Split - Kroatië

Kajakken op zee

Het mag dan nog winter zijn, met alle vroegboekkortingen en early bird deals mogen we ons langzaam maar zeker weer gaan verheugen op de zomer. Dat is ook altijd een mooi moment om terug te kijken wat voor zomers ik de afgelopen jaren heb gehad. Zo was ik een paar zomers geleden met mijn vriendinnen op vakantie in Split in Kroatië. Sowieso een aanrader, want Split is een fantastische stad waar heel veel te doen is, maar één van de hoogtepunten van deze vakantie was een kajakexcursie langs de kustlijn van Split.

Excursies in Split

Al vóór we vertrokken, wisten we dat deze vakantie geen standaard stapvakantie ging worden. Natuurlijk wilden we een paar avonden uitgaan, waar Split overigens zeer geschikt voor is, en lekker luieren aan het strand, maar we wilden vooral ook meer van de stad en de regio zien. We wilden cultuur snuiven en actief bezig zijn. Eén van onze eerste bestemmingen toen we eenmaal op de plaats van bestemming waren, was dan ook een tourist information office. Daar lieten we ons informeren over wat er in en rondom de stad te doen was en boekten we alvast een excursie naar de beroemde Krka Watervallen, waarvan we thuis al hadden besloten dat we ze graag wilden zien. Ook Nationaal Park Plitvicemeren stond eigenlijk op ons lijstje, maar dat bleek vanuit Split lastig. De Plitvicemeren liggen in het zuiden van Kroatië, terwijl Split juist vrij noordelijk ligt. Als we deze excursie wilden doen, betekende dat alleen al zo’n 4 uur bussen (minimaal) om daar te komen, en dan moesten we ook nog terug.

De Plitvicemeren vielen dus af, maar dat betekende wel dat we nog ruimte hadden voor eventuele andere excursies. In het tourist information office viel ons oog ook al snel op een kajakexcursie, georganiseerd door de organisatie Split Sea Kayaking. Tijdens deze excursie konen we langs de kustlijn van Split kajakken. Omdat ik heel veel last van zeeziekte heb, ben ik normaal een beetje huiverig voor excursies op zee, maar toen ik zag dat je tijdens de excursie ook kon zwemmen (de beste remedie tegen zeeziekte!), was ik om. Ook mijn vriendinnen waren razend enthousiast, dus boekten we de ochtendtour voor een paar dagen later, waarvoor we wel vroeg uit de veren moesten, maar die er ook voor zorgde dat we rond lunchtijd terug waren en nog een volle dag voor ons hadden na de excursie.

Kajakken

De dag van de tour brak aan. We verzamelden al vroeg in de ochtend bij een bushalte in het centrum, vlakbij ons appartement. Daar ontstond nog even lichte paniek omdat onze transfer naar de kajaklocatie wat aan de late kant op kwam dagen, maar het kwam gelukkig allemaal goed en voor we het wisten, stonden we, uitgerust met ieder een peddel, op een strandje in Split. Daar kregen we eerst wat uitleg, waarna we al snel de kajaks in mochten. We vertrokken met een groep van een kleine tien tweepersoons kajaks en onderweg vertelden de gidsen ons het een en ander over Split en de bezienswaardigheden die we vanaf de zee konden zien liggen.

Kajakken Split Kroatië

Het was heel fijn kajakken. Het weer was perfect voor deze activiteit. Doordat we ’s ochtends gingen was de zon nog niet te fel, maar de temperatuur was toch aangenaam. Ook stond er weinig wind, waardoor de zee heel rustig was. Van zeeziekte heb ik dan ook geen moment last gehad, ik was meer aan het genieten van de mooie uitzichten die we hadden vanaf het water. Zo keken we een tijdje uit op de Marjanheuvel en konden we de oude stadsmuren van Split van afstand bewonderen. Onze gidsen gaven vanuit hun kajak uitleg over al deze bezienswaardigheden. Mijn telefoon had ik om veiligheidsredenen niet meegenomen – ik wilde niet het risico lopen dat ik die in de zee verloor – maar gelukkig maakten de gidsen onderweg foto’s met een GoPro, die we na afloop van de excursie op Facebook konden vinden.

Snorkelen en klifspringen

Na een uurtje peddelen, wat ons als ongetrainde roeiers trouwens verbazingwekkend goed afging, kwamen we aan bij een heel klein, afgelegen rotsstrandje. Daar werden onze kajaks vastgelegd en konden we zelf het water in. Waterschoenen waren daarvoor trouwens wel een must, want het was aan het strandje en in het ondiepere gedeelte heel makkelijk om je voeten open te halen aan stenen. Van de gidsen kregen we duikbrillen te leen en hoewel een eigen snorkelsetje misschien handiger was geweest, waren de geleende brillen goed genoeg om het een en ander van het leven onderwater te zien. Het water was heel helder, dus we konden de vissen en zee-egels tussen de rotsen goed bekijken. Naast de mogelijkheid tot snorkelen, was er bij het strandje ook een kleine klif waar we veilig vanaf konden duiken. Daarbij werden we omhoog geholpen door een van de gidsen, waarna we vanaf een hoogte van een meter of 5 naar beneden konden springen. Ook nu werden er weer heel gave, insta-worthy foto’s gemaakt met de GoPro. Zo vermaakten we ons een hele tijd bij het strandje, zwemmend, snorkelend en springend van de klif.

Klifspringen Split Kroatië

Na een dik uur genieten vonden onze gidsen het wel tijd om terug te gaan. We moesten het hele stuk nog terug peddelen, wat op de terugweg toch een stuk zwaarder bleek dan op de heenweg. Het uur bij het strandje was toch best vermoeiend geweest en we begonnen nu te merken dat we die ochtend vroeg op waren gestaan. Ook kwam de zon steeds hoger te staan, waardoor de temperatuur ook langzaam maar zeker toe begon te nemen. Gelukkig had ik een T-shirtje aan tegen het verbranden (ook een aanrader als je snel verbrandt!), maar we moesten wel nog even flink zweten om terug te komen bij onze vertrekplaats in het centrum van Split. Toen we daar rond lunchtijd weer aankwamen, gingen we, na wat gegeten te hebben, naar een strandje in de buurt. Daar spendeerden we de rest van de middag, uitrustend en nagenietend van de excursie. Ook de dag erna konden we trouwens nog ‘nagenieten’, want het kajakken had ons de nodige spierpijn opgeleverd, maar spijt hebben we er niet van gehad.

Ook op vakantie naar Split? Bekijk hier goedkope deals.