Roadtrip Noorwegen

Camperreis van 2-3 weken met handige tips

Hoe plan je een roadtrip naar Noorwegen? Waar begin je en waar moet je allemaal aan denken? In deze blog vertel ik je hoe ik samen met mijn vriend onze reis door Noorwegen (en een stukje Zweden en Denemarken) heb gepland en gemaakt. Het was beslist onze leukste vakantie ooit en ik deel daarom graag mijn tips met je!

Voorbereiding roadtrip Noorwegen

Reisperiode bepalen

Voor ons was het kiezen van een datum gemakkelijk. Ik begon op 1 oktober aan een nieuwe baan en nam al mijn vakantiedagen aan het einde van september op bij mijn voormalige werkgever. Hierdoor kwamen we uit op een periode van 2,5e week in september.

Als je zelf de vrijheid hebt om je reisdata te kiezen dan zou ik aanraden om net iets eerder te gaan (begin september) of in het voorseizoen (juni). Dit zijn niet alleen rustigere periodes, maar ook de periodes met prima weer. Buiten het hoogseizoen zijn campings en hotels wat goedkoper, dus dat scheelt in de kosten.

Daarnaast is 15 juni t/m 15 september de beste periode om de Noorse watervallen te bezoeken. Deze prachtige natuurverschijnselen worden tegenwoordig namelijk gereguleerd door de energiecentrale Sigma, waardoor er in deze periode meer water doorheen stroomt. Ze zijn een stuk spectaculairder binnen deze periode. In juni geniet je overigens ook van langere dagen, omdat het ‘s avonds langer licht is.

Adembenemend uitzicht van Sunnylvsfjorden fjord Noorwegen

Vervoer bepalen

Er zijn verschillende manieren om te reizen naar Noorwegen. Je kunt niet alleen met de auto of camper gaan, maar je kunt ook met het vliegtuig gaan en in Noorwegen een auto huren. Je kunt zelfs met de trein een flink aantal plaatsen bezoeken.

Wij hebben ervoor gekozen om een camper te huren in Nederland en hiermee rond te trekken. In Noorwegen en Zweden kan je namelijk heel goed wildkamperen. Hier geldt het 'allemansrecht'. Dit betekent dat je in principe overal mag staan, maar dat je rekening moet houden met de natuur en je medemens. Zo mag je niet binnen 150 meter van huizen staan en mag je niet op landbouwgrond kamperen. Verder moet je auto op een verhard pad staan en dien je de natuur te respecteren. Je ruimt je afval netjes op en probeert je plek schoner achter te laten dan je hem hebt gevonden.

Je zou in de zomer ook prima met een auto en een tent uit de voeten kunnen. Je bent hiermee wat flexibeler dan met een camper, omdat je een eindje van de weg kunt staan met je tent en daarbij mooiere plekjes kunt opzoeken.

Wij kozen echter voor een buscamper, omdat we het eerste nog wat spannend vonden en we ook in een iets koudere periode op pad gingen. Verder is het natuurlijk mogelijk om hotels en airbnb's te boeken, maar omdat Scandinavië al vrij duur van zichzelf is, is dit een mooie manier om geld te besparen en een avontuur te beleven!

Tip om een camper te huren: Goboony en Paulcamper zijn ideale platforms om een camper te huren van particulieren.

Route bepalen

Bij het bepalen van de route is het belangrijk om vast te stellen wat je wilt zien, welke activiteiten je wilt ondernemen en hoeveel tijd je hebt. Wij maakten eerst een globale planning van de route en spraken af om hiervan af te wijken als we bijvoorbeeld iets langer wilden blijven of een plek sneller gezien hadden dan we vooraf dachten. Dit maakte het een relaxte en flexibele reis. Uiteindelijk stonden er bij vertrek slechts twee dingen vast: de reisduur (huurperiode van de camper) en de boottocht van Hirthals (Denemarken) naar Kristiansand (Noorwegen).

De beste tips voor je roadtrip door Noorwegen

Hoe vind je de beste camperplekken om gratis te overnachten?

