Oslo

Verrassende stad met prachtige natuur

Ben je gek op zowel een stedentrip maken als de natuur? Dan is Oslo de ideale bestemming voor jou! Oslo is de hoofdstad van Noorwegen en vanwege de prachtige natuur in en rondom de stad kun je een stedentrip naar deze stad perfect combineren met een bezoek aan de natuur van Noorwegen.

Openbaar vervoer in Oslo

Eind augustus vertrok ik naar Oslo om hier 4,5 maand lang stage te gaan lopen. Na alle verhalen over hoe mooi Noorwegen is, had ik redelijk hoge verwachtingen van het land zelf maar eerlijk gezegd geen idee wat ik van de stad moest verwachten. Ik was er in eerste instantie vanuit gegaan dat ik voor de mooie natuur verder het land in moest, maar tot mijn verbazing was zelf de hoofdstad, Oslo, mooier dan ik had kunnen dromen.

Tijdens mijn verblijf van 4,5 maand in de stad heb ik elke maand een kaart aangeschaft voor het openbaar vervoer. Met deze pas kun je namelijk naar bijna alle natuurgebieden reizen die rondom het centrum liggen. Een kaart voor het openbaar vervoer kost ongeveer 11,- voor een dag en 30,- voor 7-dagen. Blijf je 3 dagen of langer dan ben je dus voordeliger uit met een 7-daagse kaart. De kaart die ik aanschafte was alleen voor zone 1, de zone waarin alle natuurgebieden in- en rondom de stad te vinden zijn.

Wandelingen en uitzicht over het Oslo fjord

Kolsåstoppen

Kolsåstoppen was een van mijn eerste wandelingen die ik maakte tijdens mijn verblijf in Oslo. Om bij de berg te komen pakte ik metro lijn 3, richting Kolsås en binnen 30 minuten kwam ik aan bij de berg. Zonder verwachtingen begon ik samen met twee andere meiden aan de klim naar boven. De wandeling naar boven was zwaarder dan verwacht, omdat het grootste gedeelte van de wandeling alleen maar stijgend was. Een voordeel hieraan was wel dat we binnen ongeveer 40 minuten het uitkijkpunt al bereikt hadden.

Vettakollen

Vettakollen is een andere wandeling die ik gemaakt heb en dit is persoonlijk mijn favoriet!! Om bij de berg te komen pakte ik metrolijn 1, richting Frognerseteren en binnen 16 minuten was ik bij de berg. De wandeling naar boven duurde ongeveer 30/40 minuten en omdat de hele wandeling via brede paden is, was het prima te doen. Aangekomen bij de top werd ik verrast met twee uitzichten namelijk, het uitzicht over het Oslo fjord aan de ene kant en uitzicht op de bekende Holmenkollen skischans aan de andere kant. Alhoewel de wandeling makkelijk te doen is, had ik per ongeluk de verkeerde afslag genomen tijdens de avondwandeling dus kijk even goed op de bordjes. Geluk bij een ongeluk, het uitzicht was hierdoor nog mooier dan verwacht want alles was verlicht!

Vettakollen Oslo
Uitzicht Vettakollen Oslo

Frognerseteren

Frognerseteren is de laatste halte van metrolijn 1, richting Frognerseteren. Vanaf deze plek heb je het hoogste uitzicht over het Oslo fjord en ik hoefde er niet eens moeite voor te doen want de metro stopt naast het uitkijkpunt. Tijdens het bezoek aan dit punt, ben ik gestopt bij het restaurant dat ernaast ligt. Ondanks de dure prijzen, is dit restaurant ook zeker een aanrader om iets te gaan drinken.

Ekebergparken

Ekebergparken bezocht ik meteen de tweede dag van mijn verblijf in Oslo samen met mijn ouders en een vriendin. Bij aankomst in het park werd ik meteen geconfronteerd met de kunst in Noorwegen, en niet zomaar kunst want de meeste kunst in de stad zijn beelden van naakte mensen. Tijdens het wandelen door dit park kom je verschillende soorten kunst tegen en na even zoeken kwamen we bij het kunstwerk ‘dilemma’ uit, waar we uitzicht hadden over een kleiner deel van het Oslo fjord.

Ekebergparken Oslo

Meren en een waterval midden in de stad

Sognsvann

Ik kan wel zeggen dat Sognsvann de plek is, waar ik het vaakst kwam als ik een korte wandeling wou doen. Dit meer mag je dan ook zeker niet missen als je de natuur van Oslo wilt ontdekken. Om bij het meer te komen nam ik metrolijn 5, richting Sognsvann en binnen 16 minuten kwam ik bij het meer aan. Ik heb het meer in zowel de zomer als winter bezocht en beide seizoenen zijn een aanrader voor een bezoek aan het meer. Tijdens het wandelen, nam ik altijd even de afslag richting het bos, omdat het hier een stuk rustiger is. Na even zoeken kwam ik ook altijd bij leuke riviertjes in het bos uit of spotte ik een eekhoorn in de boom. Een tip voor de winter, bezoek ook het meer dat gelegen is naast Sognsvann, dit meer was bevroren en onder sneeuw namelijk nog mooier dan Sognsvann zelf.

Sognsvann Oslo

Akerselva River

De eerste keer dat ik een wandeling maakte langs de rivier was tijdens het light festival. De rivier zelf was verlicht en het eerste wat mij opviel was de waterval die zich midden in de stad bevond. Een waterval midden in de stad was voor mij toch wel het moment dat ik besefte dat Noorwegen veel te bieden heeft haha! Een paar weken later bezocht in de rivier overdag en ontdekte ik samen met mijn vriend nog een andere waterval. Tijdens de wandeling terug naar de stad kwamen we nog twee kleinere watervallen tegen. De rivier is een goede aanrader voor als je niet genoeg tijd hebt om een hele wandeling te maken, maar toch de natuur van het land wilt proeven.

Waterval Oslo
Waterval aan de rivier Oslo

Eilanden en het Oslo Fjord

Met de kaart voor het openbaar vervoer stapte ik vanuit de haven, Aker Brygge, op de boot naar de eilanden in het Oslo fjord. In totaal ben ik 3x naar de eilanden geweest en waren Gressholmen en Hovedøya toch wel mijn favorieten. De eerste keer ging ik richting het eiland Gressholmen, waar een van de belangrijke lighthouses van het Oslo fjord te vinden is. Dit eiland is via bruggen verbonden aan twee andere eilanden waardoor we hier heerlijk konden wandelen. Hovedøya is het kleinste eiland en ligt het dichtst bij de stad. Dit eiland bezocht ik samen met een vriendin en staat bekend om het klooster ruïne dat er te vinden is. Naast de ferry die ik nam richting de eilanden in het Oslo fjord, heb ik ook een 2 uur durende boottocht gedaan die verder het Oslo fjord in ging. Tijdens deze tocht stop je niet bij de eilanden maar heb je ademend uitzicht over het Oslo fjord. Tickets voor de boottocht heb ik gekocht bij het verkoop huisje in de haven, Aker Brygge.