Een week op Bali

De ideale dagplanning!

Dag 1

Vertrekken richting Bali

Op Schiphol waren veel vluchten binnen Europa geannuleerd vanwege het stormachtige weer. Gelukkig vlogen de internationale vliegtuigen normaal en we hadden geen vertraging. We vlogen 10 februari vanaf Amsterdam met Emirates naar Bali. Onderweg hadden wij 1 tussenstop in Dubai. De vlucht duurde in totaal 16 uur, maar het was prima te doen! Op 11 februari kwamen wij aan op Bali en het was tegelijkertijd ook mijn vader zijn verjaardag. Onze reisleider Putu stond al klaar op de luchthaven om ons naar het hotel te brengen. Het hotel heet Four Star By Trans Hotel. Het personeel was erg vriendelijk en het hotel is rustig gelegen in Denpasar. Aan de overkant van het hotel was een grote Mall genaamd Plaza Renon. Het hotel had ik van te voren gebeld voor mijn vader zijn verjaardag, omdat ze dan taart konden neerzetten. Echter was het erg warm in de kamers en kwamen wij om 01:00 uur 's nachts aan. Er zaten helaas mieren op de taart, doordat het zo warm was en de airco niet aanstond. Jammer, want hierdoor moest de taart weggegooid worden.

Tip: boek je vlucht naar Bali eenvoudig en voordelig  hier!

Dag 2

Bali Swing – Ubud

We werden wakker rond 09:00 uur en hadden heerlijk geslapen na zo een lange vlucht. Bij het ontbijt hadden ze nasi, eieren, mihoen en nog ander warm eten. Rond 10:00 uur werden we opgehaald door Putu en gingen wij naar het welbekende Bali Swing in Ubud. Er waren verschillende soorten swings de normale, extreme en super extreem. Mijn moeder en ik gingen voor de extreme! De eerste swing was wel eng, maar daarna viel het mee. Een ticket voor Bali Swing kost rond de €15,00 afhankelijk van de keuze die je maakt. Bij de Bali Swing heb je prachtig uitzicht over het rijstveld en kan je een heerlijke verse kokosnoot eten en drinken.

bali swing

Bali Swing

Tirta Empul

Vanaf de Bali Swing gingen wij naar de Tirta Empul (Tempel). Dit is een Hindoeïstische tempel. Het was er erg mooi met veel beelden. Als je naar binnen gaat dan moet je eerst een sarong aan. Dit is echter voor zowel mannen als vrouwen. Er waren veel mensen die gingen baden en ook gingen bidden.

tirta empul

Na het vele lopen door de tempels werd het tijd voor een heerlijke lunch. Onze reisleider Putu bracht ons naar het restaurant Pangkon Bali. Hier hadden wij nasi goreng gegeten en we hadden uitzicht over het grote rijstveld.

Bali Butterfly Park

In de bus viel ik in slaap dus ik wist niet waar we waren, totdat mijn moeder mij wakker maakte. Ze zei we zijn bij de Bali Butterfly Park. De mensen die mij goed kennen weten dat ik niet echt een dierenvriend ben en best bang ben. Helaas had ik geen keuze en moest ik mee. Eenmaal aangekomen probeerde ik alle vlinders te ontwijken en kneep ik in mijn moeders hand. Ik was blij toen ik het bordje exit zag! Voor de mensen die wel van vlinders houden, het is wel de moeite waard. ;-) Na een lange en avontuurlijke dag besloten wij om een broodje te eten bij de mall Plaza Renon.

Dag 3

Monkey Forest – Ubud

Nadat ik bijgekomen was van de vlinders kwam onze lieve reisleider met het idee om naar Monkey Forest in Ubud te gaan! Je had mijn gezicht moeten zien. Toen we aankwamen moesten we alles in onze tassen doen en mochten wij geen zonnebril op anders zouden ze op je springen. Ik zag alle aapjes al kijken, maar ik probeerde rustig door te lopen. Opeens sprong er een aap op mijn vader zijn hoofd! Ja hoor, een paar seconde later kwam er ook 1 op mijn hoofd. Ik schreeuwde dat ze hem eraf moesten halen en probeerde hem weg te duwen. De medewerkster zei dat ik hem niet mocht aanraken, want anders zou die bijten. ;-( Gelukkig ging de aap snel van mijn hoofd af en besloot ik om één foto te maken met een aap (babyaap).

monkey forest ubud

Monkey Forest Ubud

Lake Bratan

Wat was ik blij toen we weggingen en in de bus zaten richting Lake Bratan. Dit is tevens een tempel, maar langs het water bij de bergen. In het park kon je foto's maken bij verschillende bloemen en beelden. Vlakbij de Lake Bratan kon je stoppen om foto's te maken bij verschillende Bali Swings, welke boven het meer hing. Na onze fotoshoot gingen wij eten in de mountains. Er is een bekende en prachtige rijstveld genaamd Jatiluwih. Hier gingen wij naar toe en genoten nogmaals van de prachtige omgeving. De natuur daar is zo mooi en echt de moeite waard.

lake bratan

Aangekomen in Kuta

We gingen naar het hotel Adi Darhma in Kuta en besloten hier 2 nachten te verblijven. Het hotel vond ik toeristisch en drukker dan het hotel in Denpasar. Het personeel was iets minder vriendelijk dan in het andere hotel. Waarschijnlijk omdat het hotel wat bekender is onder de toeristen.

