Rondreis West-Amerika

San Francisco als afsluiting van mijn droomreis

Welkom bij mijn laatste ‘USA themed’ reisblog! Vandaag ga ik je alles vertellen over mijn geweldige dagen in de ‘Bay City’; San Francisco. Mijn tijd in deze stad was erg bijzonder en anders dan ik van tevoren had verwacht. Ben jij benieuwd hoe ik mijn rondreis door West-Amerika afsloot? Lees dan snel verder!

Op een mooie zomerse dag in juli kwam ik via de Pacific Highway aan in San Francisco. Het was al wat later op de dag en toen we de stad inreden, zag ik de zon achter de Bay Bridge ondergaan. Na een hapje en drankje in ons hotel, was het tijd om te gaan slapen, zodat ik de volgende dag vol energie de stad kon gaan verkennen. Ik kon niet wachten om te zien wat deze ‘Golden Gate stad’ voor mij in petto zou hebben.

De volgende ochtend werd ik wakker in een fantastische stemming (iedere ochtend wakker worden in Amerika is een feestje, maar deze dag was extra speciaal), ik was niet alleen in San Francisco, ik was ook nog eens jarig! What a way, to spend my birthday (dit rijmt ook zo leuk)!

Na een ontbijtje liep ik in de richting van Union Square; het leek mij handig om mijn ontdek-sessie op deze centrale plek te beginnen. Terwijl ik even om mij heen stond te kijken en alle indrukwekkende gebouwen in me opnam, kwam een man naar mij toegelopen. In eerste instantie was ik een beetje terughoudend, omdat ik dacht dat deze man een van de velen was die mij iets aan wilde smeren. Al snel schoof ik deze gedachte opzij, de man bood namelijk een ‘private sightseeing tour’ aan. Ik was meteen enthousiast! We spraken een prijs af en ik stapte de luxe minibus in. Ik zou alle bewonderingswaardige plekken van de stad te zien krijgen, en niets bleek minder waar te zijn. Van tevoren had ik bedacht dat ik te voet of met het openbaar vervoer alle bezienswaardigheden zou gaan bezoeken. Deze luxe manier van ontdekken had ik niet zien aankomen; een geweldig verjaardagscadeau!

Tip: een hop on, hop off tour is ook een leuke manier om de stad te verkennen!

De eerste stop was in Chinatown, ik geloof dat dit district de grootste ter wereld is buiten China; hoe gaaf?! Ik heb zelfs nog even een kijkje genomen in het winkeltje waar de bekende ‘fortune cookies’ voor het eerst zijn gemaakt. En ik moest ze natuurlijk ook even proeven ;). Daarna was het tijd om het Cable Car Museum te bezoeken. Het was bijzonder om het mechanisme van het beroemde transportmiddel in deze stad van dichtbij te bekijken. Vervolgens werd ik ‘gedropt’ bij een fantastisch en absoluut niet toeristisch uitkijkpunt over de stad. Deze ‘hidden gem’ is een platform bij het Ina Coolbrith Park en is zeker de moeite waard. Als je recht vooruit kijkt zie je Alcatraz, en wanneer je naar rechts draait zie je Downtown San Fran en de Bay Bridge! Waarschijnlijk ben je de enige op dit platform (omdat het zo onbekend is), en er is dus voldoende tijd en ruimte om een prachtige ‘insta-proof’ foto te maken zonder toeristen op de achtergrond!

Uitzicht vanaf Ina Coolbrith Park

Na een kort ritje werd ik bovenaan Lombard Street afgezet zodat we ‘the most crooked street of the world’ zelf naar beneden konden lopen; zo leuk! Vervolgens liep ik ook door het parkje bij het Palace of Fine Arts (wat een bijna Mediterrane sfeer heeft) waarna het hoogtepunt van de dag zou plaatsvinden: ik ging eindelijk de Golden Gate Bridge bezoeken! Wat een spectaculaire brug… Het is ongelofelijk om dit werk in het echt te zien, nadat je het duizenden keren op foto’s hebt bekeken. Eerst keek ik vanuit de straat beneden de brug tegen de constructie aan en daarna reden we een heuvel op zodat ik als het ware op de brug keek en de omgeving ook mooi in beeld had. Als je de kans krijgt, dan raad ik je zeker aan om vanuit verschillende plekken en hoogtes de Golden Gate Bridge te bekijken, dit geeft een heel compleet beeld van een van de meest bekende bezienswaardigheden van het land. Wist je trouwens dat de Golden Gate Bridge oranje is (in plaats van rood, wat de meeste mensen denken)?

golden gate san francisco

Golden Gate Bridge

Daarna was het tijd om even uit te waaien op de Twin Peaks, twee hoge heuvels die aan de rand van de stad staan en dus een geweldig uitzicht bieden. De kronkelweg naar dit punt toe is al een hele ervaring op zichzelf ;). Toen was het helaas al weer tijd om naar de laatste stop van deze (bijna drie uur-durende) tour te gaan; The Painted Ladies. Deze prachtige en erg kleurrijke huisjes zijn bekend door de serie ‘Full House’. De huisjes zijn zo uniek en het is heerlijk om ze vanaf het parkje (tegenover de straat) op een picknickkleedje te bekijken.

De tour eindigde uiteindelijk bij Fisherman’s Warf. Ik lunchte daar en liep nog even over Pier 39, maar besloot al snel dat dit gedeelte van de stad iets té toeristisch en daardoor minder authentiek was naar mijn mening. Achteraf had het mij wel leuk geleken om vanaf deze plek met een bootje het water op te gaan. Dit is wellicht een leuke activiteit als je in de regio bent!

