjes de tijd om te lunchen en nette kleren aan te doen omdat we ’s middags een stakeholdersdebat hadden.Onze koffers waren ondertussen ook aangekomen. Ze stonden met z’n allen in een 2 persoonskamer, dus om onze eigen eruit te zoeken was een flink gedoe. We zijn in onze nette kleding gaan lunchen bij ’t vat in Paramaribo. We zagen de menu kaart en zagen zoveel lekkere dingen! Het kan ook niet anders na elke dag rijst/bami met kip te hebben gegeten.

TIP: Bij ‘t vat kun je ook lekkere cocktails drinken 😉

Na het eten hadden we een stakeholders debat. Dit is georganiseerd door één van onze docenten. Hij heeft verschillende mensen bij elkaar geroepen om over het toerismebeleid van Suriname te discussiëren. Er waren verschillende partijen aanwezig en het was erg interessant! We konden zelf ook veel vragen stellen die misschien wel belangrijk zijn voor onze pitch (toets die we moeten maken hier in Suriname). Het debat vond plaats bij de Nederlandse Ambassade.

Na het interessante stakeholdersdebat zijn we weer snel naar Eco Resort gegaan om ons klaar te maken voor een avondje uit.

De Nederlanders die ons gisteravond hadden uitgenodigd voor vanavond waren het niet vergeten en rekenden op onze komst. Wij stonden met een groepje van 23 klaar om de taxi te nemen naar het landhuis. Daar aangekomen stonden de wijn en hapjes al klaar en werden we met open armen verwelkomd. Het was echt een supergroot huis en we waren erg onder de indruk! We hebben erg lang gekletst met de mensen en ze hebben ons het hele huis laten zien. Rond een uurtje of 10 zijn we teruggegaan richting het hotel en om 10.15 uur pakten we de taxi alweer naar een club genaamd Havana.

Hier aangekomen waren alleen wij er nog maar. Het kwam daar dus zeg maar laat op gang. Rond 01.00 uur was het er al heel erg druk en we hebben ons zeker vermaakt. We hebben gedanst en gelachen tot in de late uurtjes en zijn toen ook met de taxi naar huis gegaan.

TIP: Havana is een gezellig club met leuke top 40 muziek. Er werd van alles gedraaid waaronder Nederlandse hiphop! De drankjes smaken goed en de Surinamers dansen tot vroeg in de ochtend! Het uitgaansleven duurt hier langer dan in Nederland.

Vrijdag 9 november

Vanochtend stonden we iets later dan normaal op maar voor ons doen was het alsnog heel vroeg. En zeker na een lange avond uit. Vandaag moesten we een tas inpakken voor 7 nachten. We hebben de hele dag gereden richting Overbridge. Dit was een resort waar we voor de laatste keer wifi hadden.

Overbridge is een 4-sterren resort met een eigen strand en zwembad. We hebben ons hier zeker vermaakt. ’s Avonds hebben we nog even gevolleybald en daarna zijn we vroeg op bed gegaan. Morgen gaat de reis verder de jungle in.

Overbridge.

Stone Island

Zaterdag 10 november

Vanochtend een vroeg vertrek richting Stone Island. We kregen vanuit Overbridge lunchpakketjes mee voor onderweg. Onderweg zijn we langs de Jodensavanne geweest en hebben we grote velden ananasplantages gezien. Het was hier erg mooi. Voordat we bij Stone Island aankwamen zijn we nog even langs de supermarkt gereden, omdat die niet op Stone Island was. We kochten drinken en hapjes alvast in voor vanavond. Toen we op Stone Island aankwamen hebben we gezwommen in de rivier en onze hangmatten opgehangen vlakbij het water. Ik ga vanavond voor het eerst slapen in een hangmat! Wel een beetje spannend maar ik denk dat het wel goed komt.

Hangmatten bij Stone Island.

Het was tijd voor het avondeten! Gelukkig dit keer geen kip met rijst, maar lekkere gehaktballetjes met salade! Na het eten gingen we Weerwolven! Mijn lievelingsspelletje woehoeee. Het was erg gezellig en we willen morgenavond weer gaan weerwolven, een weekje zonder wifi vonden we allemaal niet zo erg! Na het spelletje heb ik me klaargemaakt voor de hangmat. Toen ik erin lag hoorde ik de brulapen in de verte en krekels van heel dichtbij, en ik denk nog wel zo’n 10 andere soorten dieren.. Maar na een halfuurtje ben ik toch in slaap gevallen.

Ziplinen in de jungle

Zondag 11 november

Wakker worden met zonsopgang! Na de eerste nacht in de hangmat te hebben geslapen voelde ik me best wel fit! Ik ben er wel een aantal keer uitgeweest om naar de WC te gaan.. Maar ik kreeg een tip van Tony, dat ik sokken aan moet doen tijdens het slapen in de hangmat. Omdat het ’s nachts afkoelt worden je voeten het eerste koud en dan moet je vaker naar de wc!

