Otranto & Gallipoli

Beeldschone en rustige kustplaatsen

In mijn vorige blogs is te lezen dat ik Lecce en Ostuni heb bezocht. Na Lecce en Ostuni gezien te hebben besloten wij dag 3 naar Otranto te gaan.

De volgende dag vertrokken wij vanuit het treinstation van Lecce naar het treinstation van Otranto. Voor €7 retour ben je binnen 1,5 uur in Otranto. Aangekomen op het station van Otranto stonden vele tuktuks ons op te wachten om ons naar het centrum te brengen. Wij besloten toch om te gaan lopen aangezien het nog geen kilometer verder was. Aangekomen te zijn in de stad merkten we dat dit stadje weer een rustigere plek was, want er liepen bijna geen mensen! Wij begrepen dit niet, want Otranto is echt een prachtige kustplaats.

Deze kustplaats heeft veel te bieden: cultuur, havens, zee en een klein natuurgebied net iets buiten de stad. Wij begonnen in de stad zelf.

Otranto italie
Het centrum van Otranto.

De oud stad van Otranto

De stad Otranto is ook weer een mooie oude stad. Net zo als in Lecce en in Ostuni waren hier weer genoeg leuke straatjes met leuke souvenirwinkeltjes, was er een prachtige kathedraal en een oud kasteel.

De kathedraal konden wij overdag gratis in en deze was net zo als alle andere kathedralen ook weer prachtig van binnen. Na al 100 kathedralen in Puglia gezien te hebben bleef het ons verbazen dat geen enkele op elkaar lijkt. Ze zijn allemaal zo mooi en uniek en zeker allemaal het bezoeken waard!

Buiten de leuke oude straatjes en de prachtige kathedraal heeft Otranto ook een kasteel, hier kan ik helaas niet meer over vertellen aangezien deze dicht was toen wij er waren.

En als laatste wat je niet wilt missen in deze mooie oude binnenstad is het leuke pleintje waar wij op een terrasje lekker wat hebben gedronken. Op dit pleintje (te zien op de foto) heb je een prachtig uitzicht over de azuurblauwe zee. Dus echt een aanrader om even te pauzeren!

In de hele streek Puglia zijn de prijzen voor een drankje ongeveer hetzelfde als in Nederland. Wil je gaan lunchen of gaan dineren dan ben je op de meeste plekken in Puglia wel goedkoper uit dan in Nederland.

terras op plein in Otranto Italië
Heerlijk terrasje op een plein in Otranto.

De haven van Otranto

Na de binnenstad gezien te hebben zijn wij naar de haven gelopen. Otranto heeft een leuk haventje. Het leukste is om naar het uitkijkpunt op het kasteel te gaan, hier heb je een uitzicht over de haven en de oude stad. Ook kan je via hier makkelijk met een trap naar beneden lopen als je de haven zelf wilt bezoeken (schrik niet van de trap, want deze kraakt aan alle kanten maar gelukkig heb ik deze voor jullie al even getest. Ik heb hem veilig verklaard haha). Ik vond persoonlijk de haven vanaf boven mooier om te zien, maar als je van boten houdt zou ik je zeker adviseren om even naar beneden te lopen want er lagen aardig leuke bootjes.

Na de haven gezien te hebben zijn wij weer met de trap omhoog gegaan om weer in de oude stad uit te komen. Hier pakten wij onze Google Maps erbij om naar de volgende bezienswaardigheid te gaan. Er was alleen één probleem de Google Maps app wilde maar niet werken. Het leek wel of we in de oude binnenstad slecht bereik hadden, want zodra we de stad een beetje uit liepen kwam die wel op gang. Na natuurlijk een heel stuk omgelopen te zijn zaten we dan eindelijk op de goede weg naar het volgende punt wat we wilden gaan bezoeken. Het volgende punt was het meer van Otranto genaamd Laghetto Cave di Bauxite.

De haven van Otranto.

Laghetto Cave di Bauxite

Laghetto Cave di Bauxite is een meer gelegen in een klein natuur gebied net iets buiten de oude binnenstad. Lopend is het ongeveer twee kilometer. Toen Google Maps eindelijk begon te werken was het iets verder dan verwacht, maar wij besloten toch te gaan lopen en dit was prima te doen met de telefoon in de hand. We volgden de route en waren zo op onze bestemming aangekomen.

Toen we er aan kwamen was het wel even zoeken waar het meer precies was. Wij besloten gewoon de mensen te volgen en uiteindelijk was het maar één weggetje uitlopen (het eerste weggetje rechts) voordat we er waren. Toen we aankwamen en het meer zagen vonden we het heel bijzonder. Het meer is namelijk omringd door een rode grond en dit hadden wij nog niet eerder gezien. Wij waren daarom ook super blij dat we hier heen zijn gelopen. Na het meer gezien te hebben zijn wij weer terug gelopen naar de oude stad.

Laghetto Cave di Bauxite italie
Laghetto Cave di Bauxite.

Na nog een rondje door de oude stad gedaan te hebben zijn wij via de kust terug gelopen richting het station. Dit was een leuke route, omdat je continu uitzicht had op de prachtige azuurblauwe zee van Otranto. Na het mooie Otranto gezien te hebben zijn wij weer met de trein terug gegaan naar het treinstation van Lecce.