De beste tip die ik je kan geven voor het zoeken van plekken om te overnachten is: download de app park4night. Deze app ontdekten wij pas tijdens onze vakantie, maar wat waren we blij dat we deze hadden gevonden!

Maak een account aan, zodat je kunt filteren binnen de app. Je krijgt dan veel filteropties, zoals campings, parkeerplaatsen, serviceplaatsen en onze favoriet: locatie in het hart van de natuur. Deze locaties kun je opslaan als favoriet, zodat je ze gemakkelijk terug kan vinden. Wij bekeken de locaties vaak een of twee dagen van tevoren en sloegen er een paar op, zodat we altijd een back-up plek hadden, mocht onze eerste optie niet goed bevallen.

De app Campercontact is ook handig voor erbij, maar hier staat veel minder op de Park4night en is wat beperkter in gebruik.

Bespaartips vakantie Noorwegen

Een goedkope vakantie naar Noorwegen bestaat eigenlijk niet. Noorwegen is een duur land, maar is het dubbel en dwars waard. Desalniettemin zijn er wat manieren om geld te besparen en zo de kosten wat te beperken. Hieronder lees je mijn bespaartips:

1. Neem veel houdbaar voedsel en alcoholische dranken mee uit Nederland. Boodschappen zijn 2 à 3x zo duur in Noorwegen.
  2. Ga wildkamperen! Dit is legaal in Noorwegen en Zweden en is supergaaf om te doen. Zo bespaar je veel geld op hotels en campings. Je kunt af en toe wel een nachtje op een camping staan of vragen of je tegen een kleine vergoeding (vaak een paar euro) mag douchen.
  3. Bespaar op parkeerkosten wanneer je steden gaat bezoeken door bij een IKEA vestiging gratis te parkeren. Vanuit veel IKEA's in de buurt van grote steden gaan gratis shuttlebussen heen en weer. Dit scheelt je tol en parkeerkosten. Wij hebben hier in Bergen en Oslo gebruik van gemaakt.

Onze route

Dag 1-2: Reisdagen naar Noorwegen

In principe kun je prima in een dag naar Hirtshals rijden, maar omdat onze boot om 18:00 uur vertrok, kozen we voor een relaxte reis van 2 dagen. We vertrokken op zaterdagavond en reden een paar uurtjes om op deze camperplaats in Sittensen te overnachten

De volgende dag reden we door naar Hirtshals en waren we ruim op tijd voor de boot. Rond 20:30 uur kwamen we aan in het donker en kozen we er daarom voor om een half uurtje te rijden naar deze camperplaats in Farestad. Als je een lichte slaper bent als ik, zou ik deze plek niet aanraden, omdat het aan een vrije drukke weg ligt. Er is wel een schone wc met wc-papier aanwezig, dus dat is in ieder geval een pluspunt.

Tip: Het beste kun je je boottocht zo plannen dat je overdag aankomt en direct een mooi wildkampeerplekje kunt zoeken natuurlijk!

Dag 3: Lindesness/Flekkefjord/Orrestranda

We begonnen de ochtend met een rustige hike in Farestad om het Rossnesvågen meer. Vervolgens reden we 1,5 uur door naar Åna-Sira voor onze tweede hike van de dag.

Onze tweede hike was een stuk zwaarder dan de eerste. We wilden eerst voor de weg naar Brufjellhålene gaan (zwarte route op de foto), maar na onze eerste pittige stappen op de rode track toch de keuze gemaakt om direct naar Sandvika af te slaan en onze wandeltocht alleen via de blauwe (makkelijke) route verder te volgen.

Na onze tweede hike reden we via de scenic route 'Jaeren' naar Orrestranda. Na het avondeten maakten we nog een korte strandwandeling. Hier bewonderden we een prachtige zonsondergang. 🤩🌅

Dag 4: Preikestolen hike & wildkamperen Suldal

‘s Ochtends vroeg zetten we onze reis voort naar Jørpeland. Na een uurtje rijden kwamen we aan bij Preikestolen Fjellstue (parkeerplaats) en kon onze hike beginnen! De eerste meters over steile bergpaden waren inspannend, later vlakte het pad wat meer af. De slotklim over de rotsen was vrij steil, maar gelukkig goed beveiligd.

