Marokko

De gaafste & goedkoopste roadtrip ooit!

Het plannen van onze roadtrip

Het was eind november 2017 en samen met drie vrienden van mijn opleiding Tourism Management hadden we het erover om samen eens een tripje te gaan maken. Het was de tijd van Black Friday en zoals elk jaar had Ryanair ook nu weer belachelijk goedkope dealtjes voor vliegtickets.

Wat gaat het worden, Israël, Jordanië, of toch Marokko? Na kort overleg besloten we om naar het noorden van Afrika te gaan. Een roadtrip door Marokko it is!

Ons plan was ambitieus. We wilden in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk zien. We vertrokken op een zondag, onze tentamenweek was net voorbij en we konden alles precies zo regelen dat we een weekje weg konden. Vooraf hadden we al bepaald wat we wilden zien, alhoewel... met we bedoel ik David en ik. De andere twee jongens bemoeiden zich weinig met de planning en hadden hun vertrouwen in onze handen gelegd.

Al snel werd het duidelijk dat als we alle highlights wilden zien, we een flinke afstand moesten rijden en overal slechts één nacht konden verblijven. 1383 kilometer in 6 dagen, dit wordt pittig!  Agh ja, dat moest dan maar. Patrick en ik zijn de enige met een rijbewijs, dus dat wordt lekker veel rouleren.

De door ons bedachte roadtrip!

Dag 1 // Marrakech

Het is zondagochtend en onze reis naar Marokko gaat nu eindelijk beginnen. We treffen elkaar op Eindhoven Airport, aangezien wij allemaal vanuit andere windstreken in Nederland komen. Onze vlucht brengt ons in zo'n 3,5 uur naar toch wel de meest populaire plaats van Marokko, namelijk Marrakech.

Even voor elf uur in de ochtend landt het vliegtuig en we krijgen vanuit ons raampje gelijk een eerste indruk van het land. Na een niet al te soepele ervaring bij de douane, staan we uiteindelijk buiten. We nemen een taxi naar ons verblijf in de medina. Dit is het oudste gedeelte van de stad. Via Airbnb waren we uitgekomen bij een riad, op slechts drie minuten lopen van het Djemaa el Fna, de grote markt van Marrakech.

Het is nu tijd om de stad te gaan verkennen. Van te voren hadden we de highlights al met sterretjes op Google Maps gepind, dus we kunnen met onze route beginnen! Onze eerste indruk van Marrakech? Overweldigend, chaotisch en levendig! Op straat houdt de lokale bevolking zich vooral bezig met het verkopen van producten aan toeristen. Van traditioneel Marrokaans servies tot aan lokale gerechten, alles kan je vinden in de smalle straatjes van de medina.

We vervolgen onze route naar een rustiger stukje van de stad, namelijk het Parc Lalla Hasna. In tegenstelling tot het chaotische Djemaa el Fna, heerst er hier volledige rust. Vanuit het park kijk je uit op de Koutoubia Moskee, de grootste van de stad.

Uitzicht op de Koutoubia Moskee vanuit het Parc Lalla Hasna

We vervolgen onze weg naar enkele smalle straatjes in de Medina en stuiten plots op Jad Jamal, een restaurantje met een bordje 'rooftop terrace'. Dit klinkt ons als muziek in de oren en we besluiten hier dan ook even een happie te lunchen. Vanaf het dakterras op de derde verdieping hebben we een prachtig uitzicht op de medina en het Atlasgebergte is te zien op de achtergrond. De lunch smaakt nog lekkerder in de zon, genietend van het uitzicht.

De dag sluiten we af door nog meer te verdwalen in de steegjes van de Medina en gewoon onze ogen uit te kijken. We eten tajine, een traditioneel Marrokaans gerecht en eindigen onze avond af op het Djemaa el Fna, waar ook in de avond van alles gaande is.

Dag 2 // Marrakech - Ait Ben Haddou

De wekker gaat en we staan vroeg op. We pakken onze spullen en nemen een taxi naar het vliegveld. Zijn we Marokko nu al zat, hoor ik je denken. Zeker niet! Op het vliegveld staat de huurauto namelijk op ons te wachten. Dit is het moment waarbij er het een en ander even niet zoals gepland liep. Eenmaal aangekomen bij het autoverhuurbedrijf, blijk ik de pincode van mijn nieuwe creditcard niet te weten, shit! Deze kwam namelijk binnen per post, maarja die lag nog thuis. Althans, dat dacht ik. Ik bel mijn ouders om te vragen of ze de brief met mijn pincode kunnen vinden. Helaas, geen succes. De stress begint er nu wel een beetje in te schieten bij de jongens en ik probeer tot een oplossing te komen.

