Een onvergetelijk kampeeravontuur

Door Nieuw-Zeeland, het Noordereiland

Anderhalf jaar geleden besloten we het: januari 2020 gaan we naar Nieuw-Zeeland! Nu zit ik hier achter mijn laptop en besef ik me heel goed dat dit ook nog eens een goede timing bleek te zijn, gezien de situatie waar we nu met z’n allen in zitten. Anderhalf jaar voorpret hadden we, dus veel vooraf gelezen, op Facebook Nieuw-Zeeland pagina’s gevolgd en de route werd globaal gestippeld. De verwachtingen waren best hoog… maar… absoluut overtroffen! Er wordt me weleens gevraagd naar m’n favoriete vakantie, waarop ik eigenlijk altijd antwoord dat elke reis zo anders is. Tot Nieuw- Zeeland, dit was zo bijzonder, anders, dat deze vakantie nu met stip op nummer 1 staat.

Anders… waarom Nieuw-Zeeland anders is, weet je natuurlijk pas echt als je er zelf bent geweest. De vrijheid door het reizen met een campervan vond ik een heerlijk gevoel, hier verlieten we de winter en daar was het zomer, maar bovenal de adembenemende natuur en de mogelijkheid om overal prachtige hikes te maken, draagt bij dat dit ons favoriete vakantieland is geworden. Echt vrijheid blijheid. Ik kan er pagina’s over vol schrijven, ik kies er nu voor om je te vertellen over onze highlights.

Nieuw-Zeeland, groen uitzicht

Het groene Nieuw-Zeeland

Startpunt Noordereiland

Na een lange reis, die ons toch alles mee is gevallen, startten we ons Nieuw-Zeeland avontuur eind december in Auckland op het Noordereiland. Er is me gezegd dat je beter van Noord naar Zuid kunt reizen, omdat landschappen alleen maar mooier worden. Dit bleek achteraf ook helemaal waar te zijn. Toch vonden wij het Noordereiland, met haar eigen unieke landschappen, ook absoluut de moeite waard. Auckland heeft een paar leuke wijken en een gezellig havengebied. Is het echt een mooie stad? Tsja, ik heb mooiere gezien, maar vond het een leuk startpunt om even te acclimatiseren. Trek een middagje uit voor Devonport aan de andere kant van het water. Hier kom je voor een goede lunch en ontvlucht je even de drukte van de stad. Wijk Ponsonby was mijn favoriet als het om gezellig borrelen en eten gaat.

Een erge jetlag hadden we niet, dat kwam mooi uit, want we wilden zo graag ook de Bay of Islands mee pakken op deze trip. Vanuit Auckland rij je in ongeveer 3,5 uur naar het tropische noorden. De bewoners van Auckland komen ook graag naar Bay of Islands i.v.m. het fijne klimaat en mooie stranden. Lekker druk was het dus wel zo rond oud en nieuw. De keuze is reuze als het gaat om excursies naar de mooie eilanden voor de kust. Wij gingen naar Urupukapuka Island, dat zou je toch al kiezen voor de naam? Dit eiland bleek een topkeuze te zijn… we konden er een prachtige wandeling maken in de natuur tussen de schapen, met uitzicht op de kliffen. De dag sluit je af bij het strandtentje met relaxte live muziek. Prima start van de vakantie, dit was echt even zo’n plekje waar je de kriebels krijgt bij de gedachte aan alles wat nog komen gaat. Via de Westkust reden we terug naar Auckland voor oud en nieuw, want een stop bij Waipoua Forest voor een fijne wandeling in het bos langs enorme Kauri bomen is absoluut de moeite waard.

Waipoua Forest, Nieuw Zeeland

Tip! Zorg ervoor dat je koffiemokken hebt (wij kregen ze bij de campervan verhuurder), want de omgeving in je opnemen is nog meer genieten met een koffie to go! Echt de Nieuw-Zeeland way.

Thermale gebieden

Oud en nieuw was gezellig, niet spectaculair, maar ach daar kwamen we ook niet voor. Zo konden we de volgende dag vroeg op pad, naar Rotorua, via Hobbiton. Ja, toeristisch Hobbiton konden we echt niet overslaan en het is er echt leuk! Ik ben geen groot Lord of the Rings fan, maar alleen al de weg naar deze movieset toe is zo ontzettend prachtig. Nergens anders zie je zulke mooie groene glooiende heuvels, met natuurlijk weer die leuke schapen erop.

