Vietnam en Cambodja

Rondreis met een groep

Afgelopen oktober ben ik voor het eerst met een groepsreis meegegaan naar Vietnam en Cambodja. Deze bestemmingen stonden al een lange tijd om mijn bucketlist, voornamelijk vanwege Ankor Wat in Cambodja. Ik had al lang het plan om deze prachtige reis na mijn afstuderen te gaan maken. Eerst wilde ik graag backpacken met vrienden, maar deze konden helaas niet. Omdat ik toch de reis graag dit jaar wilde maken besloot ik daarom de groepsreis te boeken. Het was een single reis, waardoor ik reisde met anderen die ook niet alleen wilde reizen. Erg spannend om dit voor het eerst te boeken en ook erg benieuwd was ik naar Vietnam en Cambodja. Wil jij weten hoe deze rondreis is geweest? Blijf dan lezen in deze blog!

De lange vlucht naar Vietnam

Iets waar ik weinig problemen mee heb gehad is de lange vlucht naar Vietnam. Toegegeven, ik heb niet kunnen slapen tijdens de lange vlucht, maar ik vermaak me wel met het kijken van vier films. We vlogen met Singapore Airlines eerst naar Singapore. Deze vlucht duurde twaalf uur, waarna we op Singapore een overstap van ongeveer vier uur hadden. Daarna vlogen we met dezelfde luchtvaartmaatschappij door naar Hanoi in Vietnam. De vliegreis duurde, exclusief de tussenstop, ongeveer 15 uur. Ik had nooit eerder gevlogen met deze maatschappij, maar vond het personeel heel erg vriendelijk. Singapore Airlines staat bekend om de lekkerdere maaltijden en de goede service. Nu vind ik de maaltijden in vliegtuigen er altijd bedenkelijk uitzien, maar aan de service was niets op te merken. Wanneer je honger had kon je op de service knop drukken en verschillende snacks zoals chocolade, muffins en chips bestellen, samen met een drankje. Echte luxe dus op honderden meters hoogte. Zorg er wel voor dat je tijdens de lange vluchten af en toe de benen strekt om spierpijn of dikke enkels te voorkomen!

Van het Noorden naar het Zuiden van Vietnam

De reis begon in het Noorden van Vietnam, in de hoofdstad Hanoi. Bij de luchthaven werden wij opgehaald door onze gids Thao, die zelf ook uit Hanoi kwam. We werden in de stad begroet door het getoeter van alle scooters in het drukke verkeer. Je raakt hier zeker wel aan gewend, maar in het begin vraag je je af of iedereen zo slecht rijdt dat er alleen maar op de toeter wordt gedrukt. Thao vertelde ons dat er vooral wordt getoeterd om aan te geven dat er ingehaald wordt om juist te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. We maakten een rit door de stad waar we de verschillende wijken van de stad zagen. Elke wijk heeft een specialiteit, in de ene wijk wordt er metaal bewerkt, in de andere hout, noem zo maar op. Het centrum van Hanoi bestaat uit een groot park die gebruikt wordt door de mannen van Vietnam als ontmoetingsplaats, waar er spellen worden gespeeld en waar er wordt gegeten. In de kleine straten net buiten het centrum zijn ook veel winkels en eettenten te vinden. Binnen het centrum ligt een groot meer wat in de avond verlicht word maar allerlei gekleurde lichten. Straatartiesten rond dit meer zorgen voor vermaak. Natuurlijk mogen de backpackers barren niet aan de ervaring in Hanoi ontbreken. Zo ben je in deze stad wel een aantal dagen zoet.

Vietnamese vrouw

Fietsen en varen in Ninh Binh

Op de tweede dag in Vietnam zijn wij met de groep naar Ninh Binh gegaan. Allereerst gingen we een tempel bezoeken en hierna mochten wij fietsen uitzoeken voor een fietstocht door Ninh Binh. Wie de omgeving niet kent: Ninh Binh is eigenlijk een kopie van Ho Long Bay, maar ligt alleen niet in het water. Uit de vlakke gronden schieten hoge rotsen omhoog die zijn bekleed met groene planten. Een fietstocht is de perfecte wijze om dit landschap in een sneller tempo  te ontdekken. We fietsten langs bamboebruggen, water en natuurlijk langs de rotsen. Een prachtig begin van de reis in Vietnam. Toch moesten we nog wennen aan het warme klimaat en dus waren we allemaal erg blij met de lunchpauze zodat we een koud drankje naar binnen konden gieten onder de ventilators. Vervolgens maakten we een boottocht in een kleine boot door de wateren van Ninh Binh, ook weer langs de schitterende rotsen. De boten werden geroeid door vrouwen uit de omgeving, die hadden uitgevonden dat roeien met de voeten veel minder inspanning vergde dan met de armen. Tijdens de boottocht gingen we ook door grotten heen, waardoor we helemaal plat in de boot moesten liggen om er doorheen te passen. Schrik niet als de vrouwen je spullen proberen te verkopen. Wij hebben met moeite nee kunnen zeggen tegen de zelfgemaakte voorwerpen. Een fooi geven is wel vanzelfsprekend bij zo’n boottocht. De foto’s van Ninh Binh spreken ook voor zich. Zeker doen dus!

