Palermo, Sicilië

De leukste activiteiten om te ondernemen

Aankomst in Palermo: de eerste dag is altijd zwaar

Dit keer vlogen wij in alle vroegte van Rotterdam naar Palermo, Italië. Wij, als zelfbenoemde wereldreizigers, voelen ons thuis op elk vliegveld. Het vliegen vanaf Rotterdam was voor ons heerlijk ontspannen en ook het vliegen ging voorspoedig, aangezien wij beiden een tijdje hebben geslapen.

Bij aankomst in Palermo hebben wij ons laten oplichten door een lokale taxi (echte wereldreizigers hé) en betaalden natuurlijk veel te veel voor een ritje van maar 20 minuten. Eenmaal aangekomen bij ons hostel bleek dat de kamer, die wij in eerste instantie geregeld hadden, niet beschikbaar was omdat er iets met de waterleiding in de badkamer was. Die veel te dure taxi rit was dus voor niks. Want na 20 min lopen kwamen wij aan bij het andere hotel (met perfecte ligging trouwens). Daar bleek dat inchecken pas mogelijk was vanaf 2 uur in de middag. Echter was het pas half 11 en daarom zijn wij eerst op onderzoek uit gegaan. We hebben de directe omgeving van ons hotel verkend en wat gegeten op een terrasje op het plein tegenover ons hotel.

Haven Palermo, Sicilië

Haven van Palermo

Om 2 uur waren wij klaar met lunchen en konden wij naar onze kamer. We kregen vervolgens toch een andere kamer toegewezen en deze moest nog worden schoongemaakt. Omdat wij geen zin hadden om weer 1,5 uur door de stad te dwalen, zijn wij opzoek gegaan naar het strand.

Wij kwamen terecht bij een moderne strandtent. Overdag kan je er biertjes en cocktails drinken (tegen een redelijke prijs!) en ’s avonds is het een uitgaansgelegenheid. Het vriendelijke personeel was heel behulpzaam (wat later zeldzaam bleek in Palermo).

Er stonden borden met verboden te zwemmen bij het water. En bij navragen werd uitgelegd dat door de haven en de afvallozingen van de grote cruiseschepen, het water sterk vervuild was. Dit strandje was dus niet geschikt om te zwemmen maar er is een aantal km verderop wél een recreanten haven waar je mag zwemmen.

Toen we terugkwamen was de kamer gelukkig schoon en hebben wij onszelf ook even opgefrist. We zijn snel wat gaan eten, om de eerste nacht vroeg te gaan slapen omdat we de rust goed konden gebruiken.

Bezienswaardigheden Palermo

Om 6:30 uur, de volgende ochtend, werden wij helaas al gewekt. De was en poetsvrouw van het hotel stond luidkeels te zingen terwijl ze de was te drogen hing op het balkon. NAAST ONZE KAMER. Dit heeft ze elke dag gedaan en wij zijn dan dus ook elke dag vroeg wakker geworden. Voordeel: vroeg op betekent meer uit je dag halen. Nadeel: een beetje uitslapen tijdens de vakantie was er niet bij.

Het mocht de pret niet drukken en we besloten om er meteen het beste van te maken. Vroeg op en er op uit! We begonnen direct met de beste attractie (ha grapje!) en zijn vanuit ons hotel naar het ontbijt gewandeld.

Kathedraal van Palermo, Sicilië

Cattedrale di Palermo

Na het ontbijt zijn we in ongeveer een half uurtje naar de kathedraal van Palermo gelopen. De kathedraal is van binnen niet zo speciaal maar het beste bevindt zich bovenop. Beklim de 110 treden naar het dak van de kathedraal, waar je een (letterlijk) adembenemend* uitzicht te wachten staat! Vanaf dit dak kijk je uit over heel Palermo en dat is zeker de moeite waard!
*Dit kan echter ook door mijn conditie komen

Rooftop Kahtedraal van Palermo
Rooftop Kathedraal van Palermo

Uitzicht vanaf het kathedraal in Palermo
Uitzicht vanaf het kathedraal van Palermo

Nadat we op een terrasje tegenover de kathedraal, even bijkwamen van deze workout (want ja, we moesten natuurlijk ook die trap weer naar beneden) zijn wij verder gewandeld naar de San Giovanni Degli Eremiti en hebben even stil gestaan bij het paleis dat we “onderweg” tegenkwamen.

