Cameron Highlands Maleisië

Cameron Highlands  Maleisië

Maleisië, het land van de mooie bounty-eilanden met haar mooie stranden, mooie natuur, het vele groen, de Taman Negara, de wereldstad Kuala Lumpur met haar Petronas Twin Towers, oude steden met veel geschiedenis en haar hooglanden met de vele theeplantages. Onze reis door Maleisië ging langs alle bovenstaande highlights en we hebben werkelijk alle soorten klimaten meegemaakt. Maleisië is een veelzijdig land en heeft het allemaal!

Cameron Highlands

Na de Taman Negara, laten we de hitte van de jungle achter ons en ruilen deze in voor het wat koelere klimaat in de hooglanden.  De Cameron Highlands zijn schitterende hooglanden van Maleisië. Juist door de hoge ligging is het er een stuk koeler dan in de rest van Maleisië en dit merk je echt meteen. Ik ben een onwijze koukleum, dus mijn trui heb ik gelijk weer tevoorschijn gehaald! Doordat het klimaat een stuk koeler is, kan er goed thee verbouwd worden en is dit het theegebied van Maleisië.

We rijden via kronkelwegen door de bergen en onderweg komen we allemaal wilde apen tegen, van die grijze, hele brutale makaken. We komen weer in de bewoonde wereld, dit merk je meteen door de drukte en alle marktkraampjes langs de weg. Ik kijk weer eens mijn ogen uit, dit is weer een compleet andere wereld dan waar we vanochtend uit weg zijn gevaren/gereden. Overal langs de weg zie je verschillende bezienswaardigheden die je kunt bezichtigen en doen zoals: Bee Farm, Butterfly Farm, Strawberry Farm, Cactus Farm enz. Je ziet overal langs de weg dezelfde dingen staan. We besluiten eerst het hotel te gaan bekijken en dan de rest.

cameron-highlands-cameron-highlands-cameron-highlands-

Tanah Rata

Ons hotel lag in Tanah Rata, dit is het toeristische centrum van de Cameron Highlands. Het is een klein dorp met een drukke straat waar zich een aantal restaurantjes en winkeltjes bevinden.  Verder is er weinig in dit dorp. Ons hotel was echt in Engelse stijl gebouwd en je had vanaf de hotelkamer prachtig uitzicht.  We hebben een scone gegeten in het hotel en zijn op pad gegaan.

cameron-highlands-

Butterfly en Bee Farm

Omdat je deze bezienswaardigheden overal langs de weg tegenkomt waren we toch best nieuwsgierig wat het nou was. Je betaald iets en het is net een klein museum met allerlei soorten vlinders en bijen. Het is leuk om een keer gezien te hebben maar heel veel stelt het ook niet voor.

Mossy Forest

Na de Butterfly Farm wilden we doorrijden naar de Boh theeplantage, een van de grotere theeplantages. Maar we verdwaalden en sloegen een hobbelige zandweg in en moesten aardig de bergen inklimmen. Op een bepaald punt werd de weg zo zanderig en vol met gaten dat we eigenlijk om wilden keren en terug wilden gaan maar toen kwamen we bij een parkeerplaats en zijn we toch even uitgestapt. Wat we hier bij toeval vonden was toch wel gaaf! Mossy Forest, een prachtig bos langs de weg naar de top van Mountain Brinchang. We zijn een stuk gaan klimmen en klauteren langs de smalle paadjes en je hebt het meest schitterende uitzicht over de vallei.  Af en toe was het even oppassen want het was aardig glad!

cameron-highlands-

Boh Theeplantage

Na een aardig klimtocht met heel mooi uitzicht hebben we uiteindelijk de goede weg weten te vinden om bij de Boh theeplantage te komen.  Dit is toch wel echt het hoogtepunt van de Cameron Highlands vind ik zelf. Je hebt vanuit het restaurant een schitterend uitzicht over de theeplantages. Onder het genot van een echte Boh Thee en een lekker gebakje genieten we een half uurtje van de plantages en de arbeiders die bezig zijn de thee te plukken. De arbeiders zijn meestal nog de oorspronkelijke bewoners (Orang Asli).  In een theeplantage wat verderop, de Bahrat theeplantage, kunnen we zelfs even tussen de theeplanten doorlopen. De theeplantages zien er zo schitterend uit. Zeker een aanrader om de Cameron Highlands mee te nemen als je in Maleisië bent!