Varen in Ninh Binh Vietnam

Een uitstap naar Ha Long Bay Vietnam

Dé highlight in Vietnam is onder andere Ha Long Bay. Een uitstap naar deze baai mag niet in een reis naar Vietnam missen. Ook voor mij waren de groene bergen en heuvels die in het water liggen een hoogtepunt van Vietnam. Wij zijn vanuit Hanoi met de bus naar Ha Long Bay gereden, waar we op de boot zijn gestapt. Met deze boot voeren we door het sprookjesachtige landschap. Gelukkig konden wij extra lang van de tocht door Ha Long Bay genieten, omdat wij ook een nacht op de boot verbleven. Ook dit is zeker aan te raden, omdat je dan de mooie zonsondergang en -opgang kunt bekijken. We legden aan in een kleine baai, waar we heerlijk zijn gaan kajakken. We peddelden langs de rotsen in het zonnetje naar een strandje. Hier legden we de kajaks neer, waarna we door een grot liepen en aan de andere kant uitkwamen bij een verstopte baai met een strand. Het leek net een uitzicht van Expeditie Robinson. In de verborgen baai zijn we kort gaan zwemmen, waarna we weer verder gingen met de kajak. Zelf vond ik het veel te lekker in het zonnetje en daarom besloten we met een kleine groep heerlijk te dobberen op het water en te genieten van het uitzicht. Nog even sportief peddelen naar de boot, om daar weer verder te genieten. We gingen naar een strandje waar je de berg op kon klimmen om een mooi uitzicht te bekijken over Ha Long Bay met de zonsondergang. Helaas waren wij iets te laat aangekomen waardoor we niet meer omhoog mochten lopen. Sommigen uit onze groep hebben het net wel gehaald en de foto’s zien er ook weer schitterend uit. We verbleven in de avond dus middenin Ha Long Bay op de boot, waar we de vakantie hebben gevierd met een avond vol muziek, dansen, drankjes en ja, de bubbelbad. In de ochtend konden we ervoor kiezen om om 6 uur in de ochtend op te staan om Tai Chi te beoefenen bij zonsopgang, maar de meesten kozen heel verstandig voor hun bed (inclusief mijzelf). Nog nagenietend van de vorige dag nog even in de zon liggen met uitzicht op Ha Long Bay, waarna deze geweldige uitstap weer was afgelopen.

Ha Long Bay Vietnam

Met de nachttrein naar Hué Vietnam

Vanuit Ha Long Bay reden we terug naar Hanoi. Hier stapten wij in de avond op de nachttrein naar Hué. Van tevoren had ik allemaal horror verhalen gehoord over de nachttreinen in Azië. Ik had dus lage verwachtingen, maar ik vond de cabines in de nachttrein er erg netjes uitzien. De trein vertrok in de avond. We hebben ons in de avond kunnen vermaken met kaartspellen. Opeens werd er vanuit de andere cabine hard gegild, omdat iemand het matras had opgetild. Het bleek dus dat we in de nachttrein in het gezelschap waren van kleine kakkerlakken. Ook iets wat voorkwam in de horror verhalen over de nachttreinen, maar de kakkerlakken waren zo klein dat het net torren waren. Het is wel aan te raden om een lakenzak mee te nemen waar je in kunt liggen als je gaat slapen. Nog een tip: neem goede oordoppen mee! De trein rijdt natuurlijk de hele nacht door, maar met goede oordoppen hoor je dit niet. Onze cabine had als een van de weinige best goed geslapen. Zo kwamen we vrij uitgerust in de ochtend aan in Hué.

Scooteren door Hué Vietnam

Na aankomst hadden we de ochtend om iets voor onszelf te doen en in de middag zouden we met de scooter een tocht door het landschap van Hué maken. We hadden een Franse bakkerij opgezocht, waar de opbrengst werd geïnvesteerd om lokale mensen op te leiden tot bakker. Bij het hotel heb ik nog even kunnen zwemmen voordat ik voor het eerst op een scooter ging rijden. Onze gids had gezegd dat iedereen die nog nooit op een scooter had gereden bij een gids achterop de scooter moest. Wonderbaarlijk genoeg kon iedereen dus ineens scooter rijden. In het begin nog een klein beetje onwennig, maar al snel voel je je een echte Vietnamees die door de straten sjeest. Met de scooter reden we door de kleine dorpjes buiten Hué, door rijstvelden, over zandweggetjes en door de bossen. Onze gids vertelde onderweg over de gebruiken en tradities in Vietnam. We stopten in een bos waar we de zonsondergang konden zien boven de parfumrivier. Hierna hadden we nog een paar minuten op de scooter, dus gold: hoe harder hoe beter. Op dit moment haalden wij zelfs alle Vietnamezen in en drukten wij net zo goed op de toeter. Zo kwamen wij gelukkig allemaal weer heelhuids terug bij het hotel.

Zonsondergang Parfumrivier Hue Vietnam

Nieuwsgierig geworden naar de rest van mijn avontuur in Hoi An, Ho Chi Minh en Cambodja? In mijn volgende blog over Cambodja en Vietnam vertel ik hoe de reis verder verliep. Tot de volgende keer weer dus bij de volgende blog!