Na 4 intensieve kilometers te hebben gelopen, kwamen we aan op het rotsplateau en waren we zeer benieuwd naar het beroemde uitzicht. En toen... was er mist 😂 Wij zaten heerlijk in de zon, maar een grote wolk blokkeerde het uitzicht naar het Lysefjord. We hebben toen rustig geluncht en na een half uurtje wachten trok de wolk weg en konden we toch een plaatje met uitzicht schieten 😄

Na de Preikestolen hike reden we via de scenic route 'Ryfylke' richting het noorden. We besloten om onze eerste echte wildkampeerplek te zoeken bij een meertje. (Hier hadden we de park4night app nog niet ontdekt.) Na wat uitzoekwerk via Google Maps waren we eruit: we gingen kijken of we bij het Ritlandsvatnet een mooi plekje konden vinden. En wát een fantastische plek vonden we 🤩

Dag 5: Odda camping & watervallen (Låtefossen en Tjørnadalsfossen)

‘s Ochtends vertrokken we vanuit ons wildkampeerplekje. Onderweg maakten we twee korte stops om van de Låtefossen en Tjørnadalsfossen te genieten. Daarna reden we door naar de Trolltunga camping in Odda.

Vanaf onze plek keken we onze ogen uit. Voor ons lag het meer Sandvevatnet en als je goed keek, zag je de Tjørnadalsfossen waterval die we net hebben bezocht. We verbleven hier een nachtje om een goede nachtrust te pakken voor de hike die we de dag erop hadden gepland. ‘s Avonds reserveerden we nog gauw een plekje in de shuttlebus, zodat we de volgende dag niet over bergweggetjes hoefden te rijden voor de hike.

Latefossen_waterval_Noorwegen

Dag 6: Trolltunga hike

De shuttlebus haalde ons om 7:00 uur ‘s ochtends op bij de camping en bracht ons tot P2.  Gelukkig konden we een tweede shuttlebus nemen naar P3, waardoor we een steile klim van 3km over de weg niet hoefden te lopen op de heenweg.

Onderweg wisselde het landschap nog best vaak. Een groene omgeving veranderde van het ene op het andere moment in een kale rotsvlakte en andersom. Op de top (1100m) konden we weer genieten van een fantastisch uitzicht. We keken uit op het Ringedalsvatnet fjord, de omringende bergen, soms met witte toppen en natuurlijk de beroemde steen: de trollentong (Trolltunga).

De hike zelf viel ons op zich heel erg mee, omdat hij minder intensief was dan de Preikestolen hike. We deden ongeveer 3 uur over de heenweg. De terugweg was wel een stuk pittiger (4 uur). De moeheid sloeg toe en de spieren begonnen we te voelen. Maar, we hebben het gered en het was het dubbel en dwars waard!

Trolltunga hike Noorwegen

Dag 7: Bergen

Vanuit Norheimsund hebben we onze reis voortgezet richting Bergen. Via Campercontact (app om camperplaatsen te vinden) kwamen we erachter dat er vanuit de IKEA in Åsane een gratis pendeldienst naar Bergen reed. Dit leek ons ideaal, omdat we zo geen parkeerplaats in het centrum hoefden te zoeken en als echte Nederlanders natuurlijk weer wat geld konden besparen.

De bus vertrok ieder uur en we konden mooi meteen mee met de eerste bus. Rond 11 uur kwamen we aan in Bergen en hebben we daar rustig rondgelopen (de spierpijn van de Trolltunga hike eruit lopen).

De wijk Bryggen is zeker een aanrader om doorheen te lopen. Hier staan houten Hanze-handelshuizen die in een middeleeuwse stijl zijn gebouwd. Deze wijk is in 1955 afgebrand, maar weer opnieuw opgebouwd. Tegenwoordig staat deze wijk op de UNESCO werelderfgoedlijst.

