Op studiereis door Suriname

Survival in de jungle (deel 3)

> Deel 2 Op studiereis door Suriname: Stone Island, ziplinen & kaaimannen

De Surinaamse cultuur

Woensdag 14 november

Vanochtend zijn we met een bootje de rivier overgestoken naar het dorpje Dan. Hier hebben we een basisschool bezocht. Toen we daar met ongeveer 20 leerlingen aankwamen, kwamen de kinderen direct naar ons toe en hingen om ons heen. We hebben ongeveer 15 minuten met ze gespeeld en toen ging de bel en moesten ze weer naar de klas toe. Daarna zijn we het dorpje nog in geweest en hebben interessante dingen geleerd over de cultuur daar.

TIP: De dorpelingen van Dan leven weer op een heel andere manier als de inwoners van Paramaribo. Denk aan: geen tv, internet, auto enz. Het is erg interessant om te zien dat de cultuurverschillen zo groot zijn in Suriname

In de middag hadden we vrije tijd en hebben we heerlijk in de zon bij het zwembad gelegen. We hadden een muziekje op en dronken een drankje erbij.

Na het avondeten ging ik weer mee met de kaaimannentocht omdat ik graag een kaaiman vast wilde houden. En dit is gelukt! Tony was mee en die heeft een kleintje gevangen. Ik vond het een beetje eng, want als ik 1 verkeerde beweging zou maken ging het waarschijnlijk mis. Dit is gelukkig niet gebeurd. Het was erg gaaf om hem vast te houden maar toen ik hem weer terug had gegeven aan de gids was het ook wel een opluchting. We hebben hem weer vrij gelaten en hij zwom vredig weg.

TIP: Maak ook een kaaimannentocht voor een spotprijsje! Je komt ze gegarandeerd tegen!

De kleine kaaiman!

Toen we terug waren van de kaaimannentocht gingen we nog even een drankje doen bij de bar. Daar zaten een paar lokale medewerkers met trommels. Op een gegeven moment waren we met 15 mensen aan het trommelen en dansen. Het was echt heel erg gezellig! Een echte improvisatie avond. Het was inmiddels 00.00 uur en we waren nog steeds aan het dansen en muziek maken. Een van de docenten is nog langs geweest maar ging ook snel weer weg toen we hem vroegen om mee te doen haha.

Rond 01.30 uur zei 1 van de medewerkers; Met z’n allen het zwembad in!! Wij bedachten ons niet en renden richting het zwembad! Sommigen plonsden er direct in en zelfs alle medewerkers plonsden erin! Na een tijdje ben ik ook maar gegaan, ik kon niet achterblijven toch? Om 02.00 uur kwam een andere docent eraan om te vragen of het iets zachter mocht.. [Oepsie] Het bleek dat we heel veel lawaai aan het maken waren en dat het over heel Danpaati te horen was.

Survival in de jungle

Donderdag 15 november

Vanochtend hebben we een jungle tocht gemaakt waar we veel leuke feitjes te horen kregen over hoe mensen konden overleven in de jungle. We hebben sommige bomen en planten geproefd en geleerd hoe je met elkaar kan communiceren via telefoonbomen. Ook hebben we een grote tarantula (giftigste spin) gezien. Deze was erg groot! :O Nog groter dan een vuist denk ik wel..

’s Middags hadden we weer vrije tijd. Ik had erg veel zin om in het zwembad te plonsen maar dat ging voor mij niet door. Gisteren had ik me samen met wat klasgenootjes opgegeven voor een workshop lampen maken van calabassen. Uiteindelijk heb ik gezegd dat ik ze thuis af zou maken, maar het was wel erg leuk om te doen! Toen heb ik toch nog even gezwommen in het zwembad en daarna in de rivier.

’s Avonds hebben we buiten gegeten (de andere keren waren ook een soort van buiten, maar dan met een dak boven ons hoofd). Het was erg gezellig. Na het eten was er een kampvuur op het strandje. Er was muziek bij en we hebben erg veel plezier gehad. Het was heel erg gezellig.

De laatste dagen

Vrijdag 16 november

We hebben afscheid genomen van de crew van Danpaati en waren klaar voor de 3 uur durende boottocht terug richting Paramaribo. Onze bagage werd ingeladen in het bagagebusje en wij gingen zitten in de bus. Toen we een uurtje onderweg waren kwam ik erachter dat ik een tas van mij nog bij de wc’s had laten staan! Zo dom.. In die tas zaten 2 hangmatten (1 van mezelf en 1 voor mijn zusje als verjaardagskadootje) en mijn zelfgemaakte calabaslampen én al mijn pitch papieren die ik nodig heb voor de herkansing! Gelukkig kende onze gids Hans iemand die nog in Atjoni was (zo heette die plek) en die misschien de tas mee kon nemen. Na een uurtje werd Hans gebeld met de mededeling dat mijn tassie gevonden was maar dat de wc mevrouw hem had toe geëist en er 20 Surinaamse dollar voor wou hebben… Beetje apart maar gelukkig heb ik hem terug!

Surinamers hebben “no spang”.

Toen we ’s avonds aankwamen bij Hotel Torarica in Paramaribo hebben we even onze spullen uitgepakt en hebben we gegeten bij een heel goed restaurant in de buurt van ons hotel. Ik had een heel lekker biefstukje besteld met lekkere patatjes! Oeff, echt zin in na bijna elke dag rijst met kip..

Na het eten hebben we nog cocktailtjes gedronken bij ’t Vat en zijn we nog naar een discotheek in de uitgaansstraat geweest. Het zag er allemaal heel gezellig uit alleen ik was best moe, dus toen ben ik met een klasgenoot naar het hotel gegaan.

Zaterdag 17 november

Vrije dag! Vandaag hebben de docenten niks voor ons gepland dus konden we zelf kiezen wat we gingen doen. Om 9.00 uur zijn we Paramaribo ingegaan en hebben een paar dingetjes geshopt. Ze hadden best leuke dingen in de winkels. We hebben toen geluncht bij de Mac Donalds, gewoon omdat het kon. In de middag lagen we heerlijk bij het zwembad in de zon. ’s Avonds zijn we met de hele klas naar Restaurant de Waegh gegaan en kregen hier verschillende soorten voorgerechten en hoofdgerechten. We hebben heerlijk gegeten. Hier hebben we ook afscheid genomen van onze geweldige gidsen Hans & Tony.

Na het eten zijn we naar discotheek Tequila geweest. Hier was superleuke muziek en we zijn hier dan ook tot ’s avonds laat gebleven. Het was een supergeslaagde laatste dagje Paramaribo.

Zondag 18 november

Na een paar uurtjes slaap nog even aan het zwembad gelegen en toen met de bus vertrokken naar het vliegveld. We kwamen daar aan rond half 4 en we vlogen om half 8. Het wachten ging snel voorbij en voordat ik het wist zaten we al in de lucht en ben ik lekker gaan slapen. De vlucht ging ook snel voorbij omdat ik de helft van de tijd lag te slapen. Het grote voordeel aan een nachtvlucht. Toen we geland waren hadden we afscheid genomen van de docenten en klasgenoten en ging ik met de trein richting huis.

Kortom, het was een fantastische reis en ik raad iedereen aan om een keer (of meer) naar SURINAME te gaan!!