Beklimmen Christoffelberg

Een vakantie naar Curaçao. Heerlijk om te relaxen op een van de mooie stranden maar zelf hou ik er van om tijdens mijn vakanties ook iets van het land te zien en erop uit te gaan. En wat kun je dan beter doen dan een actieve klim van de Christoffelberg waarbij je de mooie natuur van het land ontdekt en als toetje een schitterend uitzicht over het eiland hebt.

Early birds

Na veel gelezen te hebben over het beklimmen van de christoffelberg kwamen we erachter dat we vroeg aan de klim moesten beginnen i.v.m het klimaat. In alle boekjes en reisgidsen werd beschreven dat je de klim niet moet onderschatten en vooral genoeg drinken en wat te eten mee moet nemen. Al vroeg komen we aan bij het landhuis waar je de kaartjes moet kopen om verder het Christoffelpark in te kunnen. Je kunt vanaf het landhuis gelijk al aan de wandeling beginnen maar we kiezen ervoor om het eerste stukje met de auto af te leggen. Je volgt de bordjes en komt bij een parkeerterrein, vanaf hier begint de klim gelijk. Natuurlijk hebben wij naar alle veiligheidsmaatregelen geluisterd en zijn wij lekker op onze slippers en gewoon schoenen vergeten met het warme weer! Handig!

Begin van de klim

We komen vanaf de parkeerplaats bij een pad wat al redelijk omhoog loopt. We komen langs een bordje dat de top ongeveer een uur klimmen is. Dat is wel te doen lijkt mij zo op deze manier. Het eerst kwartier was vrij simpel en goed vol te houden zelfs op slippers, we lopen over een normaal bospaadje de berg op. Het was al erg warm maar doordat je een koel windje voelt is het uit te houden. Ik dacht dit word een makkie en we zijn zeker binnen het uur bij de top als we dit forse tempo aan blijven houden. Alle veiligheidswaarschuwingen leken ook wat overdreven.

Afzien

Na een kwartier wandelen werd het makkelijke paadje al wat lastiger en moesten we echt wat meer gaan klimmen, het werd steiler en de hitte begon ook aardig toe te nemen. Het meeste van de tijd liepen we vol in de brandende zon en was ik heel blij als er even schaduw was om af te koelen. Het tempo waar we in begonnen waren nam steeds meer af.  Ongeveer halverwege werd ik zo duizelig dat ik een schaduw plekje opgezocht heb en hier een tijdje heb zitten uitrusten. En dan denken dat je een beetje conditie hebt, niet dus!!! We waren ook zo slim om water te vergeten. In mijn rugzakje zat alleen mijn camera en een verdwaalde appel waar ik wel heel dankbaar voor was op dat moment!  Als je ooit de Christoffelberg gaat beklimmen neem water mee!!!!

Na een tijdje uitrusten en het appeltje voor de dorst, werd mijn duizeligheid minder en kwamen we mensen tegen die op de terugweg waren en ons vertelden dat we halverwege waren maar het uitzicht het zeker waard was. Dus ik moest en zou die top bereiken!

We begonnen weer aan de klim, hier was het geen normaal pad meer maar moesten we klimmen en klauteren door rotsen heen. Door de prachtige natuur om je heen vergeet je de ongemakken snel. Wauw wat een uitzicht nu al en we zijn er nog niet eens.

Het laatste stuk van de klim was toch best wel een beetje eng en gevaarlijk vond ik. Helemaal om dit op slippers te doen was een hele uitdaging en ik had ook geen idee hoe we hierop moesten klimmen. De top is alleen te bereiken door langs rotsen te klimmen en jezelf door een smalle rotsspleet te klauteren. Ik vond het eigenlijk echt bizar dat ze je zo zonder gids dit stukje laten beklimmen langs een afgrond.

Uitzicht

Eindelijk door de rotsspleet heen en boven aangekomen, nog helemaal bibberend en moe, maar zeker voldaan! Het uitzicht wat je hebt is alle moeite meer dan waard! Wauw wat schitterend, je kunt werkelijk heel het eiland overzien!

Ik denk dat we er zo’n anderhalf tot 2 uur over gedaan hebben, maar we hebben het gehaald. Ik ben zo blij dat ik toch doorgegaan ben en niet terug gegaan ben. Dit is de ultieme beloning!

Je vergeet echt alles wanneer je dit schitterende uitzicht ziet. Je wordt er gewoon stil van.

Hier boven heb je ook een lekker briesje waardoor het ook even lekker afkoelen is. Na wat foto’s en gewoon even ontspannen te hebben ongeveer een half uurtje maakten we ons klaar voor de afdaling. Het meest bang was ik voor het klimmen langs de rotswand maar naar beneden leek alles veel sneller te gaan!

Eenmaal beneden zijn we snel langs een winkeltje gereden en hebben heeeeel veel water gehaald, haha dorst!

Voor iedereen die van de natuur houd en sportief bezig wil zijn is dit zeker een aanrader! Tip van de dag: Neem genoeg water mee en doe goede schoenen aan. Maar hey zelfs op slippers is het mogelijk om de christoffelberg te beklimmen!