Deze prachtige tuin hoort eigenlijk bij het klooster van de kerk. De tuin bevat verschillende planten soorten en heeft prachtige bogen.

We kwamen 3 Zeeuwse zussen tegen. (Heerlijk, hoe je mede Hollanders meteen herkent in het buitenland.) We hebben de dames nog even op de foto gezet en kwamen ze vervolgens nog vaker tegen op andere toeristische plekjes in Palermo. Ik weet dat jullie dit ook lezen, wat leuk!

Na het bezoek aan de San Giovanni Degli Eremiti stonden de tombes op de planning. Echter is Susan niet zo een fan van rustplaatsen en besloot Joris dat hij ook geen behoefte had om ingedroogde lijken te zien. We kozen er daarom voor om een kijkje te nemen in de Botanische tuinen van Palermo.

Botanische Tuinen Palermo

Een flinke wandeling later kwamen we eindelijk aan. Prachtige grote bomen, tropische planten en verschillende soorten bijen, vlinders en schildpadden vind je in deze tuin. Er zijn kassen waarin je een dino vindt en verschillende waterplekjes en vijvertjes waar je dus o.a. verschillende schildpadden kunt zien! Superleuk.

Botanische tuinen Palermo

We zagen een schattig hutje tussen de bomen en vonden het een mooie plek voor een foto. Met een gemiddelde van 28 graden had de GoPro het ook erg warm en wilde niet gelijk meewerken. We vroegen daarom een voorbijganger om met de camera een foto te maken.

Uitrusten - Botanische tuinen Palermo

Al met al, waren we best een poosje bezig en werden we langzaam lek gestoken. Mijn hele benen zaten vol rode bultjes, het leek wel op een ziekte, maar het waren gewoon muggenbulten. Elk moment dat je stil stond, vloog er namelijk direct een grote partij muggen rond je benen. Andere toeristen in de tuin, sloegen ook om zich heen in de buurt van de vijvertjes. Wat zorgde voor een komisch tafereel.

Het verklaart ook meteen de stank in het winkeltje bij de in/uit gang. De locals die daar werken weten wel hoe ze met die muggen om moeten gaan en de citronella lucht (anti muggenspray) sloeg dan ook nog net niet op je adem. Aan het einde van de middag zijn we langs de kust weer terug naar ons hotel gelopen om ons even op te frissen voor het avond eten.

Wine and dine in Palermo (maar vooral wijn!)

Voordat we gingen eten hebben wij nog een drankje gedaan op grote hoogte. Op het plein waar wij ontbijten zit namelijk ook een skybar met prachtig uitzicht over het plein en de aangrenzende kerk! Toevallig werd er die avond een optocht met koptelefoons gehouden. Ruim 100 deelnemers stonden op het plein te dansen voor de verlichte kerk, erg leuk en grappig om te zien omdat er geen muziek was.

Drukke straat Palermo Sicilië
Drukke straat @ Palermo, Sicilië

We kozen er dit keer voor om in de drukke winkelstraat een leuk restaurantje te zoeken voor het avondeten.

Tip: Waag je eens van de gebaande paden en eet met locals! Restaurants met minder toeristen en meer locals hebben vaak het lekkerste eten.

We vonden een knus restaurant in een sfeervol steegje. Hier hebben wij dan ook heerlijk gegeten en gedronken. Vooral gedronken… want Joris had zin in wijn, een hele fles wel gezegd. We hebben dan ook uitgebreid zitten tafelen en aangezien ik geen alcohol drink, heeft Joris de hele fles wijn alleen leeg moeten drinken en ook ik had een hele fles voor mij zelf, spa rood! Verschil moet er zijn, toch?

Natuurlijk had Joris na die fles wijn, nog wel zin in een afzakkertje. Wij zijn de grote winkelstraat weer ingegaan. Daar zijn we op een klein terrasje gaan zitten en hebben, al kijkend naar de voorbijkomende mensen, nog een borreltje gedronken.

Na een lange avond vol eten en drinken zijn wij met een volle maag en een nogal toeristische route (Joris zijn innerlijke TomTom deed het niet goed meer) naar het hotel gehobbeld. Per toeval kwamen wij uit bij een prachtig verlichte fontein, midden in de stad. We hebben hier nog een romantisch een rondje om heen gelopen en zijn toen terug naar het hotel gegaan.