Na het ontbijt zijn we met de bus naar het hart van de jungle, Berg & Dal gereden. We hebben hier het Eco & Cultural River Resort bezocht. De weg hiernaar toe was verschrikkelijk! Allemaal gaten en heuvels in de zanderige weg en het voelde alsof de bus elk moment kon omvallen. Er waren zelfs speciale ijzeren palen in de bus gebouwd zodat als de bus omviel, hij op die palen viel en niet zou gaan deuken. Dat gaf ons niet echt een veilig gevoel maar gelukkig zijn we veilig aangekomen bij het Resort waar we een kleine rondleiding kregen.

Na de rondleiding gingen we naar het activiteitencentrum van Berg & Dal. We waren met alleen onze klas en deze werd nog een keer in 2 verdeeld. De eerste groep ging ziplinen (!), en de andere groep ging op een strandje wachten tot de eerste groep weer terug was. Ik zat bij de 2e groep dus bleef eerst bij het strandje wachten. We hebben een potje 30 seconds gedaan en daarna gebeachvolleybald.

Toen de eerste groep weer terug was, mochten wij die kant op. Ik vond het een beetje spannend want dit had ik nog nooit gedaan. Toen we alle apparatuur aanhadden gingen we even oefenen bij de grond. We snapten allemaal hoe het moest en klommen toen door de bossen naar boven naar het 1e punt waar we konden ziplinen. Het was echt supervet!! We vlogen door de jungle heen met echt een prachtig uitzicht. We zijn ook 200 m. over het water geziplined! Bij de laatste halte mochten we ook ondersteboven gaan hangen. Dit leek me wel een uitdaging en het is me dan ook gelukt! Erg gaaf om te doen.

TIP: Als je van avontuur houdt, dan moet je zeker gaan ziplinen! Het is superstoer en de omgeving is prachtig!

’s Avonds hebben we weer een spelletje gedaan met een drankje erbij, en daarna ben ik weer naar de hangmat gegaan om daar te slapen.

Ziplinen door de prachtige jungle!

Hiken door de jungle

Maandag 12 november

Nou, vannacht heb ik dus sokken aan gehad tijdens het slapen, ennnnn, ik ben er geen 1 keer uit geweest! Het hielp dus echt wel. Ik heb echt heerlijk geslapen. En dan word je gewoon in de buitenlucht wakker pal naast het Brokopondomeer (misschien ken je het wel van het TV programma “echte meisjes in de jungle”).

Vandaag zijn we naar Brownsberg gereden. Hier hebben we gehiked. We konden kiezen uit 3 routes op level van zwaarte. We hebben de middelroute gedaan. Naar beneden was easy natuurlijk, maar daarna weer omhoog was nog wel een dingetje. Toen we beneden waren was daar een mooie waterval! Een klein straaltje weliswaar, maar het was toch een mooi gezicht. Sommigen wilden alvast weer naar boven, maar er waren nog anderen beneden die nog even wilde blijven. Toen zijn we met een groepje van 6 alvast weer naar boven geklommen. Dit was wel relaxt want nu konden we op ons eigen tempo en zat er niemand in je nek te hijgen ghehe. We hebben hier zelfs een luiaard gespot! Wat een grappige beestjes zijn dat. Hij zat heel lief in de boom en toen ik een foto knipte keek hij recht in de camera! Wat een geluk.

TIP: Bezoek ook de Brownsberg en kies een hike route uit. Het uitzicht is echt adembenemend!

Luiaard aan het chillen in de boom.

Kaaimannen tocht

Dinsdag 13 november

Vanochtend hebben we al onze spullen ingepakt om verder te gaan naar het dorpje Dan en een resort genaamd Danpaati. We hebben in totaal 3 uur gevaren op een bootje om er te komen. Onderweg hebben we 3 tussenstops gemaakt om een aantal resorts te bekijken en om te lunchen. Toen we bij Danpaati aankwamen werden we ontvangen met dans en muziek. Dit was erg leuk om te zien.

Ik was vandaag dag verantwoordelijke en heb ervoor gezorgd dat we een mooi huisje langs het water hadden. We hebben ‘s middags nog even in het zwembad gezwommen en na het eten hebben we een kaaimannentocht gedaan. We hebben een babytje gespot en een grotere van 1,5 meter.

Toen we terug waren hebben we de eerste vogelspin gesignaleerd. Ik wil heel graag mijn angst voor spinnen overwinnen, dus dit was een geschikt moment hiervoor. Ik liet hem op mijn arm naar boven lopen en weer terug! Het was totaal niet eng! Volgens mij ben ik wel over mijn angst heen nu. Toen ik na een paar drankjes op bed lag, hoorde ik een klasgenoot gillen. Ze sliep op een kleine open bovenverdieping (zonder klamboe) en zag allerlei insecten boven haar hoofd hangen, waaronder een grote vogelspin(!). Nog groter dan die we hadden vastgehouden.. Mijn angst kwam weer een beetje terug helaas, we hebben er een klasgenoot uit een ander huisje bij moeten halen die hem heeft weggehaald en we konden lekker slapen. ’s Ochtends zat er alweer een nieuwe vogelspin en daar waren we helemaal niet bang meer voor en die hebben we ook lekker laten zitten. Ik denk dat er in elk huisje wel een stuk of 5 vogelspinnen zaten..

TIP: Wil jij ook over je spinnenangst heen komen? Bezoek dan absoluut Danpaati! Voor de rest is het resort erg bezig met gastvrijheid en hoe ze daarin kunnen verbeteren.