Tip: een Golden Gate Bay Cruis boek je  hier!

Ik vond het ontzettend fijn om in een korte tijd zo veel te zien. Op deze manier heb ik alles heel efficiënt (zonder te haasten!) kunnen bezoeken en daarom iets meer rust voor de resterende dagen. Rust klinkt misschien als een ontoepasselijk woord, maar af en toe heb ik in een nieuwe stad het gevoel dat ik écht alles wil zien. Het is dan fijn als het grootste deel al afgestreept is en je iets relaxter de rest van de stad kunt bekijken. Hoe leuk sightseeing ook is, soms kan er ook een beetje druk op liggen om zo veel mogelijk te zien in een korte tijd.

De volgende dag besloot ik daarom lekker uit te slapen en wat te gaan shoppen rondom Union Square; genoeg leuke winkeltjes in San Francisco! Daarna nam ik een kijkje in het Golden Gate Park. Dit enorme park heeft ontzettend veel leuke paadjes en vijvertjes. Ook kun je onder andere een botanische tuin bezoeken en een Japanse theetuin bekijken. Ik bezocht het park deze dag  eigenlijk iets te laat; de meeste tuinen (voor deze tuinen heb je een apart ticket nodig) gingen bijna sluiten. Als het je dus gaaf lijkt om deze wonderlijke plekken in het park te bezoeken, zorg dan dat redelijk vroeg arriveert!

Japanse stijl in het Golden Gate Park

Het deel van de stad rondom het park is beduidend minder toeristisch. Het is leuk om hier het leventje van de locals een beetje te ontdekken. In deze wijken wonen vaak veel studenten en er zijn dus ook veel trendy eettentjes te vinden. Het is interessant om een keer het contrast te zien ten opzichte van het volgepakte centrum. Ook de architectuur heeft een hele schattige sfeer in dit soort wijkjes.

Tijdens mijn laatste dagen besloot ik gewoon een beetje rond te struinen en zo veel mogelijk extra indrukken van de stad op te doen. Ik heb door veel leuke straatjes gewandeld en bij veel winkels binnengekeken. Op een gegeven moment zag ik een cable car staan. Deze vervoersmiddelen rijden normaliter redelijk snel kriskras door het centrum van de stad en het was dan ook bijzonder dat deze ‘car’ hier alleen in het midden van de weg stond met niemand er in. Ik greep dus meteen deze kans om dit iconische treintje van dichtbij te bekijken. Je begrijpt natuurlijk dat ik absoluut niet verder kon lopen zonder even een kiekje te schieten van deze cable car terwijl ik aan de zijkant hing. Zo, dat kan ik ook weer van mijn San Francisco bucket-list afstrepen! Ondertussen kwam ik ook een leuk kraampje tegen dat vegetarische hotdogs verkocht. Ik besloot dat dit een geweldige kans was om tijdens mijn laatste paar uren in Amerika nog even te proeven. Even wat ketchup, mosterd en augurkjes erbij en ready to go! I mean; Amerikaanser wordt het niet!

Ik liep vanuit hartje San Francisco naar de Bay Brigde, het Embarcadero Plaza om precies te zijn. Onderweg kwam ik imposante gebouwen en trendy restaurantjes tegen. Dit stukje San Francisco is zeker een aanrader! De Bay Bridge zelf is ook erg mooi om te zien. Vooral als de zon hem ’s avonds een gouden gloed geeft. Het grote Cupido kunstwerk aan de boulevard is ook mooi om te zien als je in de buurt bent. Dit gedeelte van de stad is heel rustig, wat ook wel eens verademend is! Er zijn een aantal gezellige terrasjes en barretjes die wel goed vol zitten, maar verder heb je alle ruimte om lekker te wandelen, fietsen, hardlopen of misschien zelfs wel te skaten, terwijl je van het prachtige uitzicht geniet. Dit deel van de stad voelt bijna een beetje als New York aan. De Bay Bridge lijkt vrij veel op de Manhattan Bridge en het sfeertje is er een beetje hetzelfde met de hoge gebouwen aan de ene kant en de brug aan de andere kant.

san francisco

Cupid's Span

Het voelde best wel apart aan om die nacht in mijn hotelbedje nabij Union Square in slaap te vallen, wetende dat ik de dag daarna het vliegtuig zou instappen en daarmee deze reis van mijn leven zou afsluiten. Het was echt werkelijk waar fantastisch om zo veel verschillende steden, parken, gebieden en dorpen te zien en ervaren in deze drie weken. Ik heb altijd al de droom gehad om een keertje een grote reis door Amerika te maken en nu dat deze reis voorbij is, smaakt het eerlijk gezegd alleen nog maar naar meer. Op de een of andere manier voelde ik me na deze reis ook een beetje een ander persoon; je maakt zo veel mee in een relatief korte tijd en maakt herinneringen die ik echt nooit zal vergeten. Hoe cliché het ook klinkt.

Nadat ik mijn koffertje, gevuld met souvenirs, door het vliegveld rolde en op mijn stoel in het vliegtuig ging zitten, keek ik nog een keertje goed naar het prachtige land door het kleine vliegtuigraampje. Wat een vakantie. Over een paar uurtjes zit deze reis er voorgoed op en ben ik weer terug in het regenachtige Amsterdam waar ik een aantal weken geleden vertrok. Toen had ik nooit durven dromen hoe fantastisch deze reis zou zijn. I guess there really is such thing as ‘The American Dream’, I’ve experienced it.