Plots spreekt de medewerker van het autoverhuurbedrijf mij aan en vertelt mij al fluisterend dat een van zijn vrienden op de parkeerplaats staat met zijn eigen autoverhuurbedrijf waarbij je geen creditcard nodig hebt. We besluiten ervoor te gaan en lopen naar de parkeerplaats. Hier ontmoeten we Jamal, de held van onze trip! Deze vriendelijke man wilt ons helpen om onze reis voort te zetten. Ons gebrekkige Frans en Jamal's gebrekkige Engels leiden nog wel tot wat communicatie struggles, maar we geloven de beste man op zijn woord en tekenen het contract en betalen in cash. We krijgen de sleutels van onze bolide en vertrekken meteen! De blijdschap was enorm bij ons, we hebben een auto en daarmee vrijheid! Muziek aan, ramen naar beneden, let the roadtrip begin!

De huurauto van Jamal!

We rijden naar het oosten en klimmen omhoog richting het Atlasgebergte. Dit gebied is werkelijk schitterend en we stoppen dan ook meerdere keren om foto's te maken van de natuur. We hadden geen idee dat Marokko zó mooi was. Het landschap verandert uiteindelijk van bergachtig naar woestijn, het lijkt wel op Nevada. Shit, het begint donker te worden. We stonden zo vroeg op om juist dit te vermijden, maar goed, we moeten nog drie kwartier.

Prachtig uitzicht vanuit Marrakech naar Ait Ben Haddou

In de avond komen we aan in Ait Ben Haddou, een hele oude stad die goed bewaard is gebleven. We zijn nogal verbaasd, want het is er volledig uitgestorven. We checken in bij onze herberg, eten wat en gaan vervolgens vroeg naar bed. Hopelijk was de rit naar deze stad het allemaal waard.

Dag 3 // Ait Ben Haddou - Ouarzazate

We zijn vroeg wakker geworden en maken ons klaar voor het ontbijt. Het heerlijke ontbijt staat klaar op het dakterras en pas nu zien we ons schitterende uitzicht! Vanaf het dakterras kijken we uit op de historische stad, wauw! Na het ontbijt besluiten we om meteen op pad te gaan om Ait Ben Haddou te verkennen. We zijn gek genoeg nog steeds een van de weinigen toeristen. De stad bestaat uit allerlei verschillende verdiepingen en je kunt het beste gewoon gaan lopen en verdwalen. Je vindt overal kraampjes waar traditionele Marrokaanse spullen verkocht worden, een leuke plek om een souvenirtje te scoren!

Het uitzicht op Ait Ben Haddou

Na de hele stad verkend te hebben, pakken we onze spullen en rijden we door naar de volgende bestemming: Ouarzazate. Gelukkig ligt deze stad op zo'n 40 minuten rijden van Ait Ben Haddou, dus vandaag hoeven we niet zo lang te rijden! We zijn op weg naar de oase van Fint, een mooi stukkie natuur waar we heel wilden gaan. De route naar de oase was challenging, op z'n zachtst uitgedrukt. Het was een onverharde weg van zo'n 10 kilometer lang en we hoopten maar dat de auto van onze vriend Jamal het wel zou overleven. Uiteindelijk halen we de oase zonder schade, nice! We lopen rond en genieten van de natuur. Het was mooi, maar niet zo mooi als we verwacht hadden. Wellicht waren we al te verwend geweest met het schitterende uitzicht van gisteren.

We gaan terug richting Ouarzazate. Onderweg komen we een filmstudio (CLA Studios) tegen en we besluiten om eens even een kijkje te maken. Ouarzazate staat namelijk bekend als het Hollywood van Marokko. De filmstudio is open en er wordt aan ons gevraagd of we een tour willen. Prima hoor! We krijgen een privétour van een gids en hij laat ons de verschillende sets en studio's zien. De bekendste set was die van Game of Thrones. In Ouarzazate zijn namelijk meerdere delen van deze hitserie opgenomen. Na een uurtje zijn we weer klaar met de tour. Het was niet zo bijzonder als de verschillende tours die ik heb meegemaakt in het echte Hollywood, maar toch leuk om gedaan te hebben!

