Cambodja

Van de Angkor tempels naar het ziekenhuis

Siem Reap

Vanuit Phuket (Thailand) zijn mijn zus en ik gevlogen naar Siem Reap. Voordat ik naar Cambodja ging wist ik geeneens dat de hoofdstad van Cambodja Phnom Penh is. Ik had weer eens niks voorbereid as usual. Wel wist ik dat er een geweldige tempelcomplex was in Cambodja, namelijk de Angkor Wat, Say What?! Eenmaal aangekomen op het vliegveld stond er iemand op ons te wachten met een bordje. Onze chauffeur bracht ons met de tuk tuk naar Kafu hostel & Pool. Toen we aankwamen in het hostel namen we meteen een duik in het zwembad. Voor het hostel betaalden we minder dan omgerekend € 3 en daar zit dan ook een zwembad bij in! Goedkoper kan haast niet zou je zeggen. Ondanks dat Cambodja armer is dan Thailand vonden wij het iets duurder.
In Cambodja wordt betaald met de Amerikaanse dollar en de Cambodjaanse riel. Een aantal dagen kun je je zeker vermaken in Siem Reap. Er is genoeg vertier. Must see nummer 1 is de Angkor Wat. Je kunt de Angkor Wat bezoeken in één of in drie dagen. Wij kozen ervoor om de Angkor Wat in één dag te bezoeken. We hadden namelijk al heel veel tempels bezocht in Thailand en bovendien was het weer super warm. We hadden een tuk tuk chauffeur geregeld. Voor omgerekend € 12 per persoon hadden we een tuk tuk chauffeur die ons de geschiedenis over de Angkor Wat vertelde. Ook kregen we vers fruit (ananas) en flesjes water. Tip: neem een sjaal mee om je schouders te bedekken als je tempels bezoekt.
In de avond kun je naar de nightmarket en als afsluiter drankjes doen bij de Pubstreet.

Angkor Wat tempels.

School Colors of Cambodia

Toen ik door de straten van Siem Reap aan het slenteren was kwam ik Colors of Cambodia tegen. Colors of Cambodia is een school die ervoor zorgt dat kinderen die geen geld hebben alsnog hun talenten kunnen uitoefenen. Phany, de lerares spreekt goed Engels en gaf uitleg over de school. Je kunt er zelfs als vrijwilliger werken! De kinderen waren in het begin erg verlegen, maar na een paar minuten was het ijs meteen gebroken! Na schooltijd komen de kinderen hier en kunnen ze tekeningen maken en geloof me, ze zijn echt getalenteerd.
Het mooie aan deze school is dat de kinderen hier gratis terecht kunnen. Mijn oog viel op een prachtig schilderij gemaakt door een 11 jarige jongen. Hij had Vincent van Gogh getekend. Hij was super talentvol. Je kunt bij de school schilderijen, kaarten, tekeningen en handgemaakte werkstukken kopen. Hiermee steun je zowel de school als de families van de kleine kunstenaars. En je hebt dan ook een leuke souvenir die je mee kunt nemen naar Nederland :).

School Colors of Cambodia.

Heaven Koh Rong Samloen

Ik had gehoord dat Cambodja twee prachtige hemelse eilanden had. Dus nadat we Siem Reap hadden verkend was het tijd om nu naar de eilanden te vertrekken. Vanuit het hostel hebben we tickets geregeld naar Koh Rong Samloen. Koh betekent in het Khmer (de taal van die in Cambodja gesproken wordt) eiland. Het was een helse lange rit om bij het eiland te komen. We hebben de nachtbus genomen vanuit Siem Reap naar Sihanoukville.
Er werd ons een luxe slaapbus beloofd met toilet. Nou mooi niet dus, eerder het tegenovergestelde! De bus was heel ouderwets en er zat geen toilet in! Ik had hier geen rekening mee gehouden en had op de dag zelf nog een aantal smoothies genuttigd.
Niet heel erg slim dus. Gelukkig stopte de buschauffeur een aantal keren op mijn verzoek.
Tip: neem altijd zelf je eigen toiletrol overal mee naartoe. In Cambodja heb ik bijna nergens toiletpapier gezien. Toen we eenmaal in Sihanoukville aan waren gekomen wilden we meteen naar eiland Koh Rong Samloen gaan. In Sihanoukville is zelf helemaal niks te beleven. Het is er één grote bouwval, want momenteel wordt er alleen maar gebouwd.
Het ziet er niet heel mooi uit allemaal en deze plek wordt dan ook vaak door toeristen overgeslagen. Eenmaal op de boot was de motor kapot en moest de boot gerepareerd worden. Tsja, ik heb mijn zwemdiploma, maar of je daar ver mee komt? De boot was overvol en ik schoot wel even in de stress. Gelukkig konden we na een halfuur weer verder varen en waren we aangekomen op Koh Rong Samloen.
Dit eiland is (gelukkig) nog zo onbekend bij toeristen! Goed om te weten is dat er geen pinautomaten zijn. Neem dus voldoende cash mee. Het eiland is ook duurder dan het vaste land. Wij verbleven bij Blue Green resort. Voor 8 dollar zit je in een paradijs. Ga je je kamer uit, dan bevindt je je midden op het strand. Voor het ontbijt, lunch en diner gingen wij naar Onederz hostel. Daar was het altijd erg gezellig. Met een aantal toeristen zijn we naar Lazy Beach gegaan. Daar was het ultiem genieten. Na een aantal dagen gechilld te hebben op een hangmat in Koh Rong Samloen was het tijd om nu te gaan naar een ander eiland, namelijk Koh Rong.

