Arches National Park, Monument Valley en meer

(Deel 5)

Psst, voordat je verder gaat... Heb je mijn vorige blog al gelezen over het prachtige Zion - en Bryce Canyon National Park?

Arches National Park

We staan vroeg op om te beginnen aan onze 5 uur durende rit richting Arches National Park. We hebben een plekje weten te bemachtigen op Devils Garden Campground, de enige camping IN het nationale park dus daar hebben we mega zin in! Bij de buurtsuper halen we nog even wat boodschappen en daar treffen we de eerste chagrijnige Amerikaan deze vakantie. Ze bestaan dus toch! Het rijden gaat weer op een heerlijke ontspannen manier en voor ik het weet heb ik al vier uur achter het stuur gezeten. Dan rij ik dat laatste uurtje er ook nog wel even bij.

We rijden Arches binnen en ook hier is het beeldschoon. De natuur is hier weer zo anders dan wat we al hebben gezien. Het is flink klimmen en we komen aardig wat haarspeldbochten tegen, maar we bereiken het einde van het park waar de Devils Garden Campground vinden. Er is hier echt he-le- maal niets. Dit is, denken wij, de meest stille plek op aarde. We lopen naar de receptie en halen hier weer wat firewood voor vanavond. De aardige campingeigenaar brengt het even met zijn golfkarretje naar onze camper, dan hoeven we er niet zo mee te slepen. Het verbaast je misschien niet, maar ook hier hebben we weer meteen onze wandelschoenen aangetrokken, ons tasje ingepakt met water, snacks en zonnebrand en zijn we weer op pad gegaan. Er begint een hike vanaf de camping, eens kijken waar die ons brengt. Onderweg hebben we weer zo'n moment dat we stilstaan en luisteren: niets, geen zuchtje wind. De hike gaat lekker totdat ik zie dat we in een boog om een boom heen lopen. Uhm Jor? Waren we hier net ook al niet? Paniek! Het is namelijk echt woestijnachtig en er is geen duidelijke trail. In de verte horen we een tikkend geluid en ineens is daar een heel oud vrouwtje, alleen. Zij kan ons gelukkig vertellen dat er trailmarks (opgestapelde stenen) staan en dat we deze moeten volgen. We moeten nu dus ook over een mega grote steen klimmen, dat hadden we anders nooit geweten. We zijn deze vrouw eeuwig dankbaar en wat een toeval dat we haar net op dat moment tegen zijn gekomen, bestaan engelen dan toch...? Nu we eenmaal doorhebben hoe deze hike werkt, is het echt een super leuke hike. Klimmen en klauteren over paden en stenen. We komen aan bij The Broken Arch... wauwwwww. Prachtig! Het lijkt wel nep, hoe kan het dat zoiets overeind blijft? We vervolgen onze weg door The Broken Arch, over rotsen en door heidevelden en komen uit bij The Sand Dune Arch en hier is het weer compleet anders, maar net zo mooi. Terwijl we weer teruglopen richting camping krijg ik een bloedneus. De informatiefolder van Arches wordt aan flarden gescheurd en zorgt dat het bloeden stopt. Je wordt nog creatief tijdens zo’n vakantie!

Amerika, Arches National Park, trail marks

Trailmarks in het Arches National Park, Amerika

Eenmaal terug op onze camping zetten we voldaan onze stoeltjes in het zonnetje en genieten we opnieuw van de stilte. Terwijl de zon ondergaat steken we het vuur aan en maken we een lekker diner klaar. Langzaam wordt het donker en boven ons vormt zich de mooiste sterrenhemel die we ooit hebben gezien. Wat een prachtige dag was dit weer.

Amerika, Arches National Park, camping

Camping in het Arches National Park, Amerika

Monument Valley

Monument Valley is voor ons meer een tussenstop. Vooral de weg ernaar toe was prachtig. Er zijn hier zoveel mooie en verschillende vergezichten. We staan op de KOA camping in Monument Valley. Deze is direct aan de snelweg en geeft een prachtig uitzicht over het grote landschap. Op deze camping hebben we stroom en kunnen we onze kleren weer even heerlijk wassen. We ontspannen hier wat en genieten in de avond van de zakkende zon die het gesteente rood kleurt. Wanneer je meer van Monument Valley wil zien, adviseren wij je om dit met een auto te doen of een tour te boeken.

