Een bezoek aan de Chinese hoofdstad Beijing

Een unieke kans

In september kreeg ik een unieke kans; een reis naar de hoofdstad van China, Beijing! Ik ben afgestudeerd in Fashion Design en met mijn eindcollectie was ik als finalist geselecteerd voor de International Youth Design Competition in Beijing. Alles werd betaald door de organisatie en ik werd ingevlogen. Wat een kans, een gratis reis naar China! Ik had wat extra dagen bijgeboekt (dit was op eigen kosten), omdat alle dagen voor het programma van de wedstrijd al waren volgepland.  In deze blog neem ik je mee met mijn reis naar de hoofdstad van China!

Ik vloog met KLM rechtstreeks van Amsterdam naar Beijing. Het hotel was al geboekt door de organisatie. Ik heb mijn visum zelf moeten regelen. Dit kost aardig wat tijd en soms moet je naar de ambassade in Den Haag voor bijvoorbeeld vingerafdrukken. Regel je visum dus op tijd! Je vliegt van Amsterdam naar Beijing in ongeveer tien uur. Ik kwam in de ochtend aan en ik besloot meteen de stad in te gaan om de jetlag tegen te gaan. Ik heb een taxi gepakt vanaf het vliegveld naar het hotel. Mocht je China bezoeken, is het handig om altijd het adres waar je heen moet in het Chinees bij je te hebben voor de taxichauffeur!

Ik verbleef in het Beijing Hepingli hotel, waar niet één personeelslid Engels sprak.  Gelukkig is inchecken redelijk universeel, dus dit verliep soepel. Ik probeerde gelijk een taxi te boeken voor de volgende dag, maar hierdoor stuitte ik op het volgende probleem: een taxi boeken kan alleen voor jezelf op een Chinese app, waar je het Chinese adres van je bestemming moet intypen. De paniek kwam op dat moment wel een beetje opborrelen, maar ik had vandaag nog een hele vrije dag voor de boeg en die wilde ik graag goed besteden!

Later kwam ik erachter dat er heel veel taxi’s in de stad rijden, die je eenvoudig vanaf de stoep aanhoudt, net zoals in andere steden. Zorg er wel voor dat je je bestemmingsadres in het Chinees bij je hebt.

De Verboden Stad

Beijing heeft een handig metronetwerk, wat precies hetzelfde werkt als de metro in Parijs of New York. Ik had van tevoren een kaart van Beijing gekocht, wat zeker van pas kwam. Hier zat ook een metro kaart bij. Hierdoor kon ik mij makkelijk verplaatsten in deze grote stad! De metro zat vlakbij het hotel. Metrokaartjes kopen is ook universeel, en anders zijn er behulpzame personeelsleden. Ook is alle bewegwijzering in het Engels. Op de eerste dag ben ik met de metro afgereisd naar de Verboden Stad. Met de metro plus een kaart is dit heel makkelijk bereikbaar.

Ik kwam aan bij de ingang op het Plein van de Hemelse Vrede. Het is het grootste plein ter wereld. De Tian’an Men (Poort van de Hemelse Vrede) aan de noordzijde van het plein is de ingang van de Verboden Stad. Aan de zuidkant van het plein staat het grote Mausoleum van Mao. Hier ligt het gebalsemde lichaam van Mao Zedong. Bij de ingang van de Verboden Stad loop je onder het portret door van Mao Zedong.

China, Beijng, Verboden Stad Ingang

Ingang van de Verboden Stad, Beijing

De afstand vanaf de ingang naar de uitgang aan de andere kant is een aantal kilometer lang en onderweg is er ontzettend veel moois te bekijken. Verdeeld over een oppervlakte van 720.000 m2 kun je minstens een hele dag uittrekken voor je bezoek.

De Verboden Stad kent een hele lange geschiedenis en er is ontzettend veel te zien. Het paleis bestaat uit een Buitenhof, waar de keizerlijke audiënties en ceremonies plaatsvonden, en een Binnenhof, waar de keizerlijke familie woonde.

Na binnenkomst ben ik alleen maar rechtdoor gelopen. Ik liep door de Drie Grote Hallen door naar de binnenplaats. Ik heb helaas niet de tijd gehad of genomen om de keizerlijke schatten in het Buitenhof in het paleismuseum te bezichtigen. Het is ontzettend groot en er is zoveel te zien. Je kunt volledige parken vinden in de binnenhof. Door elke hal die je door loopt, loop je langs imposante deuren met reusachtige gouden knoppen. Na een grote hal, kom je op het volgende reusachtige plein. Ik heb mijn ogen uit gekeken. Alleen al door rechtdoor te lopen, kom je al zoveel mooie architectuur en bezienswaardigheden tegen! In het noorden sluit de Keizerlijke Tuin het complex af.

China, Beijing, Plein Verboden Stad

Plein van de Verboden Stad, Beijing

Achteraf zou ik niet aanraden om op de eerste dag met een jetlag de Verboden Stad te bezoeken. Dit zou ik toch voor een dag bewaren waar je meer aandacht kan geven aan zoveel pracht en geschiedenis.

Hutong

De volgende dag stopte ik een taxi langs de weg, om naar het Beijing Institute te komen met mijn collectie, die ik in een grote koffer had gepropt. Ik had mijn collectie afgegeven en gelukkig spraken hier al veel meer mensen Engels. Ik kreeg een Engelssprekende begeleider voor de wedstrijd, met wie ik ook veel vrije tijd heb besteed! We besloten s ‘middags samen naar een Hutong te gaan.

