Kefalos, liever dan Kos

En ook nog even een dagje Bodrum

Turbulente vlucht richting Kos

De vlucht van Eindhoven naar Kos is goed verlopen. Ik slaap meestal in het vliegtuig. Joris heeft zich dan ook uitstekend vermaakt door foto’s van mijn openhangende mond te maken. Hij keek een filmpje van Ronald Goedemondt, een komediant. Het leek bijna of we heftige turbulentie hadden want hij moest zo erg lachen dat de rij met stoelen bewoog.

Op naar het Griekse dorpje Kefalos

Bij aankomst werden we ontvangen door onze privé taxichauffeur en werden in een rit van 15 minuten naar ons hotel gebracht. Het hotel Hermes ligt onderaan de heuvel bij het dorpje Kefalos. De eigenaresse Diana is typisch Grieks, heel aardig en super klein. Ze kwam bij Joris maar net boven zijn heupen uit! Zij was dan ook opslag verliefd op de lange blonde Joris. Onze kamer was voorzien van een twee persoons bed, een kast met koelkast en een badkamer met douche, wc en wastafel. Ook hadden we een eigen balkon aan de slaapkamer waar we veelvoudig gebruik van hebben gemaakt. Zo hebben we o.a. een timelapse van de zonsopkomst gemaakt met de GoPro. Vanaf het balkon kijk je uit op de zee en de rest van het dorp.Vanuit daar zagen we ook de verhuur van quads en auto’s. Zodra we onze spullen in orde hadden zijn we dan ook naar de buren gegaan. Een verhuurbedrijf waar we onze buggy hebben gehuurd. Ook deze eigenaresse was tot mijn ergernis direct onder de indruk van Joris. Woorden als “tall” en “handsome” zorgden ervoor dat hij achterop de scooter mee moest om onze buggy op te halen.Zat ik dan, tussen de zwerfkatten, af te wachten of ik mijn vriend ooit nog terug zou zien. Gelukkig kwam hij na enkele minuten aangereden met de buggy. Deze werd later tot fopspeenmobiel gedoopt omdat de sleutelhanger van het ding een smerige oude fopspeen was.

Racen in de fopspeenmobiel

Met de fopspeenmobiel waren we in enkele minuten bij het strand. Waar we dan ook elke dag gebruik van hebben gemaakt. Misschien eerder misbruik.. wij hadden namelijk beiden geen zin om steeds te moeten lopen, daar was het ook veel te heet voor! Met een gemiddelde temperatuur van 30 tot 35 graden.

Strand Kefalos Kos

Wanneer je de weg langs het hotel omhoog volgt de berg op, kom je uit bij het schattige dorpje Kefalos. Dit is een authentiek Grieks dorpje waar je niet veel toeristen vindt. De lokale eettentjes, supermarkt en bewoners maken het dat de sfeer er aangenaam, rustig en ontspannen is. De fopspeenmobiel kan echter maar 30 km per uur. Helaas wanneer we met zijn twee de berg op reden kwam hij niet voorbij de 18 km tot ergernis van de voorbij rijdende auto’s.Wij zijn vervolgens direct het strand gaan verkennen. Het strand was prachtig en heel rustig. Ik denk dat er de eerste dagen misschien een of twee andere gezinnen waren op het hele strand bij Kefalos. Wij hebben een brilletje en snorkel gekocht en zijn veel gaan zwemmen.Tip: We hadden nog wat crackers over en hebben deze verkruimeld mee de zee in genomen. Er kwamen enorm veel visjes op af. Dit was met de GoPro geweldig terug te zien en we hebben dan ook flink wat beeldmateriaal opgenomen.Op het strand zat ook een windsurfverhuurwinkel waar Joris dan ook de tweede dag een sub heeft gehuurd. De zee had meer stroming dan Joris gewend was en hij moest dan ook flink door peddelen. Vooral toen ik onder aan de sup ging hangen.. Gelukkig kon ik wat mee spartelen en kwamen we prima vooruit.

Waterpret Kefalos Kos

Ronddwalen in Kefalos

De dag dat we eigenlijk naar Kos stad wilden gaan, waren we door verschillende factoren helaas niet op tijd om te gaan en besloten we om uitgebreid te gaan ontbijten in het dorp. Vervolgens zijn wij een steegje ingestoken en hebben we de rest van de ochtend en middag rondgedwaald in het dorp. Er zijn veel mooie steegjes met wit en blauwe kleuren. Ook veel planten en bloemen stonden in bloei en dit leverde uiteraard mooie foto’s op. We hebben hier dan ook volop gebruik van gemaakt en kunnen voorlopig onze insta nog vullen met herinneringen hieraan.

Ronddwalen Kefalos Kos
Ronddwalen in Kefalos, Kos

Vensterbank huis Kefalos Kos

We werden aangesproken door een Griekse vrouw van bejaarde leeftijd. Ze nodigde ons uit om te kijken in haar authentieke Griekse huis. Deze was helemaal in oude staat behouden, met een bedstee en een kacheltje. Het zag er erg romantisch uit en we werden uitgenodigd voor het avond eten. Dit hebben we vriendelijk afgewezen.Na deze hete middag zijn we met de fopspeenmobiel naar het strand geracet. We hebben nog even heerlijk genoten van de zee en een cocktail op het strand. Toen we trek kregen zijn we terug naar het hotel gekeerd. Na een snelle duik (niet letterlijk, je mag niet duiken!) in het zwembad hebben we ons opgetut voor het diner.

