Extra bezuinigingen bij luchtvaartmaatschappijen? JA zegt de consument! | Weflycheap

Extra bezuinigingen bij luchtvaartmaatschappijen? JA zegt de consument!

Hoe ver gaat Nederland om goedkoper te vliegen?

Stel dat jij een nog goedkoper vliegticket kunt scoren als vliegtuigmaatschappijen daar bepaalde maatregelen voor zouden nemen... Denk bijvoorbeeld aan meer zichtbare reclame in het vliegtuig, ieder uur een sales pitch van 5 minuten door de intercom of minder schoongemaakte vliegtuigen. Hoe ver ben jij dan bereid te gaan? Wij vroegen het aan Nederland.


Extra bezuinigingen bij luchtvaartmaatschappijen? JA zegt de consument!

Uit onderzoek van online reisorganisatie Weflycheap.nl blijkt dat consumenten nieuwe besparingsmogelijkheden bij luchtvaartmaatschappijen zien zitten zolang de ticketprijs daalt. Ruim 43% van de respondenten geeft aan het geen probleem te vinden om meer zichtbare reclame tegen te komen in het vliegtuig: een kans die alleen low budget maatschappijen momenteel aangrijpen. 

"In deze tijd van vele kostenbesparingen bij luchtvaartmaatschappijen verwacht je dat consumenten het wel een keer zat zijn dat er keer op keer in het product wordt gesneden. Maar uit het onderzoek blijkt dat ruim 2/3e van de consumenten juist extra bezuinigingen wenst, zolang dat een gunstige invloed heeft op de ticketprijs", aldus Eelko van Drongelen van Weflycheap.nl. Meer zichtbare reclame in het vliegtuig is niet direct een bezuiniging, maar wel een kans voor de gevestigde airlines om extra inkomsten te genereren om zo de ticketprijs te laten dalen. 

Bovendien vindt één derde van de consumenten het gratis eten & drinken in het vliegtuig niet meer van deze tijd. Ze betalen er liever zelf voor, ook bij vluchten met een verre bestemming. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat een groot deel van de consumenten best standaard wil bijbetalen voor ruimbagage. "Je ziet dat consumenten gewend raken aan de trend om bij te betalen voor extra services tijdens de vlucht. Ze betalen liever een lagere basisprijs en kiezen vervolgens zelf wat ze willen", aldus Van Drongelen. 

Ruim 14% van de respondenten vindt dat piloten te veel in de watten worden gelegd en is voorstander van lagere lonen. Als dat extra stakingen tot gevolg heeft, wordt dit geaccepteerd zolang de prijs van de tickets maar daalt. 

Impopulaire maatregelen zijn het minder schoonmaken van het vliegtuig, betalen voor het toilet tijdens de vlucht en elk uur een sales pitch van 5 minuten tijdens de vlucht. "En als we eerlijk zijn zien we daar zelf ook niks in," aldus een glimlachende Van Drongelen.


Resultaten

luchtvaartmaatschappijen

https://youtu.be/Hp6lkddBOzoWil jij ook je mening achterlaten? Dat kan hieronder in de comments!

Mis nooit meer een topdeal!