Mondello Beach Sicilië

Een dagje naar het mooiste (toeristische) strand van Sicilië. ’s Ochtends gingen wij goed gemutst met een volle tas en handdoeken op weg naar het strand. Om daar te komen moesten wij een bus pakken die er ongeveer 20 minuutjes over zou doen. We hadden foto’s van het strand gezien en vonden dit de moeite wel waard. Met een buskaartje kan je 90 minuten reizen en kost €1,40 pp.  Na het halen van een buskaartje liepen wij naar de bushalte (lijn 806), ongeveer 15 minuten lopen vanaf het hotel. Bij de bushalte werden we aangesproken door een man met de vraag of we niet met hem mee wilde rijden (zwarte taxi). De bussen zitten enorm vol (hier kwamen wij op de terug weg zelf ook achter) dus we zijn voor €12 pp met de taxi gegaan. De chauffeur vertelde ons allemaal weetjes en liet ons nog wat mooie plekken zien in Palermo (allemaal zonder er extra geld voor te vragen). We hebben hem meteen gevraagd om ons de volgende dag naar het vliegveld te brengen.

Joris @ Mondello Beach Sicilië

Wij als echte Hollanders niet getrapt in de hoge kosten voor een bedje en parasol en zijn voor het hekje, direct aan het water gaan liggen, zoals veel locals ook deden. We hebben wat te drinken gehaald bij het aanliggende barretje maar deze gewoon bij de handdoek opgedronken.

Het water was enorm helder en blauw. 100 meter uit de kust kan je de bodem nog zien en sta je pas tot net boven je knie in het water.  Ook leuk waren de kleine visjes (10 cm) die nieuwsgierig naar je toe kwamen en Joris bleef volhouden dat hij gebeten werd, aansteller!

Tip: Het strand is een echte aanrader als je wat verder doorloopt het strand op. Direct aan de pier is alles privé strand en daar betaal je daar ook voor. Je kunt hier ook windsurfen, kitesurfen en zeilen.

Mondello Beach Sicilië
Susan @ Mondello Beach Sicilië

Na een relaxed dagje strand gingen wij met de bus terug. Na 10 min wachten kwam onze bus eraan, maar deze bleek zo vol te zitten dat er nog maar 2 mensen bij pasten. De volgende bus kwam gelukkig 3 min later en dit bleek later ook de bus te zijn die we eigenlijk moesten hebben. Samen met nog 100 zwetende mensen stonden wij 20 minuten lang schouder aan schouder (eigenlijk eerder gezicht in oksel) in een bus zonder airco. Het ontspannen gevoel van de stranddag was hierdoor dan ook gelijk helemaal verdwenen.

Vertrek uit Palermo

De volgende ochtend waren wij al wakker voordat onze wekker ging. Toch fijn dat de zingende schoonmaakster er was omdat wij vroeg naar het vliegveld moesten. Onze taxi appte op het afgesproken tijdstip dat hij er was en wij in konden stappen.

De taxi rit hadden wij ons dan ook anders voor gesteld. De aardige taxichauffeur van de dag ervoor was iets te enthousiast. We kregen een hele tour door de stad (inclusief ochtendspits) en van bijzondere plekken richting het vliegveld. Goed bedoeld maar niet goed getimed want de dag van vertrek is altijd een beetje stress; Heb je alles wel ingepakt? Ben je op tijd op het vliegveld? Kom je door de keuring?

Hij wist ook nog een mooie plek, een of andere grot waar wij dan mochten zwemmen en hij zou dan even wachten. Wij hebben dit vriendelijk bedankt en subtiel gevraagd om de snelste weg naar het vliegveld. Wij zaten namelijk al 45 min in de taxi terwijl de rit maar 20 min duurt. Gelukkig kwamen wij op tijd en was er zelfs nog tijd om de souvenirshop in te gaan. Plek in onze koffer was er echter niet.

Toen we in Rotterdam aankwamen was het direct als vanouds, 10 graden met wind en regen. Palermo is een leuke stad met veel cultuur, (oude) architectuur en ontspannen.

Ben jij al wel eens in Palermo geweest en wat vond je van ons avontuur?
Tot de volgende! (Komt heel snel alweer hoor!)