Op studiereis door Suriname

Parimaribo, swamptour & dolfijnen (deel 1)

De reis naar Paramaribo

Zondag 4 november

4.30 uur de wekker. Gisteravond alles al ingepakt dus ik hoefde vanochtend niet heel veel meer te doen gelukkig. Om 5.30 uur in de auto richting Schiphol. We hadden daar om 8.30 uur afgesproken met de docenten en studiegenoten. Tijdens het inchecken kwam ik erachter dat ik helemaal niet mijn koffer had gewogen om te kijken of hij onder de 23 kilo woog. Gelukkig was dit het geval en hoefde ik niet extra bij te betalen. Toen we het vliegtuig in stapten zag ik een beetje op tegen de 9,5 uur durende vlucht. Ik heb nog nooit zolang gevlogen. Maar de tijd ging voorbij! Ik heb een film en nog een aantal afleveringen gekeken, en voordat ik het wist waren we al in Suriname. Het eten wat we kregen van KLM was erg goed en lekker. Al met al een goede vlucht.

Toen we het vliegtuig uitstapten, kregen we gelijk een klap in ons gezicht. Wat een warmte! Ik had meteen nog meer zin in de aankomende 2 weken! Als die ook zo lekker warm zouden zijn vermaak ik me wel. De airport van Paramaribo was erg klein en de mensen die er werkten, hadden no spang en waren erg langzaam. We hebben minimaal een halfuur gewacht totdat we door de douane konden lopen. We zijn toen met busjes naar het hotel Torarica in Paramaribo gereden. De reis daarnaar toe duurde nog 1,5 uur.. Op sommige momenten werkt het verkeer totaal niet mee. Dit was zo’n moment. Het was helaas ook al donker buiten dus we konden niet zoveel zien van de omgeving etc. Toen we uiteindelijk bij het hotel aankwamen hebben we ons omgekleed, nog 1 drankje gedaan en toen ook maar op bed gegaan.

Vertrek vanaf Schiphol.

Frederiksdorp

Maandag 5 november

Vroeg opstaan! We hadden namelijk afgesproken met een groepje om te gaan sporten in de sportruimte in het hotel… Grootste FOUT ooit, na 10 min op de loopband al helemaal kapot.. Maar een klasgenoot had nog een aantal oefeningen paraat en sleepte me er wel doorheen. Na een uurtje toch met een voldaan gevoel naar het ontbijt gegaan. Daarna weer naar onze kamer om onze backpack in te pakken voor 3 nachten in Frederiksdorp. We kregen eerst een rondleiding door Paramaribo. We werden voorgesteld aan Hans & Tony. Deze 2 gidsen gaan de gehele 2 weken met ons mee om ons van alles te vertellen over Suriname.

We begonnen met Ford Nieuw-Amsterdam. Na een korte rondleiding reisden we verder met de bus richting Frederiksdorp. Tijdens de reis hiernaar toe zijn we nog bij plantage Peperpot gestopt en kregen we ook een kleine rondleiding. Daarna gingen we naar de lunchlocatie waar we Bami met kip kregen. Er was ook een heerlijke pindasaus bij. We hebben lekker gegeten en reisden daarnaar verder. Frederiksdorp was alleen bereikbaar via een boot. Een kleine 5 minuutjes met het bootje om de rivier over te varen. We kwamen aan bij Frederiksdorp en daar werden de kamersleutels verdeeld. We hadden een mooi huisje gekregen en hebben toen onze spulletjes uitgestald en zijn nog even het zwembad ingesprongen. Toen we gingen avond eten kregen we kip met rijst.. Dit was al de 3e maaltijd achter elkaar wat hetzelfde was. We waren benieuwd wat de andere dagen ons zouden brengen.

Ford Nieuw Amsterdam met uitzicht op de Suriname Rivier.

