Khao Sok National Park

Rondreis door Thailand (deel 9)

Wandelen door Khao Sok National Park

Het is 16:00 uur en ik besluit dat het nu tijd is om een rondje te gaan lopen in het National Park van Khao Sok, in Thailand. Ik loop lichtelijk zenuwachtig richting de ingang van het park. Ik weet niet of ik wel alleen durf te gaan, straks raak ik verdwaald. Wanneer ik bij de balie aankom, waar je een entree ticket moet kopen, word ik lichtelijk sceptisch aangekeken door de drie Thaise mannen die erachter zitten. Een beetje zo van: “gaat ze dit echt alleen doen, ja?” De moed zakt mij een beetje in mijn schoenen. Voor mij staan twee Duitse jongens hun toegangsticket te kopen. Ik besluit de stoute schoenen aan te trekken en ze te vragen of ik met ze mee mag lopen. Dat vinden ze geen probleem. We kletsen een beetje en als een mak lammetje volg ik ze door het park heen. Onderweg komen we een hoop watervalletjes tegen en ook een aantal aapjes! Eerst hoorden we ze alleen maar en konden we ze helaas niet zien. Op de terugweg konden we ze gelukkig wel zien. Ze slingerden van boom naar boom en maakten een hoop kabaal. Rond een uurtje of half 6 begint het te schemeren en we lopen terug naar de ingang van het park. Achteraf ben ik wel blij dat ik met ze ben meegelopen, al had ik het waarschijnlijk ook wel zelf gekund. Het is een overzichtelijk park en bij de ingang kun je een map pakken om zo je weg uit te stippelen. Het enige is dat sommige paadjes richting de watervallen en andere bezienswaardigheden slibberig zijn en het daardoor misschien niet zo verstandig is om alleen te gaan.

Ik bedank de jongens en loop terug naar mijn hostel. Ik wil vanavond vroeg gaan slapen want morgen heb ik een tour geboekt. Ik heb een dagtour geboekt zonder overnachting in het park. Deze kost (als ik het goed heb) omgerekend iets van 35 euro. Ik heb niet geprobeerd af te dingen en het is in het laagseizoen, het kan zijn dat ze dus ook voor andere prijzen de deur uit gaan. Je wordt opgehaald met een busje en ook weer thuisgebracht. Verder ga je met een traditionele Thaise boot over het water van het park varen en maak je een jungle tocht. Als klap op de vuurpijl krijg je ook een lunch erbij. Bij de 2-daagse tour verblijf je ook in een hutje op het water, dit schijnt erg cool maar primitief te zijn. Ik heb dat echter even overgeslagen omdat ik in mijn eentje was en ik dat niet zo zag zitten. Ook was ik bang dat ik lek gestoken zou worden door muggen daar in zo’n hutje, en nu met die Dengue epidemie leek me dat niet zo’n puik plan.

👉 Bekijk onze Thailand deals hier!

Dagtour Khao Sok National Park

Na een goede nachtrust word ik al vroeg in de morgen opgehaald door het busje. Ik stap in en ik zie dat er al twee mensen inzitten. De man die in het busje zit ken ik toevallig al, wij zaten gister in hetzelfde restaurant en raakten kort aan de praat. Het Amerikaanse meisje ken ik nog niet. Gaandeweg stappen nog meer mensen in en we kletsen heel wat af. Het is gezellig en we komen na ongeveer drie kwartier aan bij het Khao Sok National Park. Ditmaal bij een andere ingang dan die ik gister had. Het park is enorm groot en heeft meerdere ingangen.

We worden in een bootje geleidt en al snel varen we over het azuurblauwe water tussen de rotspartijen door. Wauw, wat een prachtig gezicht is dit. Ik maak super veel foto’s en filmpjes, ik kan geen genoeg krijgen van dit uitzicht. Na ongeveer 20 minuten stoppen we bij een bepaald punt waar we uitgebreid foto’s kunnen maken. Deze specifieke plek schijnt erg op een plek in Vietnam te lijken…

Khao Sok uitkijkpunt
De gids zei dat dit specifieke plekje erg op een bepaalde bezienswaardigheid in Vietnam lijkt…

We varen verder naar de plek waar we gaan lunchen. Bij aankomst kijk ik mijn ogen uit. Dit is dus ook de plek waar je overnacht als je de tweedaagse tour doet! Ik zie een hele rits aan schattige, houten hutjes staan. Ik krijg bijna een beetje spijt dat ik toch niet voor de 2-daagse tour met overnachting heb gekozen, het ziet er zo aandoenlijk uit. We meren aan en stappen op de houten constructie die over de oever van het meer is gebouwd. Onze lunch bestaat uit gefrituurde rijst, een verse vis en een hoop fruit. Het is een lekkere, simpele lunch. Ik koop voor mijzelf nog even een cola erbij want daar heb ik heel erg zin in. Eigenlijk doe ik dat standaard bij het eten hier in Thailand omdat ik heb gehoord dat de koolzuur uit cola bacteriën in je maag doodt. Ik weet niet of het echt waar is, maar tot nu toe heeft het gewerkt want ik ben nog niet ziek geworden van het eten.

