Bazel (Basel) & Bern

Het bijwonen van een voetbalwedstrijd

Onderweg naar Bazel..

Afgelopen oktober ben ik met mijn beste vriend Bas voor 24 uur naar Bern geweest. Eigenlijk was dit voor nog minder dan 24 uur. Via Bazel (of Basel, net hoe men het wilt zeggen)

De reden dat we naar Bern toe gingen was: Young Boys – Feyenoord, waarvoor wij kaarten wisten te bemachtigen via Feyenoord

We gingen beide met de trein richting Eindhoven, vanaf onze thuishavens. Daar dronken wij wat in een gezellig barretje en raakten wij aan de praat met de jongen van de bar. Hij is PSV-supporter en vertelde zijn verhalen over de trips die hij heeft gemaakt met PSV. Nadat wij ergens wat hadden gedronken, zijn wij richting de bushalte gaan lopen.

Wij zijn met de Flixbus vanaf Eindhoven gereden via Maastricht, Luik, Bastenaken, Aarlen, Luxemburg, Straatsburg, Colmar, Airport Bazel, naar Bazel SBB gereden. Dit is het Centraal station van Bazel. De reis naar Bazel duurde ongeveer 10 uur. De bus zat niet vol en aangezien wij 's nachts gingen, kon er nog geprobeerd worden om te slapen. Dat lukte toen gelukkig best wel redelijk. Niet ideaal, zeker als je liever niet met de bus reist, maar wel een goedkope optie!

In Bazel zelf hadden wij nog wat tijd over, dus kwamen wij op het idee om een ontbijtje en een flinke bak koffie/thee te scoren bij de dichtstbijzijnde Starbucks, die onderhand naast het Centraal station lag.

Zelf ben ik al een keer eerder in Bazel geweest. We hadden niet veel tijd om wat van de stad te zien, maar mocht je opzoek zijn naar een leuke trip, is het zeker een aanrader om je te verdiepen in Bazel!

Op naar Bern

Vanaf Bazel pakten wij de trein naar Bern. Van te voren hadden wij kaartjes gekocht voor de trein, dus wij konden zo instappen. Die kaartjes kosten ongeveer €12,- voor een enkele reis. De trein bracht ons in een uur naar Bern. De treinreis reed door mooie, groene landschappen en er waren wat bergen te zien in de omgeving.

Eindelijk in Bern!

Aangekomen in Bern, gooiden wij onze spullen in een kluis en gingen wij de stad verkennen. Terwijl wij het station verlieten, kwamen wij in de eerste de beste straat ook nóg meer Feyenoord supporters tegen. Wij werden, uiteraard, ook meteen herkend door ze..

Omdat wij die drukte en al het gefeest nog even wilde ontlopen, zijn wij een rustig plekje op gaan zoeken. In de buurt van de Kathedraal van Bern, lag er een mooie rivier, genaamd de Aare. Wij gingen hier even zitten om tot rust te komen. Het leverde ons prachtige plaatjes op! Eenmaal uitgerust, liepen wij door de stad heen. We bezochten eerst nog de Kathedraal, genaamd: Berner Münster.

Aare Bazel

Daarna gingen wij opzoek naar het welbekende Zwitserse gerecht: kaasfondue. Dit is behoorlijk duur (ongeveer €25,- tot €30,- per portie, maar dan heb je ook wat!). Bas nam een lekkere braadworst met zijn welbekende drankje erbij: thee met drie suiker…

Terwijl wij zaten te eten, regelde Bas nog even de kaartjes voor de avond. Omdat wij aparte kaartjes hadden voor de wedstrijd (kaartjes voor mindervaliden), kregen wij ze pas in Bern zelf overhandigd. Diegene die daarover gingen, kwamen de kaartjes langsbrengen in het restaurant waar wij zaten te eten. Voor diegene die naar Bern gaan of willen gaan, dit was restaurant: Harmonie. Gelegen in de buurt van de kerk, op de hoek van de straat.

Nadat wij hadden gegeten, gingen we door de stad heen naar de andere kant van Bern. Om alvast deels naar het stadion toe te lopen. Onderweg kwamen wij nog een mooi, rustgevend park tegen. Na die lange reis, waren we wel toe aan rust in plaats van de drukte van alle Feyenoord-supporters midden in de stad.

Nog meer tot rust komen.

Botanischer Garten was de tuin waar wij ongeveer 1,5 uur vertoefden voordat we richting het stadion gingen.

Botanischer Garten Bern

Een plaatje! Al zeg ik het zelf! Ik denk dat dit ook een mooi bezoek oplevert rond de Kerstdagen of wanneer er sneeuw ligt in Bern.

We zochten op hoe we naar het stadion moesten gaan. We moesten eerst een heuvel af, om vervolgens weer een heuvel op te gaan. Dit kostte nogal wat moeite met een rolstoel, maar het is ons gelukt!

Eenmaal boven gekomen, kwamen we de mars tegen die door de Feyenoord supporters werd gelopen, om zo naar het stadion te gaan. Nadat voornamelijk ik weer op adem was gekomen, besloten wij om ook mee te gaan lopen met de mars naar het stadion. Dit was erg gezellig en het was met enorm veel sfeer. Veel gezongen en veel bier. Bier is altijd goed! Leuk om zo te ervaren!

De wedstrijd werd gespeeld in het stadion van Young Boys, de Stade de Suiss. Over de wedstrijd zelf gaan we het verder niet hebben, maar we hadden een heerlijk plekje in het uit vak!

Voetbalstadion Bern

De terugreis…

Na de wedstrijd, pakten wij direct te trein weer terug naar Bazel, waar we vervolgens nog 1,5 uur moesten wachten op de bus naar huis. Het was enorm koud ondertussen, de straten en stations waren verlaten. Er liepen een paar mensen rond, er lagen zwervers te slapen, maar voor de rest was er geen teken van leven. Het is in ieder geval geen pretje om zo in de kou om 1 uur 's nachts op het station te zitten, zeker niet in een land wat je niet kent.

In tegenstelling tot de heenreis, zat deze bus helemaal vol. We hadden nu geen plaatsen gereserveerd in de Flixbus, omdat dit van te voren helaas niet kon. We zaten nu dus ook gescheiden van elkaar in de bus. Voor de rest was dit was geen fijne terugreis helaas, weinig slaap, weinig beenruimte, irritante/stinkende mensen in de bus en een douanecontrole rijker, ben ik uitgestapt in Brussel om vervolgens per trein verder naar huis te gaan. Het zitten, de geur en de irritaties waren bij mij op dat moment zo hoog, dat ik het niet meer zag zitten om nog 4 uur in die bus naar Amsterdam te zitten. Uiteindelijk was ik na 15 uur eindelijk weer thuis.

Advies

Je moet dit een keer hebben gedaan om erachter te komen dat deze manier van reizen niet de beste manier is die er bestaat. Zeker niet als je niet goed tegen weinig slaap én weinig beenruimte kunt. Financieel is dit zeker wel een goede oplossing. Het is een stuk goedkoper dan vliegen naar je bestemming, alleen moet je er wel rekening mee houden dat je veel langer onderweg bent naar je bestemming.

Toch liever vliegen naar Bazel? Boek hier goedkope vliegtickets.