Dag 4

Winkelen in Kuta

Na weer heerlijk uitgeslapen te hebben, besloten wij te lunchen bij het hotel. Ik had een super lekkere watermeloen smoothie en natuurlijk een bord met verrukkelijke nasi. Vlakbij ons hotel waren er verschillende winkelstraatjes met kraampjes. Ze verkochten verschillende dingen zoals tassen, schoenen etc. Nadat we flink geshopt hadden, besloten wij om een full body massage te nemen van een uur voor maar €15,00! Het was echt heerlijk en we vielen bijna in slaap. Met de taxi reden we richting Kuta Beach, maar het was best bewolkt (totaal niet erg voor mij). We werden gelijk aangesproken en kregen drie stoelen waar we relaxed op konden zitten. Met onze drankjes zaten we op het strand en genoten van de prachtige golven. Er zat echter wel regen aan te komen, dus we besloten niet lang op het strand te blijven. Aan de overkant van ons hotel was er een restaurant genaamd Warung Mina. Aangezien ik even genoeg had van nasi goreng besloot ik om voor een sandwich te gaan.

Dag 5

Aangekomen in Sanur/Watersport

Na het ontbijt bij Warung Mina, reden we richting Sanur met Putu. We hadden een appartement in Bali Bubble (Sanur) voor 2 nachten. Het was mooi en groot appartement en ook hier was het personeel erg vriendelijk. We gingen naar Pandan Sari Dive (watersport). Hier deed ik parasailing iets wat ik al heel lang graag wilde. Samen met mijn moeder gingen wij op een boot, welke in het midden van het water stopte. Ik moest toen in een soort stoel zitten en werd vastgemaakt. De boot begon steeds harder te varen waardoor ik hoger ging. In het begin vond ik het eng, maar gelukkig genoot ik daarna van het prachtige uitzicht. Je kunt ook vanaf de boot naar de schildpaddeneiland. Aangezien schildpadden niet op je springen/vliegen en niet zo snel zijn besloot ik om toch mee te gaan met mijn ouders. Er was een bak met allemaal schildpadden in het water en hier mocht je instaan. Geloof het of niet ik stond ook in het water! Je had op het eiland niet alleen schildpadden, maar ook slangen, vleermuizen, vogels etc...

sanur

Sanur

Uluwatu Tempel

Vanaf Pandan Sari Dive reden wij naar de bekende Uluwatu tempel. Toen ik naar binnen liep zag ik een aantal aapjes en geloof mij deze waren niet zo tam. Ik kreeg natuurlijk weer buikpijn, maar gelukkig sprongen ze dit keer niet op mij. Ondanks de apen was het bij de tempel echt prachtig! Je moest wel een aantal trappen op om van het uitzicht te kunnen genieten. De tempel was gelegen aan het water. Rond 18:00 uur was er bij de tempel een dansshow van Raam en Sita. Er waren een groep mannen die een halfuur lang tjak tjak zongen en ondertussen kwamen Raam, Sita en Hanumaan optreden. Het was bijzonder om mee te maken en zeker wel een tip om heen te gaan.

uluwatu tempel

Dineren op het strand

Op de terugweg gingen wij uit eten bij het restaurant Seafood Ganesh. Het restaurant was gelegen op het strand en er was ook live muziek aanwezig. We hadden grote gamba's besteld. De prijzen van het restaurant zijn te vergelijken met die van Nederland, maar dat is ook logisch als het op het strand is.

Dag 6

Strand in Sanur:

Een dag uitslapen tot 13:00 uur mocht wel een keer aangezien we veel hadden ondernomen. Met de taxi gingen wij naar het strand in Sanur. We hebben heel de middag onder een parasol op het strand gelegen en gezwommen in de zee. Vanuit onze strandstoel keken wij op de bootjes die in het water lagen. De wolken hingen erg laag. Het was een prachtig uitzicht.

Uiteten in Sanur

Een medewerker van het hotel bracht ons gratis naar de stad van Sanur om daar iets te kunnen eten. Bij het restaurant Canac had ik weer nasi goreng besteld. Bij elk restaurant maken ze dat namelijk anders en elke keer is het weer lekker.

Dag 7

Terug naar huis

Dit was onze laatste dag, maar het was wel voldoende voor ons. We gingen onze middag doorbrengen in de shopping mall en vlogen in de avond terug naar huis. De terugvlucht ging beter dan de heenvlucht!

Tips:

• Als je een taxi wilt pakken dan is de My Blue Bird taxi het betrouwbaarst!
  • Het is leuker om verschillende hotels te boeken in Bali, zodat je niet steeds op dezelfde plek bent.
  • Geen geld wisselen bij lokale winkels (we werden namelijk bijna opgelicht). Je kan beter geld wisselen op de luchthaven van Bali, of ergens in een mall.