Huisjes Khao Sok
De huisjes waarin je kan overnachten in Khao Sok National Park

Jungle tocht

Na de lunch wordt er gevraagd wie mee wil met de jungle tocht. Een jong stelletje met kleine kinderen haakt af. Dat is wel begrijpelijk want de tocht is best pittig. Ik twijfel nog even of ik wel wil gaan, want hier blijven klinkt ook erg aantrekkelijk: je mag onbeperkt kajakken en zwemmen. Maar ik besluit uiteindelijk wel mee te gaan, want ik wil de jungle tocht niet missen. Ook al is het bloedheet en weet ik zeker dat ik minstens een paar keer onderuit ga: ik ga dit doen.

Vrij vroeg in de tocht kom ik er al achter dat ik niet het juiste schoeisel aanheb. We lopen direct vanuit het bootje door het riviertje heen naar de overkant. Echter kan de gids hier niet zoveel aan doen, ze hebben aan het begin van de tocht aangegeven dat je het beste schoenen aan kan trekken die ook nat kunnen worden: stevige waterschoenen bijvoorbeeld. Ik vind het ook niet super erg, het is alleen wel een beetje zonde van mijn witte sneakers. Maar goed, wie trekt er nou ook witte sneakers aan tijdens een jungle tocht?

Na ongeveer een half uurtje lopen stopt de gids opeens en wijst hij naar de dichte bebossing. “Snake,” fluistert hij terwijl hij zijn wijsvinger op zijn lippen legt. Op onze tenen sluipen we dichterbij. Ik heb het hoofd van de slang niet gezien, maar aan het lichaam te zien was het een flinke jongen! Echt heel erg gaaf. Hij trok zich ook niks aan van ons en gleed rustig verder.

Wanneer we verder lopen komen we na een tijdje aan bij een grot. Hij staat grotendeels onder water. Het wordt niet helemaal duidelijk of je er officieel in mag rond deze tijd van het jaar vanwege de hevige regenval de afgelopen tijd, maar de gids verzekerd ons dat het wel kan. Volgens hem kan het water wel tot ver boven je middel komen. Ik voel mijn hartslag verhogen en ik slik. Ga ik dit doen? Ik ben best claustrofobisch en al helemaal met het water dat tot aan je middel kan komen. Nou ben ik gelukkig vrij lang dus zal het bij mij wel meevallen, maar toch. Ik besluit toch mee te gaan. Je bent tenslotte maar één keer op deze plek.

Eenmaal in de grot valt het reuze mee. Er is veel ruimte en het water komt hooguit tot mijn middel. We banjeren net zo lang door het water totdat we echt niet meer verder kunnen, dan gaan we weer terug. De grot is best hoog, ik vraag me af hoe het er hier uitziet als er geen water in staat. We klimmen weer uit de grot en zetten de terugweg in. Onderweg komen we nog een paar kleine slangetjes tegen.

Zwemmen, kajakken en aapjes op Khao Sok

Bij terugkomst op de plek waar we hebben geluncht schiet ik snel mijn bikini aan, we mogen namelijk nog drie kwartier vrij zwemmen en kajakken. Na een verfrissende duik te hebben genomen weet ik een kajak te bemachtigen en peddel ik een beetje over het meer. Uit de verte hoor ik “psssst”. Ik kijk op en zie twee meiden dichtbij de oever. “Apen!” gebaren ze. Ik peddel voorzichtig dichterbij. En ja hoor, een groepje van zo’n 5-8 aapjes (met jonkies!) slingeren in de rondte. We aanschouwen deze show ongeveer 15 minuten, daarna is het toch echt tijd om terug te gaan. Misschien ook maar beter ook want de aapjes hadden ons al een tijdje in het vizier en begonnen nieuwsgierig te worden. Via houten balken die over het meer lagen kwamen ze steeds dichterbij en volgens een van de meiden kunnen ze erg ver springen. Ik zag het al zo gebeuren dat ze in mijn kajak zouden springen.

Wat een prachtig diertje hè?

Terug naar de bewoonde wereld

We peddelen terug naar de houten stijgers en worden al snel verzocht om terug in de boot te gaan. We varen terug over het prachtige meer en geven onze ogen nog eenmaal goed de kost. Wat is deze natuur ontzettend mooi.

Khao Sok National Park
Het hele nationale park is gevuld met deze beboste rotspartijen!

Op het vaste land stap ik het eerste, beste busje in wat ik kan vinden. Blijkbaar was dit niet het goede busje want ik hoor later dat de reisleiders van mijn groepje driftig naar mij op zoek zijn geweest! Gelukkig hebben ze niet lang gezocht, want na een belletje met “mijn” busje was al snel duidelijk dat ik niet kwijt was. Eind goed, al goed.

De volgende keer…

Zo waan je je de ene dag in de prachtige natuur, zo sta je de volgende dag onder de volle maan te feesten met al je nieuwe vrienden! Lees de volgende keer hoe ik naar de Full Moon Party ga: een van dé spektakels van Thailand.

Enthousiast geworden? Boek hier dan voordelige vliegtickets naar Thailand.