Noordwest Griekenland

Ionische Zee, Parga en Lefkada

Als je op zoek bent naar strand, zee, prachtige uitzichten en een stralende zon, dan is het noordwesten van Griekenland een perfecte vakantiebestemming voor jou. De Ionische Zee is op vele plekken blauwer dan blauw en je kunt de vissen onder je zien zwemmen. Vanaf de grens met Albanië rijden wij dan ook direct door naar één van de meest idyllische strandplaatsen om te genieten van het zoute water. We zijn wel toe aan een frisse duik!

Toeristisch Parga

Vanaf de nieuwe snelweg nemen we de afslag naar Parga. De weg kronkelt de bergen door en al snel zien we de zee voor ons opduiken. Na een steile afdaling doorkruisen we het dorp, wat meteen al een gezellige indruk geeft. Vlak aan het strand vinden we de camping waar we zullen overnachten.

We kunnen binnen 5 minuten van ons bed de zee in springen! Toch wachten we daar nog even mee, want na de lange rit hebben we veel meer zin om een stukje te wandelen. We klimmen de trappen op naar het kasteel op de heuvel, waar we een fenomenaal uitzicht hebben over de kust van Parga. Er liggen veel bootjes in het water en we zien meerdere kleine eilandjes om ons heen.

Vanaf het kasteel lopen we naar beneden, via steile straatjes met vele leuke restaurantjes, totdat we uitkomen op de boulevard. Ook daar kun je overal terecht voor gyros, souvlaki, ouzo en cocktails. Als we aan het eind van de drukbezochte straat aankomen, laten we ons verleiden om een drankje te doen op een terrasje in de zon. Lekker even uitrusten en kijken naar de zee, de boten en alle mensen die voorbij wandelen!

Paleiros: klein maar fijn

De volgende ochtend, na het ontbijt, gaan we direct met onze handdoek naar het strand. Het is nog vroeg en dus nog rustig, maar het is toch al behoorlijk warm. Als we voldoende afgekoeld zijn, lopen we terug naar de camper en maken we ons klaar om een stukje door te reizen naar het zuiden.

We zullen namelijk een tijdje in Paleiros verblijven, waar we een dame en haar vriend gaan helpen met de dieren en het huis. Ze wonen een paar kilometer buiten het dorp, dus voordat we bij het huis aankomen hebben we al een kleine indruk gekregen van onze nieuwe verblijfplaats. Dat ziet er leuk uit!

Na onze eerste nacht worden we vroeg wakker. We trekken onze sportkleren aan en rennen in rustig tempo naar Paleiros. Het wandelgebied ligt vlak aan het strand, met aan de andere kant van de promenade enkele sfeervolle hotels en restaurants. Iets verderop komen we op een pleintje met nog meer eettentjes, waar groepjes locals al aan de koffie zitten. Wij lopen terug naar een terrasje aan het water en laten onze benen even rusten, terwijl we uitkijken over de helderblauwe zee.

Als we de koffie willen afrekenen, blijkt dat onze meegebrachte 5 euro niet genoeg is… Oeps! Gelukkig zijn de mensen hier ontzettend vriendelijk en lacht de eigenaresse van het restaurant er alleen maar om.

Een paar dagen later gaan we nogmaals naar het centrum van Paleiros, waarvan we tijdens ons hardlooprondje nog niet alles gezien hebben. Vanaf het centrale plein lopen we een stukje omhoog, waar de restaurantjes wat minder dicht op elkaar zitten en waar ook andere winkeltjes te vinden zijn.

Het is ondertussen september, dus we zien weinig toeristen, maar we zien wel dat dit stadje een mooie locatie is om een week of twee te vertoeven. Vanaf hier kunnen we zelfs het eiland Lefkada zien, dat ’s avonds schittert van de lichtjes aan de kust. Daar willen we graag naartoe, maar toch zijn we hier in Paleiros nog niet uitgekeken. In  de bergen achter ons ligt namelijk een klooster, dat we graag willen bezoeken.

We trekken dus onze hardloopkleren weer aan en rennen drie kilometer omhoog, tussen de koeien door. Helaas is het klooster gesloten (ook al staat er op het bord dat het open zou moeten zijn), dus we kunnen niet naar binnen. Het uitzicht vanaf hier is gelukkig prachtig, waardoor we alsnog met een voldaan gevoel weer naar beneden hollen. Om af te koelen, trekken we snel onze bikini’s aan en lopen we naar het strand. Dat is lekker dichtbij, dus we zijn er snel en duiken gauw het heerlijke water in.

Lefkada

Na een week verbleven te hebben bij onze gastvrouw, gaan we weer op weg. We hadden nog geen tijd gehad om naar Lefkada te rijden, dus dat gaan we direct rechtzetten! Hoewel Lefkada een eiland is, is het met een brug verbonden met het vasteland. Als je het eiland op rijdt, kom je bijna meteen in de gelijknamige hoofdstad, die wij links laten liggen.

We willen namelijk liever naar één van de vele mooie stranden waar we van gehoord hebben! Met de auto, maar ook met bijvoorbeeld een scooter of quad, die overal te huur zijn, kun je een grote ronde over het eiland rijden. Wij besluiten de route met de klok mee te rijden, waardoor we al snel in het kustplaatsje Nidri terechtkomen. Vanaf hier kun je de ferry naar enkele andere Ionische eilanden nemen, zoals Kefalonia.

Op een terrasje kijken we naar de vertrekkende boten en genieten we van het prachtige uitzicht op de omringende eilandjes. Dan rijden we door de bergen verder naar de zuidelijke kustplaats Vasiliki, waar we van bovenaf uitkijken op de huisjes en hotels die aan de uitgestrekte baai liggen. Daarna leidt de route ons door een dorpje met hele smalle straatjes verder de bergen in. Wat is het hier mooi!

Als we uiteindelijk aankomen bij de afslag naar het strand, hebben we al heel wat steile, smalle en bochtige weggetjes gehad. We zijn blij dat we onze bikini’s kunnen aantrekken en een duik kunnen nemen, want het zweet stond ons op de rug! We kijken nu richting het westen, waar Italië ergens in de verte zou moeten liggen. Het water is felblauw, er is geen wolkje aan de lucht en de zee strekt zich oneindig voor ons uit. Hier op dit strand kunnen we het wel even uithouden, met een goed boek en een fles water. Dat is nog eens genieten!

Na een waanzinnig mooie zonsondergang en een heerlijke Griekse maaltijd, verblijven we in onze camper aan het strand. De volgende ochtend maken we ons klaar om Lefkada weer te verlaten, al zouden we graag wat langer op dit mooie plekje blijven. Via de hoofdstad rijden we de brug weer over, terug naar het vasteland. We gaan naar het zuiden van Griekenland, waar nieuwe avonturen op ons wachten.