Dinner with a view

We zijn wederom de berg op gereden. Dit keer richting het molentje dat wij vanaf ons hotel boven op de berg zagen staan. Het bleek dat hier een prachtig restaurant zat. Het uitzicht naar meerdere kanten van het eiland en over de zee is bijna niet te beschrijven dus hieronder een foto.

Uitzicht Kefalos Kos
Uitzicht Kefalos, Kos

Funfact: de molen wordt daadwerkelijk nog gebruikt om het graan te malen voor het brood dat zelf gemaakt wordt in het restaurant.Echt waar.. Het eten was heerlijk, maar het uitzicht was adembenemend! We kozen beide voor een pasta, Joris met garnalen en ik met champignon. Na de pasta zaten we eigenlijk vol maar het toetje zag er zo verleidelijk uit dat we deze toch nog besteld hebben. Go-de-lijk! Hoe lekker de chocolade-soufflé van Joris was kon je in zijn ogen zien. Ik koos zelf voor een cheesecake met walnoot en honing, lekker phoe! Mylotopi is echt een aanrader, zelfs als je alleen een drankje neemt aan de bar stilt het uitzicht wel je honger.

Kos-stad, vol verwachting

Wat gister niet gelukt was staat vandaag op het programma. Een dagje naar Kos-stad… Vol verwachting stapten we al vroeg in de bus. Helaas kwamen we aan in een stadje wat ons enigszins tegenviel. Vergeleken met Kefalos was het er belachelijk druk en vol met toeristen. Ook de winkeltjes bestonden vooral uit souvenirshopjes met dezelfde producten. We kozen crêpes als lunch en hebben verschillende terrasjes gepakt. Gelukkig genieten we beide van toeristen kijken en hebben we ons hier mee vermaakt. De haven is niet heel groot maar toch mooi om even langs te lopen. Echter kan je voor de Griekse sfeer dus beter naar Kefalos gaan! We hebben tegen een uur of twee dan ook besloten om terug te keren naar ons hotel en nog even te gaan zwemmen.

Zwemmen Kefalos Kos

Stiekeme pizza in Kos-stad

Deze avond waren we best gesloopt van de lange busritten (1 uur+ ) en het struinen door Kos-stad en kozen er voor om in het restaurant van het hotel te eten. Helaas viel het eten wat tegen en hebben we het laten staan. Met het excuus dat we volzaten van de late lunch, hebben we het personeel vriendelijk bedankt en zijn we naar het appartement gegaan.Toen Joris de eerste dag achterop de scooter weg was met de eigenaresse gaf een medewerkster van het verhuurbedrijf mij een folder van een pizzeria. Ze gaf aan dat ze goede pizza en pasta hadden en dat ze ook thuis bezorgen! Ik zocht de folder dus tussen de inmiddels grote hoop aan bonnetjes en we bestelden een pizza.Omdat we de lieve eigenaresse van het hotel niet teleur wilden stellen vroegen we het restaurant of ze onderaan het hotel op de parkeerplaats wilden wachten en spraken af ze daar tegemoet te komen. Normaal wordt het naar de lobby gebracht en met een telefoontje aangegeven dat je eten er is. Het plan mislukte bijna omdat er een bus met gasten vertrok waarbij de eigenaar aanwezig was. Gelukkig konden we de pizza stiekem mee nemen door anders om te lopen.Deze avond sloten we af met een filmpje en pizza op bed, mag ook wel een keer toch!

Zorgvuldig uitgekozen cadeau’s

De laatste dagen hebben we doorgebracht op het strand en in de zee. Op de weg van het hotel naar het strand zitten een aantal souvenirshopjes en wij hebben dan ook ordinair een middagje prularia ingeslagen. Heerlijke Ouzo voor de moeder van Joris. En ook een paar schattige blauwe slofjes van wol gingen mee voor haar verjaardag. Ik scoorde er een honing met walnoten, ansichtkaart (die spaar ik!)  en shotglaasje met mini ouzo. Ook een leuke pull voor mijn broertje MOEST mee.Wat is dat toch, na elke vakantie roep ik dat ik die zooi niet meer koop. En toch gaat er een koffer vol troep mee naar huis. Ach, als je het cadeau geeft telt het niet toch!

Bodrum in een dag

De laatste dag waren we op weg naar het zelfde restaurant dat ons eerder zo enorm bevallen was,  toen we erachter kwamen dat je met de boot binnen een uur naar Turkije kon. Vanuit de Kos kan je de Turkse kust al zien liggen. Hemelsbreed is de afstand slechts 18,5 kilometer tussen de havens van Kos Stad en Bodrum. Menig toerist maakt dan ook een dagtocht naar Bodrum om kennis te maken met deze stad die wel het ‘St. Tropez van Turkije’ genoemd wordt. Tot onze teleurstelling kwamen we hier te laat achter en zijn we dit helaas misgelopen. Als wij ooit terug zijn op Kefalos willen we een dagje Bodrum zeker mee pakken.