Kleurrijk Cuba, Havana ooh na-na!

♫ Havana, ooh na-na ♫

Afgelopen oktober hebben we een cruise gemaakt vanaf Cuba. Cuba is een prachtig en erg groot land. Erg bijzonder zijn de twee verschillende valuta, de Cubaanse peso (CUP) voor inwoners en de Cubaanse convertibele peso (CUC) voor toeristen.

Kleurrijke oldtimers

De eerste dag lopen we vanaf ons hotel Nacional de Cuba over de boulevard naar het oude stadcentrum, Old Havana. Wat ons meteen opvalt zijn de vele kleurrijke oldtimers die overal rijden. Soms lijkt het of je midden in een oude speelfilm zit. Wanneer we bezienswaardigheden gaan bekijken en willen fotograferen is het natuurlijk extra leuk om de foto te maken op het moment dat er zo'n auto langs rijd. Ook de palmbomen en de blauwe lucht zorgen voor mooie plaatjes.We kopen kaartjes voor een rondleiding in het Capitool. Er is een apart hokje voor inwoners en toeristen. De rondleiding start meteen en we kunnen nog net mee. Het indrukwekkende gebouw is nog niet zo lang geleden gerenoveerd en ziet er keurig uit. Jammer genoeg wordt het grote beeld in de hal - een van de grootste ter wereld dat binnen staat - op dit moment nog gerenoveerd en kunnen we deze niet bekijken. Aan het einde van de tour komen we langs de zijkant van het beeld en kunnen we het van die kant gelukkig nog even bekijken en een foto maken!

Nederlandse bussen

We kiezen een keurig gerestaureerde rode cabriolet die ons naar de enorme begraafplaats brengt. Deze is zeker een kijkje waard! We vragen de chauffeur hoe oud de auto is: 70 jaar! Zo oud hadden we niet verwacht. Als we vanaf de begraafplaats verder lopen zien we iets waar we al een aantal dagen naar uitkijken: Een oude gele bus uit Nederland. De chauffeur is erg vriendelijk en we geven aan dat we uit Nederland komen, waar ook deze bus vandaan komt. Deze bus wordt gebruikt tijdens dagtochtjes voor Cubanen. We maken vele foto's in en om de bus. Van de bussen die echt helemaal zijn afgeschreven worden de stoelen gebruikt achterop de fietstaxi's. Opvallend genoeg zijn er nog Nederlandse teksten te vinden binnenin de bus. En op het einde wil de chauffeur zelfs de koersrol van de bus nog even op Amersfoort zetten. Via onze telefoon laten we ook nog even zien waar dat ligt ;) Als we weglopen zien we nog een kolibrie vliegen.

Wanneer we voor een flesje water een supermarkt binnenlopen valt ons het beperkte assortiment op. Waar we in Nederland tientallen merken en soorten van één productgroep hebben, staan hier veel producten meters breed en vaak ook meerdere planken onder elkaar. Later stellen we hier een vraag over aan de gids van onze Cocostaxi (een soort Tuktuk). Natuurlijk is het mogelijk om alles in te voeren, als je er maar een bepaald bedrag voor over hebt. En daar zit het probleem: veel Cubanen zijn erg arm en kunnen geen dure producten kopen. De Cocotaxi brengt ons naar een bos in de stad. Hier stroomt een rivier en staan enorme bomen. Vooral de oude bomen met de vele luchtwortels zijn erg mooi! Door de vele en grote luchtwortels lijkt het wel alsof één boom vaak uit meerdere bomen bestaat.

Een onverwachte fotoreportage

In de oude stad bezoeken we het Castillo de la Real Fuerza. Om het kasteel ligt een gracht met water, dat maakt het extra mooi! In het kasteel bieden twee medewerksters aan om een foto van ons te maken. Dat wordt een hele reportage. Bij sommige foto's werpen ze een blik om zich heen om te kijken om te kijken of er niemand iets ziet. Ze hebben erg veel leuke ideeën en na afloop vragen ze om een klein bedrag, dat we ze geven. Later op de dag gaan we beide forten aan de overkant van het water bekijken. We nemen weer een oldtimertaxi - dit keer een gele - die ons via een tunnel naar de overkant brengt. Beide forten zijn enorm groot. Verderop staat de Christus van Havana, hier maken we nog een paar foto’s bij het grote marmeren beeld. Via een klein oud veerbootje gaan we terug naar ons cruiseschip, dat nog twee dagen in de stad ligt aangemeerd.De overtocht kost slechts 10 cent, voor die prijs moeten we wel zelf een ijzeren staaf voor de uitgang weghalen om er aan de overkant weer van de boot af te kunnen.

We hebben een goed beeld gekregen van de hoofdstad Havana, en als we ooit een keer terug komen willen we graag andere delen van het (ei)land bekijken. Maar nu eerst door naar de volgende bestemmingen van deze reis, zie ook mijn reisblog over Mexico!