Heaven Koh Rong Samloen
Haven van Koh Rong Samloen.

Eiland Koh Rong

Allereerst kan ik jullie vertellen Koh Rong went Koh totally Wrong! Koh Rong eiland is de broer van Koh Rong Samloen. Toen we waren aangekomen in Koh Rong hadden we moeite om een leuk hostel te vinden. Na lang zoeken hadden we een hostel gevonden. Na een dagje aan het strand te hebben gelegen gingen we in de avond met andere backpackers gezellig kletsen. Op een gegeven moment waren er een paar honden aan het vechten met elkaar en vervolgens kwam er een hond op mijn voeten af. Ik ben gekrabt door de hond en kreeg bloed. Het gebeurde allemaal in één flits. Ik baalde als een stekker, want je bent in een land als Cambodja...en er is kans op rabiës. Tsja, wat doe je dan? Ik heb het geluk gehad dat ik met mijn zus aan het reizen was. Zij is zelf dokter en wist wat de vervolgstappen waren. We moesten naar het ziekenhuis gaan, maar Koh Rong heeft geen ziekenhuis.
We moesten naar het vaste land. Ik was in de avond gekrabt en de eerste boot zou pas in de ochtend vertrekken. Ik heb meteen de Alarm centrale gebeld. Tip: zorg voor een goede zorg- en reisverzekering en zorg ervoor dat je in Nederland al bent ingeënt voor rabiës. Gelukkig was ik ook al van te voren ingeënt, dus ik hoefde alleen nog maar twee shots te krijgen. De volgende ochtend gingen we meteen tickets kopen om naar Sihanoukville te kunnen. Op de boot hoorde ik een jongen praten over dat hij gebeten was door een aap en dus ook naar het ziekenhuis moest. We deelden een taxi en gingen naar het ziekenhuis.
De dokters vertelden dat het vaccin out of stock was. We hadden twee opties: of vliegen naar Bangkok of rijden naar de hoofdstad Phnom Penh. Ik koos voor de laatste optie.
Met de taxi was het zeven lange uren rijden. Het ging meteen al mis, want de auto wilde niet meer starten. Vervolgens reed de taxichauffeur dramatisch en haalde continu in.
Wij kregen elke keer groot licht van de tegenligger. Het was een helse rit, maar uiteindelijk hebben wij het gelukkig overleefd!

Eiland Koh Rong
Eiland Koh Rong.

Ziekenhuisbezoek in de hoofdstad

De reden dat ik voor Phnom Penh koos was, omdat ik sowieso de hoofdstad van Cambodja wilde zien. Daarnaast had ik al een visum voor Vietnam ontvangen en het plan was eerst dat ik van Cambodja overland naar Vietnam zou gaan. Eenmaal in het ziekenhuis in Phnom Penh wist ik niet waar ik was beland. Je kon je handen niet eens wassen? Dit ziekenhuis zag er totaal anders uit dan in Nederland. De dokters spraken gebrekkig Engels en communicatie was dus moeilijk. Daarnaast moesten we ook heel lang wachten in het ziekenhuis, voordat we aan de beurt waren. Als je gebeten of gekrabt bent door een dier waarbij de kans aanwezig is dat er rabiës is, dan moet je zo snel mogelijk geholpen worden. Elke seconde telt dus. Na drie uur wachten werden we eindelijk geholpen. En ook in dit ziekenhuis werd ons verteld dat de vaccins out of stock waren. Na een beetje drammen heb ik het toch voor elkaar gekregen om een vaccin te krijgen! Ik heb een aantal Cambodjanen hierover gesproken en ze zeiden dat de vaccins heel schaars zijn. Ik als toerist kan naar Bangkok vliegen, maar de (meeste) Cambodjanen hebben daar helaas geen geld voor.
Daarom wilden ze het vaccin niet aan mij geven. Omdat ik twee shots moest hebben moest ik langer in Phnom Penh blijven dan gewend.

Phnom Penh

De hoofdstad van Cambodja is indrukwekkend! Cambodja heeft helaas een hele treurige geschiedenis. Helaas heb ik ook veel armoede gezien. Dit maakte me wel verdrietig.
Ik zag zelfs mensen die op straat sliepen. Ik zag een man die helemaal bezweet was. Hij was de hele dag bezig om kartonnen op te rapen. Ik liet aan hem zien dat ik respect had voor hem en gaf hem wat geld en een fles water. De man werd emotioneel en bedankte mij.
Als je naar de hoofdstad gaat mag je het S21 museum en de killingfields niet missen. Ik heb zelfs gesproken met een overlevende van de genocide! Ik raad je aan om zowel het museum als de killingfields in één dag te bezoeken. Na één dag weet je heel veel over de geschiedenis van Cambodja.

Tip: verblijf bij Onederz hostel in Phnom Penh. Dit hostel is centraal gelegen. Binnen vijf minuten lopen ben je bij de gezellige nightmarket. Een hostel is ideaal voor soloreizigers. Je leert sneller mensen kennen en kunt samen met hun uitstapjes maken. Zo ben je dus nooit alleen! Onederz hostel heeft een lounge, waar je tv kunt kijken, chillen met anderen en zelfs gitaar kunt spelen. Ook beschikt Onederz over een terras!