Hutongs zijn authentieke wijkjes omringd door muren. Hier leeft de lokale bevolking. Beijing is bekend om de prachtige, authentieke hutongs, die een cultureel hoogtepunt van de stad vormen. Je hebt vele hutongs in de stad en ik had samen met mijn begeleider er eentje bezocht. Ik weet helaas niet welke dit was, maar ik weet wel dat het ontzettend leuk was! De winkels zijn eenvoudiger en het gebied straalt nog veel van de charme van het oude Beijing uit. Hier ontsnap je even aan de drukte en hectiek van de stad.

In een hutong vind je veel bijzondere winkeltjes en ambachten. Hier heb ik mijn leukste en meest bijzondere souvenirs gekocht! De sfeer in een hutong is authentiek en de meeste zijn al honderden jaren oud. Ook kwam ik hier voor het eerst in een Chinees kattencafé, een interessante ervaring!

Wangfujing

De volgende dag stond voor een groot deel gereserveerd voor de wedstrijd, maar aan het eind van de middag was ik vrij. Samen met andere finalisten bezochten we Wangfujing, de beroemdste winkelstraat van Beijing.

In deze straat vind je enorme winkelcentra, zoals de Malls at Oriental Plaza of AMP Mall. Het meest interessante vonden wij echter de altijd drukke en ietwat chaotische Wangfujing Snack Street. Deze straat is een afbuiging van de Wangfujing. Hier zijn ze nog te vinden, gefrituurde insecten, levende schorpioenen en zeesterren op een stokje. Hier heb ik de lekkerste verse loempia ooit gehad!

China, Beijing, Wangfujing Snack Street

Wangfujing Snack Street, Beijing

De volgende dagen van de reis stonden volledig in het teken van de wedstrijd. Toen we terugkeerde van de wedstrijd, presenteerde zich nog een kans die ik niet kon afwijzen. Mijn collectie werd gepresenteerd op Beijing Design Week! Beijing Design Week werd gepresenteerd in het 798 Art District.

789 Art District

Het oude terrein van Fabriek 798 vormt de achtergrond voor een galerieënwijk. Het grote complex werd in 1954 gebouwd als fabriek voor elektrische apparaten. Nadat de apparaten uit Japan of Duitsland in trek werden, raakte de fabriek op huisnummer 798 in verval. Zo vormde het fabrieksterrein tot ongeveer 2004 de unieke achtergrond voor de kunstenaarswijk 798 Art District. Tegenwoordig vind je hier talloze galerieën, die het gebied samen met de vele artistieke cafés en kleine restaurants nog steeds een unieke sfeer geven. Nog steeds vormen de hallen van het oude fabrieksgedeelte een podium voor grote evenementen, modeshows, kunsttentoonstellingen, en zo ook Beijing Design Week waar mijn collectie werd gepresenteerd!

Bijzonder aan deze plek is de architectuur. De industriële bouwstijl van de oude fabriekshallen is geïnspireerd op de eenvoudige stijlelementen van Bauhaus. Het is fascinerend en inspirerend om hierdoorheen te wandelen. Ik zou zeker deze plek bezoeken als je een dag extra hebt in deze stad.

Na deze drukke dagen had ik nog een volledige dag voor mijzelf. Ik keek al de hele reis uit naar deze dag, want ik zou de Chinese Muur bezoeken!

De Chinese Muur

De laatste vrije dag had ik gereserveerd voor een bezoek aan de Chinese Muur. Vanuit Beijing kun je hier redelijk gemakkelijk komen, als je maar weet hoe! Ik ging samen met mijn nieuwe Chinese vriendin. Mijn vriendin spreekt Chinees, en dit kwam natuurlijk van pas! Je kunt met metro 2, 4 of 13 naar station Xizhimen rijden. Vanaf hier kun je naar het treinstation lopen. Een ticket is heel goedkoop. Voor omgerekend twee euro reis je met de trein in een uur van Beijing naar de Chinese Muur. Vanuit hier volg je de mensenmassa naar de ingang van de muur. Tijdens je treinreis zie je soms al stukken van de muur! Uiteraard moet je een toegangsticket kopen om de muur op te mogen.

China, Beijing, Chinese Muur 1

De Chinese Muur, China

Hier loop je de Badaling, een stuk van twee kilometer over de muur. Badaling is het meest bezochte en bekendste deel van de Chinese Muur. Het kan hier erg druk zijn en toeristisch, maar het bezoeken van de muur blijft een fantastische ervaring. Ik kan echt zeggen dat dit het meest indrukwekkende was van de hele reis! Het was zo bijzonder om op de muur te lopen!

Hoewel de muur bij Badaling het meest toegankelijk is, betekent dit niet dat het een eenvoudige wandeltocht is. De muur is in dit bergachtige gebied steil. Sommige stukken zijn zelfs ontzettend steil, dus hou hier rekening mee! De wandeling duurt ongeveer twee uur. Je loopt buiten de muur weer terug naar het beginpunt. Bij het beginpunt kun je veel souvenirwinkels vinden en ook een document laten opstellen dat je op de Badaling hebt gelopen; een leuk souvenirtje voor thuis! Als je met de trein gaat, let dan wel op de tijd. Vanaf de muur is het een half uur lopen naar het treinstation en de treinen rijden niet heel vaak.

China, Beijing, Chinese Muur 2

De Chinese Muur, China

Dit was mijn laatste dag in Beijing, de volgende ochtend vertrok ik naar het vliegveld! Hopelijk tot snel weer bij een nieuwe blog op Travelstamps! Enthousiast geworden? Lees hier mijn andere blogs.