In Rotorua maak je kennis met de bizarre natuurverschijnselen waar het Noordereiland van Nieuw- Zeeland zo bekend om staat. In het Kuirau Park midden in het stadje borrelt het thermale water en bubbelt de modder, heel surrealistisch en de modder werkt zelfs op je lachspieren. Rondom deze stad is een hoop te zien en te beleven. Wij zijn naar Wai-O-Tapu gegaan, ik denk wel het mooiste park om de natuurverschijnselen goed te zien. Het stomende gekleurde water in dit gebied maakte enorme indruk op mij, echt een unieke ervaring. Een geheimpje wat ons is ingefluisterd en ik nu stiekem doorspeel: Ga het park in als iedereen naar de geiser gaat. Verder zijn er mooie hikes te maken in de omgeving, minder toeristisch en kost niks. Een wandeling door het Redwood Forest met de kraakheldere vennen was wederom een hoogtepunt.

Tip! Blijf overal sowieso wat langer dan 1 nacht, zodat je onderweg van A naar B wat stops kunt maken. Er is zoveel moois te zien onderweg en het is heerlijk om even de auto uit te springen voor een korte hike of uitzichtpunt. Zoals de Huka falls, de enorme stroming van het turquoise water in de rivier doet je versteld staan.

Huka Falls, Nieuw Zeeland

Tocht der tochten, maar dan anders

Verder naar het zuiden reden we langs het grote Lake Taupo richting het bergachtige gebied van Tongariro National Park. Hier keek ik al lange tijd met een tikje spanning naar uit, de Tongariro Crossing, een heftige hike onder begeleiding van bijna 20 kilometer. We stonden op de camping met de vroegste shuttle, dus ’s ochtends om 5 uur stonden we klaar in thermo, lange boek, jas en dikke sjaal. Lang verhaal kort, we gingen niet. Teveel wind en -12 graden op de top gooide roet in het eten en klonk ook niet heel aantrekkelijk. Kort heb ik flink gebaald, maar een dag wachten wilden we liever niet. We kregen de tip om dan voor de Tama Lakes track te gaan. Heerlijke hike van zo’n 18 kilometer door het nationale park met vrijwel continu ‘Mount Doom’ in het vizier. Op het einde van de route (wel nog dezelfde weg terug) moet je aardig klimmen om de meren te zien, maar de beloning is spectaculair. De wind was bij ons al heel heftig, ik kon bijna niet op mijn benen blijven staan, dus zeker blij dat we de crossing niet hebben gedaan. Op deze manier toch fel blauwe bergmeren kunnen zien.

Tama Lakes, Nieuw Zeeland

Gelijk erna door naar Wellington kan zeker, maar wij kozen eerst voor uitrusten na alle lichamelijke inspanningen in Martinborough. Hier kun je van wijnhuis naar wijnhuis fietsen en in de tuinen genieten van een goed wijntje met wat lekkers erbij. Wij hadden helaas wat minder weer, dus hebben wat proeverijtjes binnen gedaan. Ooit komen we terug, als de zon schijnt! Tip! Zodra je de drukte rondom Auckland voorbij bent is campings vastleggen eigenlijk niet meer

nodig. Handige camping apps geven de mogelijkheid om wat in te lezen, maar rij er gewoon lekker op de bonnefooi naar toe (zegt deze controlfreak, zelfs ik kon het loslaten 😜)

Windstil Wellington

Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland (wist je dat?), staat bekend om ‘Windy Wellington’. Bij ons wat het prachtig weer zonder wind, wat een cadeautje was dat! Wij vonden deze stad, met een gezellig havengebied en extreem groen achterland, een verrassing. Bij de toeristeninformatie vroegen we om een leuke wandelroute en die kregen we. Eerst langs de haven, vervolgens met de kabelbaan omhoog en dan lopend naar beneden, door de stad terug naar de haven. Dat laatste uiteraard voor een drankje en echt overal kun je leuk zitten, keuzestress! Wij kozen uiteindelijk voor de zitzakken op een grasveld, met een smakelijk getapt biertje. Ik weet niet hoe het hier is op en druilerige dag, maar in de zomerzon is de vibe in deze stad top. De volgende ochtend stonden we al vroeg op, want de ferry overtocht naar het Zuidereiland stond op de planning. We dachten dat dit een ‘once in a lifetime experience’ zou gaan worden, maar nee hoor. Nieuw- Zeeland gaat ons zeker over een paar jaar terug zien. Het heerlijke gevoel wat dit land ons geeft, willen we zeker nog eens ervaren. De volgende keer vertel ik verder over de hoogtepunten van deze reis, dan komt ook het Zuidereiland aan bod.