Ontdek Mauritius

Mauritius it is! Met een plaatselijke borrel worden we vriendelijk welkom geheten door een Mauritiaanse vrouw in ons hotel. De zon schijnt, een kamer met zeezicht en een briesje door de vele mooie palmbomen. De korte broek kan uit de koffer en de zonnebril op, onze vakantie is begonnen.

image-2016-08-22

Ile Aux Cerfs

Er is ontzettend veel te doen op Mauritius. Na de eerste paar dagen lekker gerelaxt te hebben bij het mooie hotel, was het tijd voor ons eerste uitstapje. Met een catamaran gingen we naar het prachtige eiland Ile Aux Cerfs. Onze chauffeur, Marco, bracht ons al vroeg in de morgen naar de catamaran. Marco was zijn bijnaam. Zijn vrienden noemen hem zo omdat hij net zo kan voetballen als onze Marco van Basten. Marco vertelde ons vele verhalen over het eiland en zijn leven. Mauritianen spreken allemaal zeer goed engels. Een goed gesprek is dan ook makkelijk te voeren.

Voor we het wisten betraden we geïnspireerd door zijn verhalen de catamaran. Met een drankje in mijn hand genoot ik op het voordek van al het moois dat er om mij heen te zien was. Een blauwe zee, smalle kuststroken en witte stranden met daarachter een groen berglandschap. De voorbijkomende geur van een barbecue laat ons weten dat het tijd is voor de lunch. Achterop de catamaran was een mini buffet opgezet met barbecue waarbij de bemanning het ons aan niets liet ontbreken. Na deze goede en lekkere maaltijd moest ik even twee keer knipperen met mijn ogen. Ik heb al veel mooie plekken gezien, maar dit overtrof alles. Een prachtige lagune met stranden die je normaal alleen op een ansichtkaart ziet staan.

Catamaran Ile Aux Cerfs

Kleurrijke zuiden

Na de mooie verhalen wilden we het eiland zelf gaan ontdekken en hadden daarom een auto gehuurd. Op Mauritius rijden ze links, even wennen dus. Met een routekaart in mijn hand rijden we de berg op. Even stoppen voor een paar apen op de weg en weer door. De routes op Mauritius zijn erg mooi. Raampje open en genieten maar.

Na onderweg een paar keer gestopt te hebben bij uitkijkpunten, komen we aan bij The Waterfall of Chamarel. Een indrukwekkende waterval van 83 meter hoog die omgeven is door mooie groene bomen en planten. Ik ben niet snel onder de indruk van een waterval maar dit is een must see wat mij betreft. We rijden verder over een onverharde weg om te stoppen bij The Seven Colored Earth. Een landschap van gekleurde duinen die uniek zijn in de wereld. Het is een bijzonder natuurfenomeen gecreëerd door vulkanische uitbarstingen. Ik had er graag even overheen willen lopen maar helaas. Om het intact te houden voor de volgende generaties kun je er omheen lopen en de aarde vanaf verschillende kanten bekijken. Doe dit wel op een zonnige dag zodat je de verschillende kleuren goed kunt zien.

Waterfall Chamarell

Seven colored earth.

Na deze hotspots van Mauritius gezien te hebben, wordt het tijd voor een lekker kopje thee. Als thee liefhebber had ik de theeplantages al snel gespot. Ik moest dan ook wel even een stop maken bij de Tea Estate. Bij de fabriek kregen we een rondleiding van een medewerker die ons het hele proces liet zien. Van het plukken van de bladeren tot aan het inpakken, er gebeurd in deze fabriek nog veel met de hand. Na afloop reden we door de theeplantages naar een restaurantje om de thee te proeven. Tropical Freshness ging mee in mijn tas voor thuis.

Tea factory.

Grote hoogte

Na alle avonturen, en geloof mij dat zijn er nog veel meer dan ik nu verteld heb, is dan toch echt de laatste dag aangebroken op dit mooie eiland. Maar voordat we vertrekken hebben we het leukste voor het laatst bewaard. De koffers zijn ingepakt en een taxi brengt ons naar het vliegveld. De koffers hebben we ergens gedropt waarna een medewerker van het vliegveld ons ophaalt. Na de verschillende security checks stappen we in een busje. Dit busje brengt ons naar jawel.. de helikopter! Een schotse piloot, die al 15 jaar op Mauritius woont, wacht ons al op. Ik mag links voorin naast de piloot zitten. We krijgen een koptelefoon op zodat we met elkaar kunnen communiceren. Riemen vast en opstijgen maar. Vanuit de lucht zie je pas hoe mooi en ontzettend groen dit eiland is. Alles was vanuit de lucht nog beter zichtbaar dan vanuit ons autoraampje. We vliegen over theeplantages, suikervelden, bergen en watervallen. ’’Look at your left’’ klinkt het in mijn oren. Achter een grote berg komt ons hotel tevoorschijn. Wat een indrukwekkende vlucht is dit. Ruim 40 minuten zat ik te genieten van het mooie landschap. Even later staan we weer met beide benen op de grond om vervolgens in het vliegtuig naar huis te stappen. Bye bye Mauritius.