Verder hebben we de Fløibanen (tram) genomen de berg op. Hier genoten we van een mooi uitzicht over de stad. Daarnaast lag een natuurgebied waar we nog wat gewandeld hebben.

Tot slot liepen we de berg af naar het busstation om terug te keren naar de IKEA om - je raadt het al - Zweedse balletjes te eten natuurlijk! Na het avondeten vertrokken we richting het oosten naar Voss.

Bryggen Bergen Noorwegen

Dag 8: Voss & Aurland

Hier hadden we een mooie parkeerplaats gevonden naast het Bordalsgjelet Gorge. ‘s Ochtends maakten we een korte wandeling door de kloof die zich in vele duizenden jaren heeft gevormd door het ijs en de rivier.

We vervolgden onze weg naar Aurland en maakten twee korte stops. De eerste was bij de Tvindefossen waterval. Hier merkten we dat we buiten het watervallenseizoen (15 juni t/m 15 september) zaten. De waterval was op dit moment namelijk niet zo spectaculair.

De tweede stop maakten we om het prachtige helderblauwe water van de Blue river te bewonderen. We klommen naar beneden om mooie foto's en filmpjes te maken. Zeker de moeite waard!

Vervolgens kwamen we aan in Aurland, een knus dorpje aan de Aurlandsfjord. We lunchten aan het water en maakten daarna een rustige wandeling (6km) gedaan langs de Turlifossen waterval.

Vervolgens gingen we op zoek naar een wildkampeerplek, maar dat ging lastig in dit gebied, omdat er overal veel huizen staan. Ook hadden we hier de app park4night nog niet ontdekt.  Deze nacht stonden we dus op de camping in Flåm!

Dag 9: Mountainbiken Flåm

Op de negende dag van onze roadtrip namen we de Flåmbaan naar Myrdal. Daar huurden we mountainbikes en zijn we over de Rallarsvegen teruggefietst naar Flåm. Het was een mooie fietstocht van 20 km met een fantastisch uitzicht op het landschap, zeker een aanrader om te doen!

We verlengden onze fietstocht door vanuit Aurland heen en weer te fietsen naar de Stegastein: een uitkijkpunt over de Aurlandsfjord.

Stegastein met uitzicht op de Aurlandsfjord

Na ons bezoek aan Flåm, reden we weer terug richting Voss. We ontdekten een mooi wildkampeerplekje dichtbij de Blue River.​​

Wildkampeerplek tijdens roadtrip in Noorwegen

Dag 10: Watervallen & Hardangervidda

Onderweg naar de Hardangervidda maakten we een stop bij de Skjervefossen en Voringføssen watervallen. Zeker de Vøringfossen waterval is echt de moeite waard om te bekijken. Het water maakt een vrije val van 182 meter en je hebt een prachtig uitzicht hierop vanaf de overkant.

Vervolgens reden we naar nationaal park Hardangervidda. Dit is een park met veel diversiteit aan flora en fauna en waar internet en telefonie soms niet lijken te bestaan: geen bereik.

De Hardangervidda is het meest zuidelijke gebied ter wereld waar arctische planten voorkomen, kortom: het kan behoorlijk koud worden hier. En dat hebben we gemerkt 😅 Bij aankomst hebben we een kleine hike gedaan, maar de wind maakte het aardig koud. Dik ingepakt hebben we de tocht afgemaakt.

Hier hebben we ook overnacht, niet op ons gebruikelijke plekje boven, maar beneden in de warmere cabine van de auto, beschermd tegen de wind.

Dag 11: Hike Geilo & Staafkerk Torpo

In Geilo was het alweer een stuk warmer dan op de Hardangervidda. We maakten een rustige lunchwandeling van 2 uurtjes rondom de Ustedalsfjorden. De eerste tekenen van de herfst waren hier al zichtbaar 🍂

Hike Geilo Noorwegen

Dag 12&13: Oslo

Voor onze dagen in Oslo stonden we op deze parkeerplaats. Deze plek is een uitgangspunt voor wandelingen en fietstochten in de buurt. We zagen 's avonds dan ook veel Noorse auto's af- en aanrijden.

