Hoogtepunten van het prachtige Patagonië

Alles over het Chileense deel

Afgelopen winter zijn we naar Patagonië afgereisd. Onze zoektocht naar plekken waar natuurschoon, stilte en fysieke uitdagingen voorhanden zijn hebben ons naar deze plek gebracht. We werden niet teleurgesteld! In deze blog neem ik jullie mee naar het Chileense gedeelte.

Tip: boek je vluchten naar Chili eenvoudig en voordelig via Skyscanner!

Chili, de Carretera Austral (Chaiten-Parque Patagonia)

Na onze landing in Puerto Montt en het ophalen van onze huurwagen zijn we naar onze hostel gereden. Hostal Posada ligt net tegenover de ferryterminal waar we morgenavond de ferry nemen naar Chaiten, ons startpunt op de Carretera Austral. De officiële start van deze prachtige route is Puerto Montt, maar omdat wij zo vroeg in het toeristisch seizoen zijn, is het deel van Puerto Montt tot Chaiten nog gesloten.

Wij maken gebruik van onze wachttijd in Puerto Montt om de nodige boodschappen te doen en Argentijnse Peso te regele, aangezien dit niet mogelijk was in België. Gelukkig heb je hier een grote shopping mall (Mall Paseo Costanera) waar je alles kan vinden, van voeding tot gasvullingen voor het campinggasvuurtje.

Parque Pumalin

Diezelfde avond schepen we in en brengen we de nacht door in een slaapzetel op de ferry. Eenmaal aangekomen in Chaiten, rijden we een stukje terug richting Puerto Montt om Parque Pumalin aan te doen. Langs de kant van de weg staan enorme “rabarber” bladeren en het landschap is adembenemend. Een korte wandeling naar de Sendero Cascadas Escondidas is onze eerste kennismaking met de geweldige natuur. De watervallen stellen niet teleur en de wandeling is makkelijk.

In de tijd dat we het park bezochten is er op de baan een wagen van de weg gegaan en op zijn dak beland, dit zal niet het enige wrak zijn dat we onderweg tegenkomen. De Carretera Austral is een voornamelijk onverharde weg met veel grind. Als je je snelheid aanpast is de rit goed te doen, maar volgens ons loert het gevaar vooral in de prachtige omgeving, je bent rap afgeleid en wil niets missen.

Parque Nacional Queulat

Betalend maar zijn geld meer dan waard. Het zicht op het eind van de wandeling die je via een brug en een pittige klim bereikt is adembenemend. Vergeet niet om vanaf de parking de korte wandeling te maken naar het “mirador panoramico”, hier heb je zicht op de totale omgeving en dit is een prima foto plek.

mirador panoramico

Mirador Panoramico

Parque Cerro Castillo

Onze eerste fysieke uitdaging, de Laguna Cerro Castillo hike, 18 km en een hoogteverschil van 1100m. De hoge startprijs heeft ons niet weerhouden. Je start met een pittig deel door privéland waar je tussen de koeien loopt (Sound of Music). Een iets milder stuk bereid je voor op wat komen gaat, wij hadden nog plekken met sneeuw, maar het pad was al duidelijk zichtbaar. Het zicht op de vallei onderweg is spectaculair en de picknick aan de Laguna is een prachtige beloning na het harde werk.

De beloning

Rio Tranquilo – Marble Caves & Glacier Exploradores

Een hostel in Rio Tranquilo was onze uitvalsbasis om van daaruit zowel de Marble Caves als de Exploradores gletsjer te bezoeken. Beide zijn enkel mogelijk onder begeleiding. De Caves hebben een heldere blauwe kleur en als je vroeg genoeg vertrekt, heb je enkele minuten om te genieten in alle stilte. Wij kozen ervoor om de grotten te bezoeken met de kayak en hebben genoten.

De volgende dag hebben we de gletsjer Exploradores bezocht. Ik heb thuis de verschillende opties voor het bezoeken van een gletsjer in Patagonië met elkaar vergeleken en deze werd naar voor geschoven als waar voor je geld en niet te druk. Beide beweringen kloppen. We hadden een prachtige dag, hoewel we gestart zijn met regen en dikke mist. Onze groep bestond uit 7, gids meegeteld. Je kreeg genoeg tijd om foto’s te nemen en te genieten van de omgeving.

marble caves

Marble Caves

Parque Patagonia

Onze laatste stop op de Carretera Austral was Parque Patagonia. Onderweg van Rio Tranquilo hebben we een tussenstop gemaakt om de “Confluenza”, te bezichtigen. Hier vloeit de Rio Baker samen met de Rio Nef wat een mooi contrast geeft tussen blauw en grijs water. Echt de moeite waard. In Parque Patagonia hebben we de tent opgezet op de West Wind campground. Deze is prachtig gelegen en je kan van hieruit enkele leuke wandelingen maken. Dit is een zeer uitgestrekt park met wijdse landschappen waar je bijna struikelt over de guanacos.