Amerika, Monument Valley

Monumental Valley, Amerika

Page

Op naar Page, waar we de Horseshoe Bend gaan bezoeken. Sinds juni 2019 moet je betalen voor de parkeerplaats, wat een geld zullen ze daarmee vangen! Mocht je vanwege die reden twijfelen, niet doen! Gewoon gaan! Via een korte wandeling kom je uit bij de Horsehoe Bend. Het heeft deze naam, omdat de Colorado River als een hoefijzer om het steen buigt. We hadden al veel plaatjes gezien van dit natuurgeweld, maar in het echt is het weer anders. Zo bizar groot, lastig te fotograferen! Wanneer we aan de rand staan Facetimen we met familie. Zo leuk om ze dan op dat moment even te kunnen laten zien waar we uithangen. Na dit bezoek gaan we door naar onze camping, waar we heerlijk genieten van de bubbelbad. 's Avonds bezoeken we het dorpje Page. We gaan hier met de Uber naar toe en genieten van een Mexicaanse hap. De taxichauffeur vertelt dat zij de enige taxi is in Page. Na ons diner kwamen we erachter dat haar dienst erop zat en konden we dus geen Uber meer bestellen. We waren verplicht terug te lopen... Met Google Maps en het zaklampje van de mobiel erbij hebben we de camping terug weten te vinden. Zo belanden we elke keer weer in een ander avontuur!

Grand Canyon National Park

De volgende ochtend rijden we verder naar ons laatste National Park: de Grand Canyon! Het is een rit van een kleine drie uur, maar de navigatie brengt ons onderweg mooi in de war. Er komen steeds andere tijdzones in beeld, maar uiteindelijk komen we om 12:30 plaatselijke tijd op onze volgende camping, Mather Campground, aan. Opnieuw boffen, want we hebben wéér een prachtplek. De eerste campingplek waar het inparkeren een uitdaging is, maar als de camper eenmaal staat... wauw. We staan te springen om de Grand Canyon te zien dus hup, omkleden en gaan met die banaan! Bij de camping stappen we op de Shuttlebus die ons allereerst naar de Visitor Center brengt. Hier halen we een trail map op. Een ranger geeft ons leuke uitleg en nuttige informatie over de hikes en benoemd nog even nadrukkelijk dat we voldoende water(één liter per persoon, per uur) en zoute snacks mee moeten nemen. Met alle nodige informatie op zak wandelen we naar the rim. Eenmaal daar zijn we echt sprakeloos. De geruchten kloppen: je moet het gezien hebben voordat je weet hoe groot het is. Gedurende de dag denken we samen na over een woord om de Grand Canyon te beschrijven en uiteindelijk komen we op 'overweldigend'. Jordy en ik hebben allebei echt geen hoogtevrees, maar hier staan zelfs wij soms toch echt wat wankel op de benen. Wat een natuurgeweld. We genieten van een wandeling langs the rim. Ook hier staan de hertjes gewoon langs de wandelpaden. Wat ons vooral opvalt is dat mensen echt de grootste risico's nemen voor een foto... soms levensgevaarlijk.

Amerika, Grand Canyon

Grand Canyon in Amerika

Op dag twee willen we op twee plekken afdalen in de canyon. We beginnen bij de South Kaibab trail. Dit advies kregen we gisteren, omdat hier weinig schaduw is. Bij de andere trail die we willen doen is meer schaduw, dus die is prettig voor vanmiddag als het wat warmer is. We hiken naar 'ooh aah point'. Een hike van 1,4 kilometer met een daling van 230 meter. De heenweg is heel goed te doen, maar elke stap omlaag moeten we natuurlijk ook weer terug. Aangekomen bij Ooh Aah point is het oppassen geblazen, want het waait hier ontzettend! Mijn pet vliegt er vandoor maar gelukkig is daar Jordy die hem nog net op tijd weet te pakken. Mensen gaan liggen op de rand om ervoor te zorgen dat ze niet omwaaien. We moeten eerlijk zijn, het zag er best geinig uit. We nemen het uitzicht goed in ons op en lopen dan weer terug naar boven. Dit is pittig! Goed voor de kuitjes.

Amerika, Grand Canyon, Ooh Aah point

Het Ooh Aah Point van de Canyon, Amerika

De shuttle brengt ons naar de andere kant van het park waar in de middag de Bright Angel trail op ons wacht. Deze lopen we tot de Lower Tunnel. 1,6 kilometer met een daling van 180 meter. Vrij in het begin loopt een ranger die nogmaals checkt of we voldoende water & snacks mee hebben. Goed hoor dat ze hier zo op letten met dit warme weer! Als we doorlopen komen we een groep Mules tegen. Gaaf!! Ik had al zo gehoopt dat dit zou gebeuren vandaag. De mules brengen voorraden naar beneden. Wat een sterke beesten zijn het. Aangekomen bij Lower Tunnel genieten we van een lunch en dan is het tijd om terug te gaan naar boven. Net als vanmorgen hijgend en puffend maar, we made it.

Amerika, Canyon, Mules

Mules die voorraden naar beneden brengen, Amerika

In de namiddag komen we terug op de camping. We zien allerlei hertjes en maken hier foto's van.Een man komt naar ons toe en zegt: look over there, there's a giant Elk by that RV, he's huge! We kijken en ik zeg: oh my god, that's our RV! Ligt er gewoon een mega grote Elk op onze plek te chillen. We gaan gewoon aan onze picknicktafel zitten en hier heeft hij geen problemen mee. Het beest is prachtig met een gigantisch gewei. We hebben er een leuke fotoshoot van gemaakt.