Nog een klein stukje rijden en we komen uit bij onze accommodatie van vandaag: Ecolodge La Palmeraie. Ik kan je nu alvast vertellen dat dit ons leukste verblijf was tijdens onze reis. We verblijven hier met z'n vieren in een traditionele ronde Afrikaanse hut die modern gemaakt is en over genoeg comfort beschikt. Op deze ecolodge lopen overal dieren. Van pauwen tot honden en van kippen tot katten. Er heerst een hele gezellige sfeer. We gaan de stad in, eten uiteraard weer een heerlijk Marrokaans gerecht en maken ons klaar om te slapen. De rit van morgen wordt namelijk een flinke!

Dag 4 // Ouarzazate - Merzouga

We staan wederom vroeg op, want er staat een rit van 5,5 uur op ons te wachten. Vandaag rijden we naar Merzouga, een plaatsje in het woestijngebied Erg Chebbi. Dit is de dag waar we ons het meest op hadden verheugd. We zouden namelijk een tocht door de woestijn maken met kamelen en ook nog eens overnachten in tenten middenin de woestijn! De route is weer schitterend, elke dag beseffen we steeds een beetje meer wat een prachtig land Marokko toch is. Na enkele pitstops en zo'n 6 uur rijden later, komen we aan bij het bedrijfje waar we onze tour geboekt hadden. We laten de auto achter, stappen ieder achterop een quad en rijden naar de kamelen, die aan de voet van de woestijn liggen te rusten. De tour door de woestijn gaat beginnen, nu iedereen eindelijk op zijn kameel zit. Aan het begin was het nogal komisch en onwennig, hoe moet je nou goed zitten op zo'n beest? Na zo'n anderhalf uur gezeten te hebben, komen we aan bij onze tenten. Deze bevinden zich diep in de woestijn en het is er werkelijk schitterend. We hebben nog ongeveer een uurtje zonlicht, dus we besluiten een beetje gek te doen en van duinen af te rollen en de omgeving te verkennen.

De Erg Chebbi woestijn

Het wordt donker en we lopen naar onze tent. Onze gastheer heeft een heerlijk Marrokaans avondmaal voor ons gemaakt, die we op konden eten in de tent. Vervolgens gaan we naar buiten. Er is een kampvuur aangemaakt en twee Marrokaanse jongens die het eten hadden verzorgd, beginnen muziek te spelen op hun gitaar. We komen helemaal tot rust van het kampvuur, de magische sterrenhemel en het Arabische gezang. Dit was een van de meest onvergetelijke ervaringen die ik ooit op reis heb meegemaakt!

Dag 5 // Merzouga - Fez

We worden wakker door de zonsopkomst. Ik heb in dat tentje toch beter geslapen dan ik van te voren dacht. We starten de dag met een ontbijtje en stappen vervolgens weer op onze kamelen, op weg naar de auto. Ons avontuur in de woestijn zit er op en we rijden door, verder naar het noorden. Ons doel voor vandaag was om de koningsstad Fez te bereiken. Ik kan het niet vaak genoeg blijven zeggen, maar de natuur in Marokko is een van de mooiste die ik heb gezien. En dat zegt nogal wat, want ik ben al op aardig wat schitterende plekken op de wereld geweest. Tijdens onze rit naar Fez vallen we van de ene verbazing in de andere, dit is de roadtrip die we van te voren voor ogen hadden. We blijven maar klimmen en op een gegeven moment hoor ik vanuit de achterbank Mitchel roepen: "krijg nou man, daar ligt gewoon sneeuw". Vanochtend liepen we nog met onze kameel door de woestijn en nu staan we sneeuwballen tegen elkaar aan te gooien op een berg. Het contrast kon niet groter!

Van de woestijn in de ochtend, naar sneeuw in de middag!

Het is avond en we komen aan in Fez. We hebben honger en besluiten om meteen te gaan eten. Vervolgens maken we nog een klein rondje door de stad, maar we zijn allemaal moe na de lange dag en besluiten maar weer eens te gaan slapen.