Gezelschap op de Laguna Atlas Trail

Parque Patagonia - Chile Chico

We twijfelden over welke grensovergang we zouden nemen om van Chili naar Argentinië te gaan en hebben uiteindelijk voor Chile Chico gekozen, omwille van verschillende redenen. We waren met een huurwagen, wat veel papierwerk met zich meebrengt en dit was de overgang die we het betrouwbaarste bevonden werd op verschillende sites.

We hebben genoten van de rit van Parque Patagonia naar Chile Chico. Je moet een klein stukje terug, maar de zichten langs de weg zijn totaal anders en niet minder betoverend. Je verlaat de Carretera in Puerto Guadal en rijdt zo richting Chile Chico. Je volgt het Lago Carrera General tot Chile Chico en de enorme watermassa verrast met haar verschillende tinten blauw.

De Mirador Laguna Verde is een extra bonus op dit reeds verbluffende landschap. Hou je wel vast aan de takken van de bomen, want net zoals op veel plekken in Patagonia leer je hier wat men bedoeld met de wind die constant aanwezig is.

laguna verde

Laguna Verde

Grensovergang Chile Chico

Het oversteken van de grens verliep soepel, indien dat je alle nodige papieren hebt, die krijg je mee als je je huurauto gaat ophalen. Het verhuurbedrijf moet op voorhand op de hoogte gesteld worden, want het papierwerk neemt enige tijd. Zij moeten toelating vragen aan de Argentijnse autoriteiten. J

e moet ook het aantal dagen doorgeven dat je in Argentinië zal spenderen en hoeveel maal je de grens wilt oversteken. Ga er dus niet vanuit dat je ter plekke een wagen kan huren en toestemming krijgt om de grens over te gaan. Wij zijn toeristen tegengekomen die hier geen rekening mee hadden gehouden en zo dus niet tot in Torres Del Paine zijn gekomen.

Als je een wagen hebt, moet je door Argentinië om in Torres uit te komen. Het is natuurlijk wel mooi meegenomen dat je zo ook de schatten van Argentijns Patagonië kunt ontdekken. Daarover later meer.

Torres Del Paine

Na de grensoversteek in Río Don Guillermo (Cerro Castillo) kregen we na een klein half uur rijden onze eerste indruk van Torres Del Paine en na een klein uurtje bereiken we Amarga waar we ons moeten registreren en betalen. Het uurtje werd bij ons een dikke 2 uur omwille van de vele stops, het is ook zo ongelooflijk mooi.

Alle kampeerplaatsen zijn reeds vele maanden op voorhand gereserveerd. Wij wilden de O- trek doen. Ik zat de avond dat de boekingsperiode openging met 2 computers klaar om er zeker van te zijn dat we deze trekking konden maken. Het is een heel karwei en wij moesten onze data aanpassen om de trek op onze manier te doen, maar het is gelukt. Toen we later hoorden hoeveel sommige mensen betaalden om dit via een organisatie te doen ben ik blij dat ik door dit stress moment gegaan ben.

Wij hebben 9 dagen over de tocht gedaan en hebben afgezien, maar wat je ziet maakt het het allemaal waard. De meeste mensen doen de W trek, dit is een deeltje van de O. Wij hebben gemerkt dat dit deel VEEL drukker is en wij zijn blij dat we gekozen hebben voor de O. Om dit fysiek haalbaar te maken, hebben we de tent en slaapmatten gereserveerd zodat we “enkel” eten, kledij en de slaapzakken moesten meenemen.

Bereid je voor op regen, dat maakt de trip een heel stuk aangenamer. Je kon ook maaltijden boeken bij de meeste slaapplaatsen, deze waren duur en vielen meestal tegen. Je kon ter plekke ook eten bestellen, zoals pizza, hamburgers…die waren iets meer hun geld waard. Om de kosten niet de pan te laten uitrijzen, hebben wij gekozen voor een gereserveerde maaltijd om de andere dag. De andere dagen hadden we trekking voedsel.

Ondanks het weer hebben wij verschillende “windows” gehad, dit zijn de momenten waarop alles even uitklaart, waardoor we de schoonheid van dit alles ten volle konden opnemen. Kleed je in lagen, want op de John Garner Pass en aan de voet van Torres Del Paine kan het bitterkoud zijn. Al met al was dit een onvergetelijk ervaring!