'Must see in Peru: de Colca Canyon, een prachtige vallei met condors én knuffelende lamas'

Toen ik begin dit jaar Peru bezocht stond één ding voor mij vast: ik moest en zou de Colca Canyon bezoeken. Een van de diepste kloven ter wereld en het leefgebied van de allergrootste roofvogel: de Andescondor!

De Colca Canyon kan op meerdere manieren worden bezocht. Door middel van een hike of met een busje. Ik had net de Salkantay Trek gedaan (een flinke wandeling van 5 dagen naar Machu Picchu) en dat voelde ik nog flink in mijn benen. Daarom besloot ik voor de makkelijkste optie; ik koos voor een twee daagse trip per busje.

Chocolade, water en Cocoblaadjes

Mijn reisgezelschap bestond uit een echtpaar uit Uruguay, de gids en de chauffeur. We vertrokken vanuit Arequipa na het ontbijt. Jorge, onze gids adviseerde ons om goed te blijven drinken, maar ook regelmatig zoetigheid –bijvoorbeeld chocolade- te eten. Een advies waar ik mij makkelijk toe liet verleiden. Hij raadde ons aan om daarnaast op cocabladeren te kauwen. Dat alles om hoogteziekte te voorkomen, want we zouden later die dag het hoogste punt van de route bereiken: 4.900 meter!

De weg naar de Colca Canyon was prachtig. Onderweg zagen wij vicuñas, een soort lama’s, maar dan een stuk verfijnder. En op het hoogste punt konden we uitkijken over 5 vulkanen. Waanzinnig.

Aangekomen in de Colca Canyon bezochten wij een markt. Onze gids liet ons daar allerlei soorten groenten en fruit zien. En hij vertelde ons over de cultuur. In de Colca Canyon dragen vrouwen bijvoorbeeld witte hoedjes. En als daar één bloem op zit, is de draagster van de hoed vrijgezel. Heeft zij twee bloemen op haar hoed, dan betekent dat dat zij getrouwd is.

Macchu Pichu

En dan blijkt dat je gids een lama-fluisteraar is

Na de markt konden we genieten van een heerlijk lunch buffet, met onder andere alpaca vlees van de BBQ. En ten slotte stonden de hot springs nog op het programma van de eerste dag. De gids en ik besloten daar heen te lopen en dat was een mooie manier op het lokale agrarische leven mee te maken. En toen mijn gids ook nog eens een ‘lama-fluisteraar’ bleek te zijn, was mijn dag helemaal perfect. Jorge kon een bepaald geluid maken waardoor een jonge lama hem in de armen vloog. En daarna ook bij mij!

Macchu Picchu

Fingers crossed voor het zien van één condor in de vroege ochtend

Op de tweede dag stonden we vroeg op en reden we na een top ontbijt richting Cruz del Condor. We stopten een aantal keer op mooie uitkijkpunten om foto’s te maken. En in de verte zagen we de rook uit een vulkaan komen.

We bezochten een kerk, zagen hoe er op het dorpsplein gedanst werd en kwamen rond 7:30 uur ’s morgens aan bij de Cruz del Condor. Hier moest het dan gebeuren en ik hoopte maar dat ik ten minste één condor zou zien.

Die hoop werd met een factor 10 overtroffen. Ik was getuige van 10 (!) condors die met de ochtend thermiek opstegen. Met hun vleugels wijd, (met soms een spanwijdte van meer dan 3 meter) zwevend op de opstijgende lucht, leken ze wel gewichtsloos.

Twee keer besloot een condor vlakbij mij neer te strijken of zo dichtbij over te vliegen dat mijn camera te ver ingezoomd was om een foto te maken. Kippenvelmomenten dus.

Ik ben al snel onder de indruk van wildife. Groot of klein. Maar de Andescondor is zo enorm groot dat ik mij niet kan voorstellen dat er iemand niét onder de indruk zou zijn bij het zien van deze vogel.

Macchu Pichu

Nog wat toeristische stops voor we weer terug gaan

Na het condor-spektakel stopten we nog in een dorpje, waar (voor een klein bedrag) foto’s met alpaca’s en adelaars gemaakt konden worden en souvenirs te koop waren. Ja, vrij toeristisch, maar wel op een relaxte manier.

’s Avonds arriveerden we weer in Arequipa. Vol van nieuwe ervaringen en 100den condor foto’s rijker. Wat een ervaring! Wat mij betreft is de Colca Canyon dan ook echt een must als je Peru bezoekt!