Swamptoer door het moeras van Suriname

Dinsdag 6 november

Het ontbijtje van vanmorgen was erg lekker. Er waren mini pannekoekjes en bolletjes met kaas, worst, jam enz. Vandaag gaat de helft van de groep een swamptoer doen door het moeras. De andere helft gaat een fietstocht maken. We zijn met 2 klassen dus hebben we per klas de activiteiten gedaan. Ik ben begonnen met de swamptoer. We liepen vanaf Frederiksdorp richting een steiger waar we in kleine bootjes konden instappen. We varen met lokale gidsen door de moerassen heen. Om ons heen was het erg mooi en indrukwekkend. Halverwege kwamen we erachter dat ons bootje lek was… Onze bootsman had al een klein schepje mee en begon het eruit te scheppen. Dat was een grappig gezicht want wij dachten allemaal wat heeft dat nu voor nut xd. Maar het hielp wel een beetje en onze bootsman zei dat er niks aan de hand was en dat we de terugweg nog makkelijk zouden halen. Nou, dan vertrouwen we daar maar op hea.

Met ons "lekke" bootje door het moeras.

Als middageten kregen we weer kip met rijst. Verrast waren we niet. Na het eten hadden we een middagje vrije tijd en hebben we lekker gezont bij het zwembad. Rond 15.00 uur ging ik even naar ons huisje om een powernappie te doen zodat ik vanavond weer topfit zou zijn. Ik had om 16.00 uur afgesproken met een groepje om naar mevrouw Depaaij te gaan om daar te helpen met koken. Deze keus hadden we ’s ochtends gekregen. Als je niet mee wilde helpen koken ging je rond 19.00 uur richting het huis van mevrouw Depaaij om dan daar te dineren. Ik had met een paar meiden afgesproken dat we wel mee wilden helpen. We hebben samen Surinaamse Rotti gemaakt. Om 19.00 uur kwam de groep daar aan en hebben we samen gedineerd. Toen we terugliepen naar Frederiksdorp was ik erg moe en ben meteen op bedje gegaan.

TIP: Als je gaat overnachten in Frederiksdorp, vraag dan zeker even rond naar mevrouw Depaaij. De meesten kennen haar al en wie weet krijg jij ook nog zo’n leuke kookles!

Kookles van mevrouw Depaaij.

Dolfijnen spotten in Frederiksoord

Woensdag 7 november

Vandaag was het tijd voor de fietstocht. De groep die dit gisteren al hadden gedaan hadden ons gewaarschuwd voor de hete zon. Ik dacht dit valt vast wel mee maar toen we op de fiets zaten merkte ik dat het inderdaad superwarm was. We fietsten vooral door open plekken met weinig tot geen schaduw. Onderweg moesten we nog een paar keer een noodstop maken vanwege een loshangende trapper en een lekke band.. Uiteindelijk is alles goed gekomen en zijn we weer aangekomen op Frederiksdorp.

’s Middags kregen we vrije tijd en toen hebben we weer heerlijk bij het zwembad gelegen. Er zaten daar ook 3 Nederlanders waaraan ik vroeg om een stoel te lenen om zo bij onze groep aan te sluiten. Ze maakten een geintje en er ontstond een gesprek. Uiteindelijk hebben ze onze groep uitgenodigd om morgenavond bij hun te komen in een groot landhuis die 1 van hun bezat. Ook kochten ze bier en wijn voor ons die middag. Ze waren heel erg aardig en we hadden ook allemaal zin om daar morgenavond naar toe te gaan. Wel een beetje bizar, ze nodigen gewoon 25 studenten uit in hun landhuis voor een gezellige avond. Naja, we zien morgen wel hoe het verder gaat lopen.

Rond 16.00 uur gingen we de boot op om dolfijnen te spotten. We hebben er wel 15 gezien! Dit was erg mooi. Toen we weer terug waren hebben we met een klein groepje de zonsondergang gezien en hier nog een paar mooie foto’s gemaakt. Het was erg gezellig en daarna zijn we op bed gegaan.

TIP: Een bootje huren kost bijna niks en het is prachtig om al die dolfijnen te zien zwemmen in het water! Dit kan ook bij Frederiksdorp geboekt worden.

Ben je benieuwd wat er nog meer te doen is in Paramaribo en hoe het afliep met de andere Nederlanders die we hadden ontmoet? Lees dan nu ook deel 2 van mijn reis door Suriname!