We verbleven hier twee nachten, omdat het vlakbij Oslo ligt en 's nachts een rustige plek is om te staan. Het ligt 10 minuten rijden vanaf de IKEA, van waaruit we weer een (gratis 😉) bus naar Oslo namen.

We genoten van een mooie, zonnige dag en hebben er daarom voor gekozen om vooral te wandelen door de stad.

De belangrijkste bezienswaardigheden hebben we af kunnen strepen. Zo bewonderden we de Domkerk, het parlement, nationaal theater, Koninklijk Paleis van Oslo, Vigelandspark (tip!), stadhuis, Akershus vesting en het operagebouw.

Dag 2 in Oslo stond in het teken van de Noorse geschiedenis. We hebben twee musea bezocht op het schiereiland Bygdøy. Hier zijn we heen gewandeld en op de terugweg hebben we de veerpont genomen naar het centrum van Oslo.

Eerst bezochten we het Noorse Volksmuseum, een openluchtmuseum waar historische gebouwen uit Noorwegen zijn gereconstrueerd. Hier krijg je het gevoel alsof je terug in de tijd bent gereisd naar de 13e eeuw. Het hoogtepunt was de staafkerk die vanuit Gol naar dit museum is verplaatst.

Daarna bezochten we het Vikingschepenmuseum, waar 3 schepen tentoongesteld staan. Met deze schepen trotseerden Vikingen de open zee op zoek naar schatten en rijkdom. Uiteindelijk werd een schip een graf voor prominente personen en werden kostbaarheden en wapens mee begraven voor de overledene om mee te nemen naar Valhalla.

Dag 14: Sundsby & Marstrand (Zweden)

Vanaf het eiland Tjörn zijn we naar Marstrand gereden en vanaf daar met een veerboot over gegaan naar het kleinere eilandje Arvidsvik. Hier zijn we het hele eiland rond gelopen.

Bij ons kampeerplekje stonden een paar nieuwe vriendjes ons op te wachten🐮.

Uitzicht vanuit camperbusje tijdens roadtrip

Dag 15: Göteborg (Zweden)

Op de 15e dag maakten we een uitstapje naar Göteborg. Dit is echt een verrassende stad waar heel veel moois te zien is. En we hadden er mooi weer bij ook! Aanraders zijn de botanische tuin, de wijk Haga en de Viskerk (Feskekôrka).

Feskekorka: Viskerk in Göteborg

Dag 16: Kopenhagen (Denemarken)

Kopenhagen: de laatste, maar zeker niet de minste stad voor we weer teruggingen naar Nederland. Een aanrader voor een citytrip, want een dag is eigenlijk te weinig om deze bruisende stad te ontdekken.

In een vogelvlucht zijn we langs de belangrijkste bezienswaardigheden gelopen. Eigenlijk hadden we de fiets wel kunnen pakken, want Kopenhagen is een fietsvriendelijke stad. De stad heeft veel fietspaden, is plat en is naar ons weten het de enige buitenlandse stad waar mensen zonder helm fietsen. Het centrum is echter vrij compact en de afstanden tussen de bezienswaardigheden waren niet enorm, dus hebben we weer gelopen.

Dag 17: Reis van Kopenhagen naar Nederland

Vanuit Kopenhagen rijd je gemakkelijk in een dag weer terug naar Nederland. We vertrokken ‘s ochtends om 7:30 uur en waren rond 17:30 uur weer thuis.

Ik kan je aanraden om vanuit Kopenhagen de E47 te nemen richting Rødbyhavn en hier de veerpont te nemen naar Puttgarden. Je hoeft dan namelijk veel minder kilometers te rijden en je hebt direct een pauze van het rijden. De overtocht duurt 45 minuten en daarna kun je weer uitgerust verder rijden.

Ervaring roadtrip Noorwegen

Onze ervaring met roadtrippen in Noorwegen is ons ontzettend goed bevallen! Het is een prachtig land met een ruige natuur en heeft ook een paar leuke steden die zich perfect lenen voor een stedentrip! Het enige nadeel is dat Noorwegen relatief duur is, maar wij vonden het zeker ons geld waard.