Kort samen gevat was onze derde dag in Puglia, Italie ook weer erg bevallen. De vierde dag zijn wij vanuit het station van Lecce naar Gallipoli gereisd.

Stranden Otranto Italie
De stranden van Otranto.

Gallipoli

De volgende dag vertrokken wij weer vanaf het treinstation van Lecce maar deze laatste keer reden we voor €8,60 retour in een klein uurtje naar het treinstation van Gallipoli. Hier kwamen we er al snel achter dat we uitstapten midden in de nieuwe stad. Via de nieuwe winkelstraten liepen wij door naar de oude stad. Het oude gedeelte van Gallipoli ligt op het schiereiland van Gallipoli. Het is dus niet te missen.

Vissershaven

Toen wij via de nieuwe winkelstraten naar het oude gedeelte liepen zijn wij via de kust gaan lopen en kwamen we eigenlijk als eerste langs de vissershaven. Dit was erg leuk om te zien, want hier waren vele Italianen aan het werk. Ze waren zich aan het klaar maken om op pad te gaan. Het was super leuk om de bevolking hun werk te zien doen. Na hier even gekeken te hebben zijn wij via de brug naar de oude stad gelopen. Wij besloten eerst een rondje kust te doen. Buiten een mooi strand was hier helaas niet zoveel te zien. Na helemaal rond te zijn gelopen besloten wij dus de binnenstad in te gaan.

Vissershaven Gallipoli

De binnenstad

Aangekomen te zijn in de oude binnenstad merkten we dat dit stadje weer iets toeristischer was. We zagen namelijk in elke straat weer een souvenirwinkeltje. Mijn moeder is hier helemaal weg van dus zijn we natuurlijk alle winkeltjes weer af gegaan om een leuk cadeautje te zoeken om mee naar huis te nemen.

Cultuur

In Gallipoli zijn meerdere bezienswaardigheden te vinden op dit gebied. De meest bekende zijn natuurlijk het kasteel, de kerken en de kathedraal maar ook heeft Gallipoli net buiten de oude stad en Fontein en heeft Gallipoli meerdere museums.

Ook in Gallipoli hebben wij het kasteel niet van binnen kunnen zien. Wel vonden wij het leuk om er even langs te lopen want dit kasteel ziet er al super tof uit vanaf de buitenkant. Na het kasteel gezien te hebben zijn wij langs de fontein gelopen.

Deze fontein was heel bijzonder. Er waren namelijk zoveel dingen op te zien. Zo zagen wij mensen, maar ook andere schilderingen. Het was net alsof deze fontein een verhaal vertelde. Na de fontein gezien te hebben zijn wij doorgelopen naar de kerken.

Kerken

Net zoals in Lecce, Ostuni en Otranto waren de kerken in Gallipoli ook weer prachtig. Mijn persoonlijke favoriet was de Church of the Sacred Heart of Jesus Gallipoli. De architectuur van deze kerk is echt prachtig en ook heel erg anders in vergelijking tot de andere kerken. Deze sprong er voor mij echt uit en is dus zeker het bezoeken waard! Buiten deze kerk zou je de volgende kerken nog kunnen bezoeken:

• Cathédrale de Gallipoli
  • Church of Saint Mary of Purity
  • Chiesa di San Domenico al Rosario
  • Church of Saint Francis of Assisi

Dit zijn op de Kathedraal en de Church of the Sacred Heart of Jesus Gallipoli na allemaal kleine kerkjes. Hou je echt van cultuur en kerken dan adviseer ik om naar Lecce te gaan die heeft op dat gebied meer te bieden.

Na alle kerkjes en andere bezienswaardigheden gezien te hebben besloten wij terug te lopen naar het treinstation en onderweg nog een lekker ijsje te halen aangezien we toch nog op de trein moesten wachten. Helaas ging dat idee niet op want het was siësta tijd en alles was dus dicht. Na 4 dagen in Italië waren we hier nog steeds niet aan gewend haha.

We besloten dus in het parkje voor het station nog even lekker in het zonnetje te gaan zitten tot de trein zou komen.  Na een halfuurtje van het heerlijke weer genoten te hebben (ja in oktober is het hier nog steeds rond de 25 graden) zijn we weer met de trein terug gegaan naar Lecce.

Kerk Gallipoli

Kort samen gevat was onze Laatste dag in Puglia, Italië ook weer erg bevallen. Dag 5 moesten wij vroeg op om de bus naar het vliegveld van Brindisi te pakken en vanaf daar vlogen wij rond half 11 weer terug naar Nederland.

Onze 5 dagen in Italië zijn echt in één woord fantastisch geweest! Wij hebben in zo’n korte tijd zoveel moois kunnen zien en hebben ons heel erg vermaakt. Het land is prachtig, de bevolking is super leuk en hartelijk, het eten is er heerlijk en het weer is er 9 van de 10 keer goed! De streek Puglia is dus zeker een aanrader!

Bekijk ook de andere activiteiten die je in Otranto en Gallipoli kunt doen.

Bij terugkomst heb ik gelijk mijn volgende reis naar Italië geboekt. In maart vertrek ik met mijn nicht naar Catania, Sicilië