Mijn reis naar Nieuw-Zeeland

De 4 weken zijn omgevlogen!

Mijn allereerste verre reis was naar het onwijs mooie Nieuw-Zeeland. Deze reis was ongelofelijk, avontuurlijk en magisch, zelf kan ik nog steeds niet geloven dat ik hier 4 weken heb mogen rondreizen met zoveel leuke, inspirerende en lieve mensen. De tijd is omgevlogen. Ik wil je in deze blog een idee geven hoe mijn reis is gegaan, wat heb ik meegemaakt en gezien?

Vertrek richting Nieuw-Zeeland

Mijn reis naar Nieuw-Zeeland ging beginnen. Op naar een nieuw avontuur. Alles ingepakt en dubbel gecheckt. Ik moet twee keer overstappen. Eerst van Amsterdam – Dubai, daarna Dubai – Sydney en als laatste Sydney - Auckland lees; 30,5 uur om precies te zijn. Zonder verwachtingen stap ik het vliegtuig in. Ik laat alles over me heen komen, ik ga de uitdagingen aan en beloof mezelf oprecht te gaan genieten van deze reis en uit mijn comfort zone te stappen.  Tijdens het wachten voelt alles eigenlijk heel normaal. Geen stress, zenuwen of een verdwaalde ik. Alles gaat heel relaxed.

Aankomst in Auckland Nieuw-Zeeland

Na twee dagen vliegen kom ik eindelijk aan in het warme Auckland. Ik meld me bij de balie van het hostel en krijg een sleutel waar al drie andere meiden van de groep aanwezig zijn. Vanavond ontmoet ik de rest van mijn groepsgenoten. Het valt me op dat de groep voornamelijk bestaat uit Engelse en Duitse meiden. Voor mij wordt het een maand lang Engels spreken, zo kan ik in ieder geval mijn Engels weer verbeteren. Onze CEO is Mark, een onwijs leuke en spontane jongeman. We besluiten met z’n allen te gaan uiteten en daarna een aantal drankjes te doen om elkaar beter te leren kennen. De dagen die hierna volgen bestaan uit busritten, verschillende activiteiten, elkaar leren kennen, een heleboel verschillende indrukken en veel buiten de deur eten. In mijn hoofd tolt het, zoveel verschillende gedachte en indrukken wat ik moet verwerken en mijn ogen weten niet waar ze moeten kijken. De natuur, de steden, de mensen alles is zo anders, zo mooi en onbeschrijfelijk. Het gevoel hier te kunnen zijn doet me beseffen dat er zoveel meer is in het leven dan alleen maar te willen streven naar perfectie.

Nationaal park Abel Tasman

Op het Noordereiland blijven we negen dagen, hierna vertrekken we met de boot naar het Zuidereiland. We verblijven twee dagen in het nationaal park Abel Tasman. Hier regent het zelden, dus eindelijk genieten van de warme zon. In de ochtend wandelen we zo’n 16-20 km door de mooie natuur, langs het strand en diverse kleine watervallen. Het is onmogelijk om alles in je op te nemen en ik kijk dan ook me ogen uit. Halverwege nemen we een pauze bij the three Apple Bay. Dit is overigens de mooiste baai van heel Abel Tasman. Waarvan ik dacht ‘even een pauze’ blijkt al gauw een uur te zijn geworden. Weer aangekomen op ‘ons kamp’ - hele kleine hutjes, veel groen en een toilet buiten - fris ik me op en besluit samen met een ander meisje te genieten van de rest van de dag. Dit hebben we ook echt verdient na de wandeling.

S ’Avonds blijkt dat ik die dag ook nog Skydive heb, ik was totaal perplex. Zo snel als ik kon pakte ik een trui, andere schoenen en geld, want we waren weer eens te laat, door mij (ik dacht dat het op een andere dag was). Maar wat is dat gaaf zeg! Het uitzicht en de beleving is onbeschrijfelijk. Het is elke cent waard geweest. Iets wat zeker buiten mijn comfortzone lag.

Nationaal park Franz Josefs

Na deze twee dagen staat het nationaal park Franz Josefs op de planning. Hier heb ik voor het eerst een gletsjer mogen bewonderen, Belgen ontmoet –eindelijk praten in mijn eigen taal! -, met een paar meiden gelift langs de weg, gewandeld en quadbike gereden. Dat laatste was ook onwijs leuk. Lekker scheuren door de modder, het water, over stenen en tussen diverse planten. Met een heerlijk zonnetje en een ontzettend mooi uitzicht. Dit was overigens ook de enige plek waar je op twee verschillende platen kon staan die ervoor zorgen dat de bergen steeds verder geduwd worden.

Vrije tijd in Qeenstown

In Queenstown hebben we voor het eerst vrije tijd, dus dat betekend souvenirs kopen en wat langer slapen. Queenstown is een leuke kleine stad, waar je mooi kunt wandelen en kleine winkeltjes hebt. Wat me opvalt is dat de mensen overal even aardig, gastvrij en relaxt zijn, alleen daarom zou ik er al willen wonen. Met een paar meiden heb ik de lunge gedaan en zijn we met een kabelbaan omhoog gegaan voor het uitzicht. Je ziet dan het grote meer liggen, met de besneeuwde bergen, wolken en de stad zelf beneden. Dit uitzicht leek net een foto of een schilderij. Ik kon met mijn eigen ogen niet geloven dat dit echt was. In Wedderburn stond er een mountainbike rit van 40 km op de planning. Mijn billen had ik aan het eind van de rit niet meer, maar de omgeving was prachtig. Dwars door de natuur, de weilanden, langs kleine meertjes en tussen de bergen. Ondanks de pijn heb ik genoten.

Ik heb de meest geweldige en prachtige vier weken gehad. Met alles boven mijn verwachtingen. De accommodaties waren heel diverse van het slapen op een boot tot aan een lodge in the middle of nowhere, tot aan een strandhuis en een hostel in de stad. Ik heb nieuwe vriendschappen gesloten, veel geleerd en me onwijs thuis gevoeld in dit land. Geen zorgen, geen druk, even tot rust komen en nieuwe herinneringen maken. Er zijn geen woorden voor die kunnen omschrijven hoe mooi dit land is. Het is zo verschillend en het heeft iets magisch. Je moet dat met je eigen ogen zien, met je gevoel voelen en met je gedachte zo goed mogelijk proberen op te nemen. Vanaf het eerste moment voelde ik me hier thuis, op mijn plek tussen de mensen en ben ik verliefd geworden op de cultuur, de natuur en de mensen.