Dag 6 // Fez - Chefchaouen

Na lekker uit te hebben geslapen, beginnen we aan ons ontbijtje op het dakterras. Vervolgens gaan we naar buiten om nog snel even Fez te verkennen. Over deze stad kan ik heel kort zijn, van onze hele trip was dit de grootste tegenvaller. Ik zou hier persoonlijk niet nog een keer naartoe gaan. Wellicht houden wij toch wat meer van natuur dan van de stad. Maar goed, we gaan door naar Chefchaouen, de blauwe stad van Marokko. De huizen in dit plaatsje zijn volledig blauw gekleurd, wat het een super unieke uitstraling geeft. In tegenstelling tot de andere plekken waar we tot nu hebben verbleven, ligt Chefchaouen vrij hoog. Het is hier dan ook een klein stukje kouder dan in het binnenland. We kregen de grootste uitdaging met de auto van Jamal tot nu toe: het parkeren in deze stad vol met heuvels. Het was echt een drama en ik was blij dat Patrick op dit moment achter het stuur zat, nu kon ik het tenminste niet verklooien, haha. Na meerdere pogingen lukt het ons uiteindelijk om een goede parkeerplek te vinden, pfoeee.

Chefchaouen: Marokko's blauwe stad

We dachten alles nu wel gehad te hebben, maar nu was het nog zaak om onze Airbnb te vinden met al onze spullen in deze identiek lijkende straatjes. Na even gebeld te hebben met onze host, hadden we het dan toch gevonden. We komen aan in een super leuk, authentiek huis, dat volledig voor ons is. We hebben zelfs een dakterras met uitzicht op de stad, top!

We besluiten de stad te verkennen en lopen als eerste naar de Jemaa Bouzafar moskee. Deze moskee is gebouwd in een Spaanse stijl, toen de Spanjaarden het gebied bezetten. Vanaf hier hebben we een prachtig uitzicht op de stad. Je ziet hier pas echt goed dat werkelijk elk gebouw en elk huisje blauw geverfd is!

De sfeer in Chefchaouen is erg relaxt in tegenstelling tot de andere steden waar we geweest waren. We lopen lekker door alle straatjes, kopen wat souvenirs en genieten van onze laatste avond in Marokko. De avond sluiten we af met een drankje een wat spelletjes op ons eigen dakterras.

Dag 7 // Chefchaouen - Tanger

De laatste dag van onze roadtrip is aangebroken. Er staat voor vandaag niks op de planning, behalve het terugbrengen van onze auto naar het vliegveld van Tanger. We hadden namelijk in Marrakech al afgesproken met Jamal dat we onze auto wilden droppen in Tanger, ruim 6 uur rijden vanaf Marrakech. Nu maar hopen dat er iemand staat om onze auto op te pikken. De route van Chefchaouen naar Tanger was gemakkelijk. Het was slechts twee uur rijden en voor het eerst tijdens deze roadtrip rijden we op een snelweg waar je 130 mag, hallelujah! We komen aan bij het vliegveld van Tanger, tanken de auto vol en rijden naar de parkeerplaats. Het moment van de waarheid, zal er iemand zijn om ons op te wachten? We zagen iemand staan op de parkeerplaats en vroegen aan de man of hij Jamal kende: "oui, oui, c'est bon", gelukkig maar! We leverden onze auto in, keken nog een keer achterom en lieten het magische Marokko achter ons. Dit land heeft ons allemaal verrast, wat is het hier mooi. Marokko, we will be back!

Kosten

De subtitel van deze blog is de gaafste en goedkoopste roadtrip ooit. In het onderstaande schema zal ik je laten zien hoeveel wij per persoon (we waren met z'n 4en) hebben uitgegeven!

• Accommodaties: €72,96pp (gemiddeld €12,16 per persoon per nacht)
  • Autohuur: €72,50pp (dit had zelfs goedkoper kunnen zijn als ik de pincode van mijn creditcard gewoon wist, oeps)
  • Vliegtickets: €67,59 (ook dit had goedkoper kunnen zijn als we iets eerder hadden geboekt. In 2019 vloog ik voor €10 retour naar Marokko, ook dankzij een deal tijdens Black Friday)
  • Eten/drinken/boodschappen: €45,88pp
  • Benzine: €17,50pp
  • Toeristenbelasting: €4,40pp
  • Tour CLA Studios: €3,52pp
  • De tour in de Erg Chebbi woestijn was inbegrepen in de prijs van de overnachting.

Daarmee komt het totale bedrag dat ik heb uitgegeven aan deze reis van het moment dat ik deur uitstapte thuis tot het moment dat ik weer terug kwam op €284,35. Dit is dus nog geen 300 euro voor een week naar Marokko en het bedrag had zelfs nóg lager kunnen uitvallen!